Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hej!
    Får man hoppa in här? Väntar andra barnet med BF 23/4. Har en son innan som är 4 år. Fick ett MA i våras i vecka 13, som har gjort att oron inte riktigt släpper. Även om jag sett vårt lilla pyre på två UL redan.

Väntar nu otåligt på RUL som är den 1 december. Känns som en evighet dit. Kommer vara i vecka 20+4 då, vilket jag tycker känns sent.

Grattis alla ni som fått se era små på RUL redan!

• Freje
    S1528 skrev 2014-11-14 10:41:31 följande:
    Välkommen in! Jag har RUL samma dag som du, visst är det en väntan men nu är det bara 17 dagar kvar :)

Tack!
    Ja, tack och lov rullar dagarna på ganska fort. Har inte fått någon mage än och känner bara pyret då och då. Men förhoppningsvis så ökar väl både mage och rörelser snart. Trodde att eftersom det är andra barnet att det skulle märkas mer och tidigare. Nåväl, bara att ha tålamod tills vidare.
  • Freje
    Emmadee skrev 2014-11-20 10:40:24 följande:
    Nu har vi varit på RUL. Allt såg bra ut smile1.gif
    Trots att vi tänkt tanken, så tog vi inte reda på könet. Vi är bara så glada att allt såg bra ut. smile1.gif
    Fick BF datumet flyttat till 17 april på UL i v 14 och stämde med vad hon såg idag.

Grattis till fint RUL. Har 11 dagar kvar till mitt, längtar varje dag. Tidigare i graviditeten så tänkte jag mycket på vilket kön det kan vara. Men nu vill jag bara veta att allt ser bra ut och att allt sitter där det ska. Att få veta könet känns inte så viktigt, men kanske nyfikenheten kommer tillbaka när det är dags.

Jag undrar om det är fler som ännu inte fått någon mage? Har fortfarande samma kläder som innan, dock spänner det lite över magen på vissa jeans. Går in i vecka 19 imorgon.
  • Freje
    S1528 skrev 2014-11-20 12:20:36 följande:
    Jag har rul samma dag som du :)
    Har inte heller fått någon mage att prata om (är i v.18), men jag känner av livmodern väldigt tydligt som en boll på insidan :) Tror nog att magen kommer att visa sig snart :)

Skoj, vi får längta tillsammans.
    Mitt är kl 14, så frågan är om det är någon idé att gå till jobbet. Hur ska jag kunna koncentrera mig de timmarna?  Känner också av livmodern tydligt. På morgnarna när blåsan är full så känner jag en liten rund kulmage, men så fort jag varit och kissat så är det platt igen (eller ja, platt och platt, lite mjukt av muskler i vila och extra hull . Men märker att midjan har försvunnit, känner mig mest småfet :-/
  • Freje
    EmmasaraL skrev 2014-11-20 13:09:24 följande:
    Jag har gått upp lite i vikt sen jag blev gravid och hade lite mage innan också. Men nu kan jag kan inte knäppa mina jeans alls men tycker inte magen syns sådär jättemycket egentligen, det är mest att livmodern och tarmarna pressar uppåt så man ser lite mer fet ut bara :P Är i v 18+1 idag. Känner livmodern tydligt iaf :)

Så känner jag också, att magen har pressats uppåt. Men hoppas varje dag att känslan att vara fet övergår till att känna sig gravid med en fin kula!  Fast fördelen är att det är lättare att hålla graviditeten hemlig till efter RUL. Bara säga att man ätit lite för mycket bullar
  • Freje
    EmmasaraL skrev 2014-11-21 10:01:47 följande:
    Har funderat massor på det där jäkla vaccinet, vet varken ut eller in... Kommer inte ta det innan RUL iaf, vill veta hur det är med barnet först. Har aldrig aldrig haft influensa men vill ju inte riskera barnet heller om man skulle bli sjuk...
    Funderar också på hur jag ska göra. Har aldrig någonsin vaccinerat mig mot någon influensa och aldrig drabbats heller. Men man rekommenderas ju som gravid att vaccinera sig, så då vill jag åtminstone ha funderat och diskuterat innan jag bestämmer mig. Läste i alla fall följande på Vårdguiden:

"Du rekommenderas att vaccinera dig efter vecka 16 eller efter att ultraljudsundersökningen är genomförd. Om du är osäker kan du alltid prata med din barnmorska."

