Sommarsnö skrev 2014-11-25 15:58:12 följande:
Funderar på det där med bärsjal/sele och det verkar ju vara en hel vetenskap. Finns det någon här med erfarenhet som kan guida en vilsen förstagångsmamma? Finns det någon man kan köpa som håller för flera åldrar eller måste man hålla på och byta storlek? Vill helst inte ha någon som är alltför krånglig att ta av och på heller för då misstänker jag att jag kommer att strunta i den. Sedan är det ju bra om man inte får ont i ryggen av den heller (som jag hört att man får av t ex Baby-Björn).
Till sonen hade jag en TricotSlen, kommer använda den här bebben också. Tar lite tid att lära sig knyta och att få in bebben. Sitter jätteskönt och skaver inte. Men, när bebisen blivit lite större (och det är sommar o varmt) är jag lite sugen på att prova en Pognae sele. Hade en babybjörn till sonen men fick jätteont i rygg och axlar av den.
Här läst på lite om olika ergonomiska bärselar (ergonomisk för bebisen) och tror att en Pognae kan passa mig som är ganska kort (165 cm) och normalt byggd. Har läst att t ex Manduca passar längre bärare.
Kan tipsa om sidan Sjalbarn (
www.sjalbarn.se), där finns massor med information om både olika sjalar och ergonomiska selar. Man kan även hitta "ambassadörer" i sin närhet och diskutera fördelar/nackdelar och kanske prova också.