Inlägg från: aprilbebis15 |Visa alla inlägg
  • aprilbebis15

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

åh stort grattis till er som fått era bebisar i natt/på morgonen gud så underbart!! räknar ner här hemma med 8 dagar kvar, även inställd på övertid då det är första barnet! Hoppas så klart den kommer före men verkar inte höra till vanligheten :p

• aprilbebis15
    Guckin skrev 2015-04-13 12:53:56 följande:

Hej på er! Har i flera månader nu följt tråden och precis som ni väntat och längtat efter denna månad. Stort grattis till er som äntligen kommit i mål! Vi andra kämpar sista biten, det är nära nu! Jag/vi har bf 21/4 och som många av er andra är jag ganska nöjd på att vara gravid nu. Hade ett mf innan denna grav och blev gravid direkt efter, så nu har jag varit gravid i elva månader (med ett break på två veckor då det var flera sjukhusbesök). 8 dagar kvar och egentligen inget som tyder på att det är nåt på gång. Har dock väldigt ont i magen både molande värk och att det kommer/går, inga sammandragningar, och en bebis som bökar... Nån som känt av lika eller vill dela med sej av nån tanke? //G

Hej jag har också läst tråden under någon månad men väldigt nyligt blivit medlem så jag kan skriva här.

Jag har också bf 21/4, har inga känningar om att något skulle kunna vara på g, har haft sammandragningar till och från sen vecka 25, tycker jag har ganska mycket och ofta nu för tiden och lite molvärk mellan varven men är första barnet så har ingen aning om vad som är vad eller kan vara tecken på något egentligen. 

Känner också att barnet gärna får titta ut nu, hoppas slippa gå över tiden såklart men är rätt inställd på att jag får göra det, med tanke på att det är så vanligt för förstföderskor dessutom! Kan tillägga att det känns verkligen som att bebis bökar runt ordentligt där inne senaste dagarna/veckorna, någon dag är det lite lugnare ibland och sen är det ett jäkla bök nästa dag, det är ju mysigt samtidigt som det rent av gör ont nu när bebben börjar vara så stor!
  • aprilbebis15

Men åh stort grattis LillaSandy!! 

7 dagar till bf, trodde verkligen inte att jag skulle tycka det vore jobbigt att vänta redan FÖRE beräknat datum, men alltså det är ju jättejobbigt att bara vänta och vänta!! Man vill ju inget hellre än att få ut ungen känns deppigt när man får lägga till någon extra vecka utöver dessa 7 dagar också.. känns sååå avlägset och långt borta! Har ju inga tecken, även om det nu kan smälla till såklart men men..

• aprilbebis15

här är en till som har bf imorgon, tycker det har gått ganska snabbt tiden hittills men jag har haft ganska fullt upp förvisso med saker som jag behövt få gjort innan bebis tittar ut. Men nu är jag helt "redo" på det sättet så känner att denna väntan börjar verkligen nu

Inga känningar förutom vanliga sammandragningar som jag haft sen v 25. Har räknat med att gå över, men hoppas lite att vi har vår bebis här innan veckan är slut iallafall blir tungt att gå in på nästa vecka om man inte fött då..mår dessutom bra i kroppen osv, har inte haft några krämpor eller ont på något vis eller illamående, det enda jag skulle kunna klaga över nu är väl att jag vaknar 2-4 gånger/natt men somnar oftast om fort igen, försöker vila en stund mitt på dagen så jag känner mig inte så fasligt trött än iaf

fördriver dagarna med att städa och fixa här hemma, skönt att ha allt i skick när bebis väl kommer, sen detta underbara vårväder gör ju att man blir glad av det ändå, har precis varit ute på en promenad, vågar inte gå för långt dock ifall man skulle få helt slut krafter och inte orka promenera hela vägen hem igen :D haha

hoppas vi nu som väntar ska få inom kort iallafall man får försöka planera in lite saker varje dag att göra, det har jag gjort, då har man det att se fram emot så man inte endast går hemma och väntar på bebis!

• aprilbebis15

Här gick vattnet igårkväll på bf, började få lite förvärkar efter det (tror ja de var?) men som avtog då jag fick sovdos. Dock idag efter lunch började de igen lite då och då och nu på kvällen har det kommit tätare och intensivare, men hur ska man klocka? Så fort det börjar göra ont och pausa när magen är mjuk igen?

Hur kan ja veta skillnad på värkar och förvärkar?

