Inlägg från: jenny7906 |Visa alla inlägg
  • jenny7906

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hej
    Vet inte om jag har skrivit ett inlägg här redan och presenterat mig men hoppar gärna in i denna grupp. Säg denna grupp för ett par veckor sen men sen inte hängt på familjeliv sedan dess :-/
    Jag är 35 år gammal, bor i Upplands Väsby utanför Stockholm, har en son på 1,5 år.
    9+0 idag, redan gjort 2 vul, allt ser bra ut! :)

• jenny7906

Hej
    Har inte hunnit varit in här på ett tag, ja eller inte sen jag skrev mitt första inlägg :)
    Jag har ju en 1,5-åring hemma så enda tiden jag har för annat förutom jobb är resan till och från arbetet och sen när jag tar lite oplanerade pauser i jobbet under dagen haha
    Läste att många här mår illa, samma här, det är som en ständig baksmälla, från morgon till kväll.. Inget kräk dock och så länge jag äter så tar jag bort toppen av illamåendet. Vågar knappt ställa mig på vågen men tänker att förra gången gick jag upp 20kg och 8 månader efter den graviditeten hade jag gått ner allt plus lite till. Men jag mådde så bra efter v12 i förra graviditeten och kom igång med träningen igen så hoppas på samma denna gång. Är i v11 nu och har varit på inskrivning. KUB inbokat 7okt.

• jenny7906

Jag har haft upprepade missfall så skulle jag pga oro vilja göra extra ul denna graviditet så skulle min mvc ordna det åt mig, det gjorde dem förra graviditeten.

Jag var orolig hela förra graviditeten, så fort jag hade fått göra kub eller lyssnat på hjärtat hos mvc så var jag lugn men sen efter en dag så kunde jag börja oroa mig igen för tänk om bebisen hade dött under natten... Men det blev en lyckad graviditet och den här gången är jag faktiskt inte det minsta orolig, ännu :)

Har precis återhämtat mig från magsjuka :( så jobbigt att först må illa pga graviditet och sen magsjuka på det ????

• jenny7906
    Miniräka skrev 2014-09-30 10:41:18 följande:
    Helt ny här på Familjeliv och vad härligt med en positiv tråd! 

Har inte riktigt vågat glädjas eller prata för mycket om graviditeten p g a ett MA i april, men nu är t o m KUB avklarat och känner mig som en superkvinna med superbebis över att som 39-åring fått över 1:17000 på testet!

Nu en massa frågor jag samlat på mig;
     - Vilken barnvagn är bäst om man vill kunna ge sig ut i skogen på elljusspår?
    - Mammakläder - vart hittar man de snyggaste. Vågade mig på ett par tighta grå jeans från H&M igår, men vill gärna ha tips på fler. Skulle typ vilja ha skinnbyxor och snygga skjortor och t-shirts. De flesta skjortor är mer blusar och lite för gulliga för mig som person då jag redan ser ut som en snäll cockerspaniel och behöver lite go i stilen. Tyst
    - Har just flyttat till hus och vill kunna flytta bebisen mellan över och nedervåning utan att väcka den. Är Moseskorgen bra?
    - Vågar man köpa ett litet babyplagg nu tro?
    - När berättar ni på jobbet att ni är gravida?
    - Har ni växtvärk som känns lite som mensvärk/ischias?

Ja lite frågor från en som ännu inte börjat prata med nära och kära runtomkring som gärna tar tips och råd från andra.
    Vad kul! Grattis till graviditet och fina siffror på kub!
    -För mig och min sambo var det viktigt med en rejäl vagn som vi kunde ha ute på landet och t o m på stigar i skogen, det blev en Brio Happy med fyra fasta lufthjul. Vi ångrar oss inte en sekund och nu när vi väntar barn #2 så försöker jag komma på en lösning där lilla bebisen ska kunna åka så mycket som möjligt i denna vagn också då den är oslagbar när det gäller komfort, bra gung i chassi och mjuk körning med lufthjul. (Jag har använt vagnen vid joggning också)
    -Jag köpte de flesta mammakläder på H&M sist, tack för tipset med grå jeans, låter snyggt så ska utöka mammagarderoben med såna. Annars köpte jag en del från Mamalicious.
    -Känner inte till Moseskorgen, men vår första somnade oftast på oss och då bar vi upp honom. Ibland la vi honom i spjälsäng på nedervåningen då vi kollade på tv i rummet bredvid och sen när vi skulle lägga oss så lämnade vi honom kvar helt enkelt och så gick jag ner och hämtade honom vid första vaket runt kl 03.
    -Fira kub-testet med ett babyplagg eller två!
    -Första graviditeten höll jag den hemlig till v18 pga tidigare tråkiga erfarenheter men denna gång så kommer jag att berätta i nästa vecka efter kub.
    -"Mensvärk" hade jag i förra graviditeten, i denna har jag inte märkt av något, än...

