Inlägg från: anlili |Visa alla inlägg
  • anlili

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hej!
    Sent om sider har jag skaffat mig ett inlogg, men jag har följt tråden sen starten. Gravid med första barnet i 16: veckan. Jag har inte varit så trött tidigare i graviditeten, men den senaste veckan... puh. Sovit i stort sett alla dygnets timmar utom när jag varit på jobbet eller ätit. Det här är verkligen hemskt, förtår inte hur jag ska kunna fortsätta jobba om det fortsätter så här. Har ett jobb som kräver mycket tänkande, beslutsfattande och koncentration. Saker som jag inte alls klarar av just nu. Fixar knappt att skriva det här inlägget, jag stannar upp efter vart tredje ord och har glömt vad det var jag tänkte skriva. Är det nån mer som känner sig så här urblåst i hjärnan? Jag funderar på att sjukskriva mig en vecka så jag kan jobba ikapp lite hemifrån, där jag i alla fall inte har några störande moment med möten och personer som kommer och ställer frågor hela tiden.

• anlili

Exakt så! Jag känner inte att jag gör skäl för lönen! Hade också en fungerande dag hemma i lördags men gjorde inget som krävde nån koncentration och hade långa pauser mellan varje grej jag gjorde. Men igår skulle jag åka och köpa nya bh:ar och typ 3 andra grejer jag hade tänkt ut att jag måste ha. När jag kom till köpcentrat kom jag bara ihåg bh:arna men var för trött för att ens prova nån. Kom hem två timmar senare och hade inte köpt nånting. Jag bara vandrade runt i nåt slags töcken och undrade vad jag gjorde där... Sen var det dimma resten av dan..

Mina järnvärden var också klockrena på inskrivningen för 3 veckor sen. Eller det kanske blir 5 veckor förresten - lämnade ju blod tidigare.. Även depåerna var bra. Men det kanske kan ha ändrats? Bör man be om ett nytt prov eller ska jag bara börja äta järn och se om det funkar? Vad köper man då? Letade järntabletter i början på graviditeten men har för mig att jag inte hittade nåt med bara järn. Förutom Blutsaft, men det klarar jag inte av att få i mig.

• anlili

Ok, tack! Gick du och kollade dina värden först eller kör du ändå? Skulle ju vilja veta om det är järnet det är fel på eller om det är nåt annat. Hur lång tid kan det ta att få svar på prover?

• anlili

Åh, vad jag längtar efter att känna rörelser. Men är i v. 17 med första barnet och moderkakan i framvägg så det lär väl dröja ett tag till.

Jag ringde barnmorskan i måndags och hon rekommenderade att jag skulle börja med järntabletter trots bra värden vid inskrivning eftersom jag har varit så trött sista veckorna. Köpte Niferex och ångrar mig djupt. Ingen annan som fått kraftiga biverkningar av dem? Jag började må illa torsdags. Fick i mig väldigt lite mat under dagen. Igår gick jag hem från jobbet vid lunch och såg ut som ett spöke. Mådde fruktansvärt illa och hade huvudvärk från helvetet. Lyckades inte äta något på hela dagen, drack då mycket jag orkade men det vart knappt det gick heller och sen började jag spy. Har inte mått illa alls tidigare och såg då att illamående och kräkningar är vanliga biverkningar på Niferex. Efter ett skakigt dygn könet jag mig nu bättre igen och tänker inte ta några fler tabletter innan jag har varit och tagit prover så jag VET om jag överhuvudet har järnbrist.

• anlili
    EmmasaraL skrev 2014-11-08 10:13:41 följande:

Då är vi i samma läge gällande antal veckor och moderkakan i framvägg (skrev livmoder i tidigare inlägg..hm...! - är sjukt snurrig dessa dagar...!)

Jag har också blivit rekommenderad Niferex, fast fr.o.m. v 20. Har hört att de ska vara mer vänliga mot kroppen, men det låter ju inte alls bra det du upplever! Nu blir jag lite avskräckt från att ta dem. Kan man verkligen inte äta sig till bättre järnvärden?

Trist att höra! Hoppas det finns något annat sätt!

Det finns andra järntabletter men jag tror att Niferex innehåller mest järn. Därför tänker jag att det är bättre att ta prover först så man vet om och i så fall hur mycket man behöver. Verkar ju onödigt att ta mer än nödvändigt när bieffekterna blev så här brutala. ;)

Verkar ju dock vara många som klarar av dem alldeles utmärkt också...
  • anlili
    tjallamallan skrev 2014-11-08 10:42:57 följande:

Jag har valt bort Niferex pga att jag mådde så illa av dom. Äter istället Duroferon som jag tycker är mycket bättre för mej. Blir dock väldigt hård i magen men äter linfrön och kiwi varje dag för att hålla igång magen och det funkar bra.

Tack för tipset! Värt att testa iaf!
  • anlili

Det är jättemånga av er som skriver att ni känner toppen på livmodern. Jag fattar inte vad det är ni känner. Har försökt trycka på magen lite överallt under naveln men hittar ingenting. Hur känns den? Hur hårt måste ni känna?

• anlili

Nu har jag äntligen varit på RUL. Var riktigt nervös innan, men det gick bra. Allt var som det skulle och vi fick samma datum som det har varit ända från början - 22 April. Sååå lycklig nu!

• anlili
    sannH skrev 2014-11-26 10:14:54 följande:

Var på RUL nu på morgonen. Det var en livlig filur och allt såg bra ut. Fick BF framflyttat 1 månad!! Är tydligen i vecka 15 bara och inte i vecka 19 som vi trott. Trots regelbunden mens och att jag fått positivt på flera gravtest(dock väldigt svagt) tidigt då jag inte borde varit gravid. Någon som varit med om liknande?

Vad märkligt! Hade barnmorskan nån teori om vad det berodde på? Kan du ha varit gravid innan men fått ett tidigt missfall som du inte ens märkte? Och sen haft turen att bli gravid igen månaden efter...
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)