Inlägg från: aprilbebis15 |Visa alla inlägg
  • aprilbebis15

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hej!

Har följt denna tråd lite till och från under några månader men inte tagit mig tid att skaffa en användare, har bf 21/4  med första barnet så nu känns det som att det faktiskt närmar sig. Grattis till er som hunnit få era små!

Känner att jag måste fråga hur ni upplever att era barn rör sig så här på slutet?började läsa om detta med hur man ska lära sig känna igen rörelsemönstret och blir mest bara orolig när jag tänker på det, är lite rädd att "missa" om det förändras eller minskar. Någon mer som känner så? har ju inget att jämföra med eftersom detta är första barnet men tycker mig ändå att barnet varit allmänt lugnt sen jag började känna i vecka 20, givetvis att det rör sig men inte som någon vilding som man hör andra berätta.

Nu känner jag mest "svepande" rörelser tycker jag, en fot eller ett knä osv som drar omkring över magen, ibland står rumpan ut åt ett håll och ibland "spretar" den med benen åt ett håll och ryggen åt ett annat. Känner rörelser flera omgångar per dag, men kan ändå inte låta bli att oroa mig, NÄR ska man reagera och VAD är normalt för mitt barn? som sagt tycker det är svårt att helt "känna igen" hur det ska vara..

Känner väl dock ändå vissa perioder under dagen att det brukar vara rörelse liknande tidpunkter varje dag, tex på morgonen rörelser lite sporadiskt till och från, sen kan det vara lugnt, någon gång under dagen rörelser igen, oftast är det rörelser på kvällen när vi går och lägger oss också samt ibland en sväng på natten när jag går upp på toa känner jag att det rör sig, dock inte alltid, inte vilda rörelser utan mer "bökande". Känns ju dock rätt naturligt att det blir ändrade rörelser på ett sätt då jag antar det börjar bli trångt där inne nu?

Vet nu inte vad jag vill med detta men har som sagt börjat tänka på det nu när man närmar sig slutet och har väl råkat läsa ett och annat "skräckinlägg" om sånt här på fl, men vill gärna höra hur ni upplever barnet i er mage osv

• aprilbebis15
    LillaSandy skrev 2015-03-27 10:56:24 följande:

V 37 nu och vi har precis flyttat från vår lilla tvåa till en stor trea :) Min bebis sparkar knappt nåt utan några gånger per dag känner jag hur den buffar runt lite. Hur känns det för er då bebisen rörs? Jag har moderkakan fram och det kan ju påverka. Har inte förberett mig på hur jag ska hantera smärtan under förlossningen utan tror jag tar det då de kommer. Vet inte heller hur det kommer att kännas eftersom det är mitt första barn. Har inte haft några sammandragningar tidigare förutom då jag åkt bil. Senaste veckan får jag några per dag i varierande frekvens, magen blir då hård och spänd så man ser tydligt hur sned den blir beroende på vilken sida som bebisen ligger på. Hur känns det för er? Jag går till bm varannan vecka.

lustigt att jag precis efter ditt inlägg skrev massor om detta med rörelser, men ja jag känner också att det mer är buffande och svepande rörelser. Tycker det kan sticka ut en fot mitt i allt och sen inget mer, sen drar h*n ett knä över magen osv. Vet inte om det säger dig något men ja som sagt det känns som det är lite trångt om man ser till hur den rör sig

Vad gäller smärtan och förlossningen, jag skulle helst inte vilja ta epidural mest pga de komplikationer/biverkningar man kan få, men samtidigt när man hör av de som tagit epidural och är väldigt nöjda så känns det ändå som att varför inte ta det och slippa plågas i onödan, svårt att säga i förväg tror man får vara öppen för förslag och ta det som de kommer vill pröva lustgasen iallafall. 

