Inlägg från: Lectin |Visa alla inlägg
  • Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Tunga tankar i tråden och tunga tankar här också. Jag känner så väl igen mig och önskar att vi slapp tvivla, fundera och misströsta. Tänk om man kunde gå tillbaka och bli så där naivt hoppfull och ivrig som när man började försöka med första barnet.

Jag var inne för ultraljudskoll idag för att se om det är äl på g men läkaren hittade inte tillstymmelse till äggblåsa på tillväxt. Dag 15 idag så nååågot borde synas kan jag tycka. Nytt ultraljud på fredag.

• Lectin

Ja... Men jag försöker tänka positivt och tro på en lite sen ägglossning bara.

• Lectin

Välkommen Brinkly! Kloka tankar! Önskar jag kunde göra samma sak men trots grundförutsättningarna och att vi försökt ett år är jag ändå inte villig att ge upp. Och för min del verkar ju chansen minimal att det ska bli något utan medvetenhet om rätt dagar och lite hjälp på traven... Om det alls händer. Men det måste jag ju ändå tro på.

• Lectin

Eftersom vi har rätt lite sex i övrigt är det inte så svårt för min man att lista ut även om jag aldrig säger något om äl utan bara tar initiativ när det behövs. Han brukar fråga när det är dags att vara som kaniner igen...

• Lectin

Ingen äl på gång alls nu heller så på läkarens rekommendation struntar vi i att vänta ut den här rundan och kör igång nästa cykel istället. Den här gången blir det dubbel dos för säkerhets skull.

• Lectin

Åh så spännande Brinkly! Grattis! Håller förstås alla tummar.

Deceree1 skrev 2015-05-25 15:36:38 följande:

Hej Lectin. Jag skulle vilja fråga dig en sak. En sak som inte hör till ämnet. Du berättade i TS att du har EDS ju. Har du lust att berättal lite om det? Jag tror själv att jag har det men min läkare tror inte det. Vilka kriterier uppfyller du. Jag vore så tacksam för svar om du orkar och vill berätta.

Ja absolut! Jag har alltid varit vig och genom livet haft värk av och till men trott det varit ledvärk. 2012 fick jag en rejäl förkylning/influensa som inte släppte taget. Jag fick värk, yrsel, matthet i hela kroppen m.m. Till att börja med fick jag diagnosen fibromyalgi men företagshälsovården drog igång utredning kring EDS och jag fick diagnosen 2013. Förmodligen förvärrades min EDS av infektionssjukdomarna. Idag har jag skov av värk, är alltid trött, jag har en del magproblem och synen försämras gradvis. Det är det jag märker av till vardags. Jag minns tyvärr inte detaljerna kring beightonskalan men jag är överrörlig i alla leder utom armbågarna. Inte extremt elastisk hud. Jag har smala fötter som "flyter ut" och blir breda när jag belastar. Gigantiska vader (också typiskt EDS). Hög gom och trångt mellan tänderna.... Ja det finns ju hur mycket som helst.

Vilka symtom har du som får dig att misstänka att du har EDS?
  • Lectin

Deceree1, det är ju väldigt svårt för mig att tro något alls. Det finns ju t.ex. Även andra syndrom som omfattar överrörlighet, tex hypermobility syndrome etc. Hoppas läkaren kan remittera dig så du får den hjälp du behöver. EDS riksförbund har på sin hemsida en del tips på läkare som är insatta i EDS-problematiken om du känner att du behöver kontakta någon mer.

• Lectin
    Deceree1 skrev 2015-05-27 09:39:16 följande:

Hypermobilitetssyndrom har jag fått bekräftat sen ganska många år tillbaka

Ok. jag kan inte se att några av de symtom du nämner tyder mer på EDS än HMS... Men förhoppningsvis kan läkaren remittera dig för ytterligare utredning om du behöver det.
  • Lectin

Deceree1: Jag läker dåligt och blöder länge men inte extra mycket. Jag "vrickar" fötterna ofta (vilket jag förstått i mitt fall är subluxationer) men har inte haft några leder helt ur led.

Mammave: crap! håller tummarna för falskt larm...

Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea