Inlägg från: jenny7906 |Visa alla inlägg
  • jenny7906

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

BigMami skrev 2014-10-05 12:09:36 följande:
    Så tänker jag också. Sedan så är det inte bra att lyssna för mycket med en sådan apparat då den alstrar värme och kan ge eventuella skador på fostret. Därför ska man endast lyssna på fosterljud, göra ultraljud hos barnmorska.
    Jag tänkte köpa nån sån grej under förra graviditeten men läste på en del innan och minns nu också att jag inte köpte den just för att det inte var jättebra att använda en sån för ofta :-/
  • jenny7906
    agirlnamedbill skrev 2014-10-05 18:43:45 följande:
    Tack för tipset! Vart säljer dom barnvagnar? Haha som jag sa NOLL koll.
    Om du bor runt Sthlm så är Barkarby ett tips LekMer, Babyproffsen.. I Uppsala mittemot IKEA finns 2st barnvagnsaffärer (Barnens Land). I Häggvik finns BigBaby, i Väsby AutoBaby, i Huddinge Syskonhuset.

I Sthlm Babyland nära Odenplan, Bonti ligger där i närheten också och så butiken på Sveavägen har Babyexperten...

Flera av dessa butiker är återförsäljare till ett specifikt märke och sen har den några andra.

I övriga Sverige har har jag ingen aning men sök på dessa butiker och se om dem har butiker nära dig :)
  • jenny7906
    JhjärtaK skrev 2014-10-06 12:06:12 följande:
    Vad jag vet så kan man inte ha barnen vända mot sig när de börjar sitta upp i sittdelen. Om det känns viktigt så kanske det inte är vagnen för er . I övrigt så tror jag att ett antal vänner till oss har en sådan och de är alla nöjda såvitt jag vet
    Jag skulle lätt ha valt en Urban Jungle som dubbelvagn tack vare de stora lufthjulen OM man hade kunnat vända sitsen/arna mot sig.
    Vagnen har allt jag vill ha, förutom sitsen då :(
    För mig är det viktigt att ha bebisen vänd mot mig upp till 1-års ålder, ja beroende på hur barnet är då. Vår lillkille ville sitta framåt vid 1 annars var han väldigt missnöjd i vagnen.
  • jenny7906
    Elbea skrev 2014-10-06 12:40:55 följande:

För övrigt när det gäller inköp... Eftersom vi har två barn så har vi också det mesta. Säng och babyskydd och bärsele och nu då även vagn och massor av kläder och pryttlar... Så jag vill liksom lyxa till och köpa sånt där som fått stryka på foten tidigare gånger . Som lyxiga filtar och snygg skötväska och annat "onödigt" . Och en bärsjal! Det har jag inte haft innan men ska testa nu, absolut. Och så ska jag titta på en ny, ekologisk madrass till spjälsängen. Någon som har tips kring sånt?

haha samma här, jag hade en 99:- väska från Stadium som fungerade som skötväska förra gången, men å andra sidan vill jag fortfarande inte ha en väska hängandes på handtaget så kvittar väl vad jag har för något om jag ändå bara ska slänga in den under vagnen..
    Men ett babynest kanske man ska lyxa till det med denna gång :)
    Jag har verkligen massor med saker sedan tidigare, vissa väldigt sparsamt använda.
  • jenny7906
    Josephine92 skrev 2014-10-06 14:43:12 följande:

Sitter just nu på gynakuten för att ta reda på om mina ihärdiga magkramper kan bero på värsta tänkbara... Superlång väntetid, gud vad hopplöst det känns -.- nervös till tusen, hundra gånger om..

Hoppas allt ser bra ut!

Vet hur det är att sitta där när det inte känns helt ok i magen :(
  • jenny7906

Oj, ja min sambo följde och kommer följa med på alla mvc-träffar förutom inskrivningen som inte är speciellt kul.

• jenny7906

Jag kör stenhårt efter appen Gravidkalendern. Jag går in i nya vecka på fredagar :) bf 16/4

• jenny7906

Både jag och min sambo hade massor med frågor inför mvc-besöken och sen fick vi ju lyssna på hjärtat varje gång så för oss var det mysigt att göra det tillsammans.

• jenny7906

Pappan valde namn till vårt första barn, jag var ju såklart med på det. Men det betyder att det är min röst som väger lite tyngre denna gång men inte mot hans vilja såklart.