Jag har haft sammandragningar till och från sen vecka 25, tycker dock det ökat senaste veckorna lite i frekvens och styrka. Jag går också till bm varannan vecka. 
  • aprilbebis15
    LillaSandy skrev 2015-03-27 11:16:38 följande:

Var har du moderkakan?

jag har den i bakvägg så den ska ju inte göra någon skillnad på det sättet, fast som jag förstått det så är det väl mest hur tydligt man känner "utifrån" på magen som skiljer beroende på om du har i bakvägg/framvägg, jag kände ju tex ingenting före vecka 20 men samma dag jag kände var det ordentliga buffar och sambon kunde känna även han samma dag på magen och det kanske är pga moderkakan är i bakvägg..
  • aprilbebis15
    LillaSandy skrev 2015-03-27 11:16:38 följande:

Var har du moderkakan?

jag har den i bakvägg så den ska ju inte göra någon skillnad på det sättet, fast som jag förstått det så är det väl mest hur tydligt man känner "utifrån" på magen som skiljer beroende på om du har i bakvägg/framvägg, jag kände ju tex ingenting före vecka 20 men samma dag jag kände var det ordentliga buffar och sambon kunde känna även han samma dag på magen och det kanske är pga moderkakan är i bakvägg..
  • aprilbebis15
    LillaSandy skrev 2015-03-27 11:28:31 följande:

aprilbebis jag har också bf 21/4 :)

jaha så spännande då är vi ju i exakt samma tid har du känt något eller är allt "som vanligt"?  jag är helt klart inställd på övertid och i dagsläget känns det okej, känns på ett sätt så långt bort men ändå nära, så jag har väl inte direkt börjat känna efter eller leta tecken då jag är rätt säker på att det är minst en månad bort.

Men något som jag upptäckte i vecka 35 däremot var (ursäkta, äckelvarning nu!!) en lång slemmig vit/genomskinlig sträng på pappret när jag var på toa, måste bara ha varit en del av den berömda slemproppen, kan inte tänka mig något annat? men som sagt det var i vecka 35 och har hört att det kan komma i omgångar samt att den kan "återuppbyggas" och har inte sett eller känt något efter det. 
  • aprilbebis15

LillaSandy nämner detta med att sova på vänster sida, hörde om det någonstans att man ska göra det, men alltså helt allvarligt sover verkligen ALLA gravid på vänster sida?? har aldrig hört såna råd från bm osv, om det verkligen var så borde man hört om det av fler "professionella" eller?

min bebis börjar alltid sprattla när jag ligger på vä sida för den har fötterna åt det hållet, så jag sover i princip bara på höger sida. Tänker även att man kan ju inte påverka hur man rör sig i sömnen?

Tänker ni andra på detta med vilken sida ni sover på?

• aprilbebis15
    Bell13 skrev 2015-04-02 13:03:44 följande:
    Jag kan inte sova på vänster sida, han vaknar då och blir märkbart irriterad.

Menas det på allvar att man inte ska sova på höger sida?
    Ja det är samma här bebisen tycker det är obehagligt att ligga på vänster sida då bebisen har fötterna där och brukar börja gorma/vifta och sparka med dom vilket inte är skönt känns som jag mosar dom typ haha.. 

Om det verkligen är allvar med det vet jag inte, men har läst det någon annanstans också vet jag så tänkte nu när det togs upp i tråden, men som sagt aldrig hört av barnmorskan eller liknande vilket man kan tycka vore rutin att informera om det verkligen var så viktigt?

Känns ju helt otänkbart att alla gravid bara sover på vänster sida liksom..
  • aprilbebis15

Vet inte om ni skrivit om detta tidigare kanske men vad har ni packat i bb-väskan? har försökt googla för att få tips men skadar inte att höra här också förutom kläder till mig, sambon och bebisen och hygienartiklar till mig och sambon har jag packat blöjor (vi får inte det i vårat landsting), amningsinlägg, lypsyl, mjukt toapapper och tänkte även lägga i något godis eller liknande kanske. Bör man ha något mer? något som man lätt missar men som kanske är guld värt att ha? tipsa gärna!

• aprilbebis15

Vet inte om ni skrivit om detta tidigare kanske men vad har ni packat i bb-väskan? har försökt googla för att få tips men skadar inte att höra här också förutom kläder till mig, sambon och bebisen och hygienartiklar till mig och sambon har jag packat blöjor (vi får inte det i vårat landsting), amningsinlägg, lypsyl, mjukt toapapper och tänkte även lägga i något godis eller liknande kanske. Bör man ha något mer? något som man lätt missar men som kanske är guld värt att ha? tipsa gärna!

• aprilbebis15

oj ser att det blev två inlägg ursäkta det var inte meningen!

Undrar förresten även om ni funderat på barnförsäkring när barnet är fött? känns som en djungel så måste läsa på lite så man väljer rätt, hur tänker ni och har ni valt någon?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)