Tagit alvedon som inte lindrar. Får stå och gunga och tänka på andningen när dom gör som ondast och sen när dom avtagit känns allt bra haha..svårt att veta om man bara är känslig för smärta eller om de kanske börjar hända något? Är ju första barnet så man vet ingenting

• aprilbebis15

Hej allihopa har inte varit så aktiv i tråden men fick min lilla kille 23/4. Tänkte rådfråga er lite, han har varit väldigt nöjd och lättsam sen födseln, men senaste veckan ca har han börjat knorra/grina om kvällarna och är då svårtröstad. Han kan ligga och gny, dra upp benen mot magen och så pruttar han lite, kommer ännu mer om jag hjälper till med benen mot magen, vill amma hela kvällarna men kan mitt i amningen släppa bröstet och ge ifrån sig ett gallskrik, fortsätter ta bröstet men "tjorvar" osv. Verkar ha svårt att komma till ro, får amma han till sömns i sängen och han knorrar och gnyr samtidigt som han ser väldigt trött ut och håller på somna men kan plötsligt vakna upp och grina innan han tillslut somnar ordentligt, kan hålla på en timma. Han går upp väldigt bra i vikt, jag ammar bara, har mkt mjölk. Sambon hade mjölkproteinallergi som barn, försöker va uppmärksam på detta för de kanske är

Ärftligt tänker jag? Kan de va de? Vilka symtom ska man se efter isåfall? Vad kan det annars vara? Vi har vant oss vid att han i princip aldrig skriker och gör han de så har han varit hungrig och blivit nöjd med bröstet. Inte van vid detta grin och knorrande. Hoppas någon har råd/tips att ge

• aprilbebis15
    BigMami skrev 2015-05-22 09:46:53 följande:

Kan det annars vara en fas han har hanmat i? En månaders-fasen? Övertrött? Vidar kan bli överträtt mot kvällen pch då är han otröstlig och vill varken amma, ha napp eller så..

Magnnip?

Rinner mjölken för snabbt/sakta? Kanske därför han gnäller..

Mjölkallergi har jag just ingen erfarenget av men brukar de inte få som små prickar då? Alltså mindre än hormonprickar och värmeutslag?

Tack för ditt svar

Jo har också funderat om det är en fas eller övertrött, kan tycka att han verkar övertrött men tänker om det är magen som stör att han inte kan komma till ro att somna.

Hur kan man veta om de är magknip och vad gör man då?

Ja alltså mjölken rinner nog rätt fort för alltid när han börjar äta "forsar" det och han sätter i halsen och hostar, rinner utanför och överallt. Försökt ibland pumpa ur lite för hand före han äter men vet inte om det gör någon skillnad.

Jo har hört om hudutslag men verkar inte som att man "måste" ha de, han har iallafall inte det. Tänker väl på det som alternativ just för att pappan haft det och han verkar ha ont i magen, börjat spy också vilket dock kan va vanligt ändå men ja man söker ju efter alla symtom/tecken så man kan hjälpa de små liven hjärtskärande och jobbigt då dom har det jobbigt med magen eller så!
  • aprilbebis15

Bebismagar verkar onekligen vara ett vanligt problem :-/ har prövat med pysventil på vår lilla nu och de kommer ut en del gaser och även bajs dock ska man ju inte använda dom så ofta hade gärna använt lite mer för att hjälpa han.

Har ändå varit bra dagar/nätter nu förutom att han vaknar tidig morgon och ligger och försöker prutta och har de väldigt jobbigt hör man, tror det kan hänga ihop med att jag har mkt mjölk för han verkar svälja mkt luft vid amning och sväljer fel osv för det kommer så mkt, läste om ett tips då att man kan pröva att amma på bara ett och samma bröst i två amningsr i rad för att på så vis minska produktionen, så jag hoppas de kan hjälpa!

Har ni andra några bekymmer med bebisens mage?

• aprilbebis15
    Raggsockan skrev 2015-05-27 09:00:18 följande:

Haft de riktigt knorrigt och skrikit med magen igen, dags att pröva amningsteet till henne nu tror jag. Känns ju inte som att de är mjölkproiteinallergi som de tror, men fortsätter med den ersättningen ett tag till för att ge de en chans... men de borde väl ha gett resultat när vi har uteslutit mjölk i en 3-4 veckor?

Bara hoppas de vänder vid 12 veckor som alla säger - isf är de snart bara 4 veckor till av skrik... hehe

Jag dricker amningste två gånger om dagen, gjort de sen bebis var 1 vecka. Missade sen dricka under några dagar och (om de inte bara var inbillning?) så upplevde ja mer skrik och tjorv med magen då så har fortsatt dricka, läste att de tydligen ska ha avslappnande effekt på bebis tarmar eller något sånt?