Hoppas jag hjälpte dig med något :)
  • jenny7906
    Sommarsnö skrev 2014-10-01 15:06:05 följande:

Hur tänker ni angående att ta influensavaccin nu när förkylningstider kryper sig på? Som gravid är man ju i en riskgrupp vad jag förstår och såg på Nyhetsmorgon för några dagar sedan där en läkare föreslog vaccinering av gravida efter vecka 16. Tänker ni vaccinera er?

Jag har aldrig ens övervägt att vaccinera mig mot såna här temporära smittor eller vad man ska kalla det. Jag tar sällan mediciner, alltså inte ens huvudvärkstabletter om det går över inom en dag. Jag litar på att min kropp klarar av det.
  • jenny7906

11+6 idag, jag är riktigt svullen på kvällarna, på morgonen ser det mest ut som en stor bilring. Det är andra barnet för mig och med första lyckades jag hålla det hemligt till v18, denna gång är det svårt redan nu :-/

• jenny7906
    jenny7906 skrev 2014-10-02 20:55:12 följande:

11+6 idag, jag är riktigt svullen på kvällarna, på morgonen ser det mest ut som en stor bilring. Det är andra barnet för mig och med första lyckades jag hålla det hemligt till v18, denna gång är det svårt redan nu :-/ phpnyLEDo35131.jpg

Ok... Testar en gång till då annars får ni vända mobilerna/datorskärmarna för att se :)
  • jenny7906

Jag tycker inte om fisk förutom gravad lax, tonfisk på burk och makrill i tomatsås :) Åt varken firre eller omega-3tabletter förra graviditeten..

Har inte tänkt på kosten så mycket denna gång heller. Ut kom dock en superfrisk liten kille sist :)

Nu blev jag sugen på makrill!

• jenny7906
    alhi skrev 2014-10-04 10:41:15 följande:
    Ska lägga till också att jag alltid tränat ganska hårt så jag har en bra grundfysik. Den här bilden är tagen någon månad efter sonen föddes.
    såkandetgå
    Snyggt jobbat! Jag gick upp 20kg med första, gick ner 10kg i samband med förlossningen typ och sen när jag tog tag i första riktiga försöket för att gå ner resten så rasade jag ytterligare 14kg (tack vare 5:2) nu när jag vet hur enkelt det var för mig att gå ner i vikt (t o m dem där extrakilona jag hade velat bli av med i flera år) så är jag så sjukt ostressad över viktuppgången även denna gång.

Men man vet ju aldrig, det skulle ju kunna bli jättesvårt nästa gång...
  • jenny7906
    alhi skrev 2014-10-04 10:58:57 följande:
    Tack smile1.gif
    Visst är det skönt att inte noja!?
    Och nej det blir inte svårare. Det här är min 4:e graviditet och alla de andra har kilona rasat av. Man ska njuta av att vara gravid! Juice är min grej, en liter om dagen glider ner.
    såkandetgå
    Haha samma här, har aldrig druckit så mycket juice varje dag som jag gör nu! Skönt att höra ang viktnedgång, hoppas det är detsamma för mig. Den gången som jag beskrev är den enda gången i mitt liv som jag har försökt och behövt gå ner i vikt så har inget att jämföra med..

Min filosofi nu som då är att jag ska ju ändå bli "tjock" så det är bara att passa på att käka haha
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)