Jag har alltid haft massa förslag på flicknamn men endast 2-3 pojknamn. Det blev en Elliot då, nu skulle det vara kul med en flicka men jag hittar bara pojknamn som jag tycker om just nu haha

Charlie är nytillagt på min lista som pojknamn och är nya favoriten :)

• jenny7906
    Sommarsnö skrev 2014-10-10 20:43:55 följande:

Ni som fått barn innan; har er magkänsla alltid stämt? Lite nyfiken på hur mycket man ska lita på den smile1.gif

Med mitt första barn stämde magkänslan, det blev en pojke :)

Nu säger magkänslan en tjej så det ska bli spännande på RUL om ca 4 v, om dem nu kommer kunna säga vad det blir..
  • jenny7906

Vi kommer ta reda på kön på RUL om 5v, om dem kan se det vill säga. Med sonen var det inga tveksamheter då man såg det tydligt :)

Vi vill ha nåt att göra under resten av graviditet typ prata namn, köpa lite kläder, fixa rummet etc och göra det hela lite mer verkligt. Vi bryr oss inte om att spara det som en "överraskning" till fl då det är så mycket annat kul som händer då, typ en unge kommer ut haha

• jenny7906
    DiplomatiskaJag skrev 2014-10-15 06:05:31 följande:
    Är huvudvärken borta nu?

Jjag har börjat med niferex i v 14 redan. Nu har jag klivit in i v 16 och känner mig mindre tung i huvudet.
    Började du med järntabletter efter test och inrådan av bm? Pratade med min bm i måndags och frågade om järnisar med hon sa att om ett par veckor kan jag börja. Värdena såg bra ut på inskrivningen och jag är vällingen tröttare än vanligt men har huvudvärk var och varannan dag nuförtiden :(

Kanske ska börja med Niferex varannan eller var tredje dag redan nu? :-/
  • jenny7906
    Sommarsnö skrev 2014-10-16 21:33:44 följande:

Nu har jag läst två böcker av Gudrun Abascal om förlossning. Tänkte att det skulle lugna min förlossningsrädsla något men tji fick jag. Hur ska man våga föda? Ni som gjort det tidigare; hur fixar man smärtan? Jag är mest rädd för att inte kunna få den smärtlindring jag vill för att det är för sent eller tidigt eller av något annat skäl som barnmorskan/läkaren bestämmer. Rädd för den vanmakt jag skulle känna då.

Ok, min taktik inför första förlossningen var att inte kolla på förlossningar på tv, inte läsa om det, inte lyssna på andras historier. Jag var lyckligt ovetandes :)

Jag var aldrig riktigt rädd då jag inte visste så mycket, förberedde mig genom att tänka att kvinnor föder barn varje dag, kan dem så kan jag, barnmorskorna kan sin sak så dem får säga åt mig vad jag ska göra.

Jag valde bort eda-bedövning då jag är livrädd för biverkningar av det. Sticka in en nål i ryggen, nej tack!

Förlossningen kändes såklart men det gick kanon och nu väntar jag andra barnet och hoppas att denna gång blir lika bra som första :)
  • jenny7906
    agirlnamedbill skrev 2014-10-17 09:05:30 följande:
    Eda är epidural va? Jag tycker inte man ska sträva efter att få det om det inte är absolut nödvändigt eftersom förlossningen kan stanna upp och du kan behöva få dropp för att få igång värkarna. Om du däremot känner att det gör för ont så hjälpte morfin för mig. Fick sova en halvtimme och kroppen jobbar på fastän man vilar, jag öppnades från 3-4 till 10 under halvtimmen jag sov.

Epiduralen däremot stack narkosläkaren fel FYRA gånger. Skrek att hon skulle dra åt ***** och fick morfin istället. (Var först skeptisk mot morfin eftersom det inte verkar så länge, men en halvtimmes vila ger en mycket ny kraft)

Det är min upplevelse i alla fall! Sen väljer man ju självklart själv hur man vill ha det.
    Vad skönt att sova igenom värkarna! :)

Jag somnade till mellan varje värk (på lustgas), sambon blev orolig och trodde jag svimmade mellan värkarna men bm lugnade honom. Jag tänkte bara åh vad skönt att jag slumrar till mellan värkarna, hoppas jag somnar till ordentligt och sover mig igenom detta haha

Eh nej, så fort nästa värk kom så blev man ju abrupt väckt!

Morfin låter som en dröm då jag tyckte öppningsvärkarna var det jobbiga.
  • jenny7906
    FCet skrev 2014-10-17 19:25:58 följande:

V 15 idag. 14+0. Någon mer?

:)

Japp 14+0 idag här med! :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)