Varför har dom misstänkt mjölkproteinallergi? Jag har själv funderat på de fast har väl egentligen inte de "klassiska" symtomen men de verkar ju vara väldigt vanligt hos småbarn?
  • aprilbebis15

Hej!

För våran del är det bara amning i princip dag som natt, började med smakisar för ca 2 veckor sedan då han var 6 månader men det har inte gått så bra han har inte velat ha, så vi gjorde ett uppehåll några dagar och nu i två dagar har jag erbjudit han lite avokado och de har han smakat men inte mkt mer än max en halv tesked har han fått i sig per gång.

Önskar han vore med intresserad då jag tror han behöver lite mer nu då han rör sig mer och vore skönt att han inte är helt beroende av amning, kanske skulle nätterna bli bättre om han åt mer mat om dagarna? Någon annan som det gått trögt för med smakportionerna? Vill helst att han börjar gilla typ morot, potatis m.m innan jag erbjuder söta saker som banan.

• aprilbebis15

Verkar som ni andra kommit längre med maten än oss men förr eller senare vill han väl ha, åt lite avokado idag å då åt han ca 1 tesked och de är nog rekord

Hur sover era småttingar på dagarna och nätterna? Vi har en ungefärlig rutin där han somnar för natten 18.30-19 någon gång, ammar tills sömns (försöker dock vänja bort att somna med bröstet i munnen) sen varierar det hur ofta han vaknat på natten men senaste tiden vaknar han då vääldigt många gånger, ibland har han hunnit somna om när jag ska lyfta över han i vår säng, ibland somnar han så fort han får bröstet i munnen.. Skulle gärna få färre uppvak dagtid sover han oftast två längre stunder, totalt ca 4 timmar ibland mer. Undrar om han sover för sent på eftermiddagen eller för mkt under dagen och att de påverkar nätterna negativt? Därav min fundering bra å höra hur andra i samma ålder fungerar

• aprilbebis15

[quote=75994492][quote-nick]Bell13 skrev 2015-11-12 15:47:43 följande:[/quote-nick]Douglas har börjat vakna fler ggr på natten och kan endast somna om med bröst i mun och liggandes på min arm. Vet inte om det är mycket som händer med hjärnan i den här åldern? Han är väldigt mammig och klängig[/

Jo det är säkert mkt som händer för dom, å samma här de är bröstet som gäller försöker jag något annat är han inte nöjd, min lilla är oxå väldigt mammig, kanske oxå har med åldern att göra? När han vaknar å pappan försöker trösta så är de gallskrik och så fort han ser mig eller hör att jag är påväg lugnar han sig..

• aprilbebis15
    Raggsockan skrev 2015-11-12 16:35:53 följande:

här har de också vaknats många fler gånger per natt och somnar bara om med nappen i munnen, annars är de skrikpanik... Tror också de är ngt utvecklingsstadie, men frågan är när de ska gå över detta har snart pågått iallafall 3 månader

Dagtid är rätt samma sover ca 20-1h på förmiddagen och samma på eftermiddagen, oftast mer åt 20min än 1h...

Ja samma här hållt på länge nu tycker jag för oss oxå.. Faserna avlöser väl varandra????

Okej det var ju inte så mkt dagsvila då, undrar om min gosse sover för mkt på dagen så kanske de då påverkar nattsömnen..
  • aprilbebis15

Som svar på frejes fråga om amning, ingen aning om hur länge vi ska amma, från början var jag mest inställd på helamning fram till 6 månader och sen börja med mat och därmed trappa ner amning, men de blir ju sällan som man tänkt sig har ju gått och går fortfarande trögt med smakisar, känns som att sluta amma är väldigt långt bort just nu men jag hoppas vi kommer igång med maten bättre nu snart och att amningen kanske minskar lite iallafall så han inte är så beroende av mig

Han ammar fritt dag/natt, vissa nätter är det flera gånger, en bra natt ammar han kanske 2-3 gånger???? men känns som att man inte kan "ta bort" nattamningen än då han inte får i sig något annat så han kanske behöver det..

• aprilbebis15

Ser att ni skriver om blw, känns inte som något för mig egentligen då jag är såå nojjig att han ska sätta i halsen och jag får panik, men med tanke på att han inte verkar gilla puré kanske jag måste börja köra lite "blwinspirerat" iallafall det kanske passar han bättre..

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)