Då kände jag att jag väntar tills efter RUL (1 dec) och nästa besök hos BM (5 dec). Tar ett beslut efter ha diskuterat med min BM.
  • Freje
    S1528 skrev 2014-11-22 07:55:26 följande:
    Freje & Linaslus..
    Nedräkningen till våra RUL 1/12 är nu nere på ensiffrigt! :)
    Jippie. Precis vad jag behövde höra Åh vad jag längtar.

Linaslus, jag har också kl 14. Snart....
  • Freje

6 dagar kvar till RUL !!

Fick hjärtat i halsgropen idag när jag var på gymmet och körde ett pass Trigger point (djupmassage av vävnader med hjälp av bl a en boll). Fick veta att man ska vara väldigt försiktigt med för hårt tryck under fötterna då det kan starta förlossning eller påverka bebisen. Visserligen inget som finns bevisat, men ändå. Hua, är inte riktigt redo för det än. Likaså skulle man vara försiktigt med alltför kraftig massage av axelpartiet.

Någon annan som hört om det kan stämma? Tillsvidare kör jag vidare, men med lite lättare tryck.

• Freje
    S1528 skrev 2014-11-25 13:39:38 följande:
    Får vi säga 5 1/2 dag nu? Halva dagen har ju ändå gått ;)

Jag har läst att man skall undvika foamroller och spikmatta. Så jag har slutat med bägge, och jag saknar det :(

Tänk snart är det dags Bara några dagar kvar....

Instruktören tyckte inte att jag skulle sluta med foamrollern, tvärtom. Hon var själv höggravid, (5½ vecka kvar) och körde på. Dock med lite mindre tryck på tidigare nämnda punkter. Men tyckte att ryggen och svanken kunde vara bra att rulla. Jag överlever inte utan att rulla vaderna några ggr i veckan

Tänk va olika besked man får överallt. Men jag tror jag fortsätter men kanske mer försiktigt så länge det känns bra.
  • Freje
    Sommarsnö skrev 2014-11-25 15:58:12 följande:
    Funderar på det där med bärsjal/sele och det verkar ju vara en hel vetenskap. Finns det någon här med erfarenhet som kan guida en vilsen förstagångsmamma? Finns det någon man kan köpa som håller för flera åldrar eller måste man hålla på och byta storlek? Vill helst inte ha någon som är alltför krånglig att ta av och på heller för då misstänker jag att jag kommer att strunta i den. Sedan är det ju bra om man inte får ont i ryggen av den heller (som jag hört att man får av t ex Baby-Björn). 

Till sonen hade jag en TricotSlen, kommer använda den här bebben också. Tar lite tid att lära sig knyta och att få in bebben. Sitter jätteskönt och skaver inte. Men, när bebisen blivit lite större (och det är sommar o varmt) är jag lite sugen på att prova en Pognae sele. Hade en babybjörn till sonen men fick jätteont i rygg och axlar av den.
    Här läst på lite om olika ergonomiska bärselar (ergonomisk för bebisen) och tror att en Pognae kan passa mig som är ganska kort (165 cm) och normalt byggd. Har läst att t ex Manduca passar längre bärare.
    Kan tipsa om sidan Sjalbarn (www.sjalbarn.se), där finns massor med information om både olika sjalar och ergonomiska selar. Man kan även hitta "ambassadörer" i sin närhet och diskutera fördelar/nackdelar och kanske prova också.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)