Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

tjallamallan skrev 2014-12-06 00:16:20 följande:

Är på jobbet och har lyckats åka ifrån mina novalucol... Nån som har nåt bra tips mot halsbrännan? Vet verkligen inte hur jag ska klara natten annars...

Mjölk och/eller banan brukar lindra för stunden på mig, om du har tillgång till de på jobbet vet jag dock inte :)
  • amandanS
    Sommarsnö skrev 2014-12-09 10:09:39 följande:

Har önskat mig barnsaker i julklapp, en ganska lång lista. Pratade med min pappa igår och han var skrockfull och tyckte att det var tidigt. "Tänk om det händer nåt och så står ni där med alla grejer". Någon annan som tänker så? Jag har tänkt att efter RUL så är det lagom att börja köpa. Jag vill ändå ha ganska mycket hemma när det väl är dags för att slippa hålla på och köpa grejer när man väl kommit hem med bebisen. Det är ju ändå trots allt mycket större risk att bebisen kommer för tidigt än att den skulle dö. Blir lite trött på alla åsikter......

Här köptes med de första plaggen innan jag visste helt säkert om jag var gravid eller inte ;) Men fastnade totalt, både jag och sambon cyklar landsväg och jag hittade byxor och en filt med cyklar på... Turligt nog så blir de troligen ivuxet lagom till vätternrundan, då får vi (jag och bebis) stå där och heja på blivande pappan :D

Vi handlar på och i januari/februari vill jag ha de klart för hemkomst.. Barnvagnen och babyskyddet står redo de med.. Det som är kvar är bäddning till spjälsängen och div småsaker och kläder i princip..

Men jag har ont lite överallt i kroppen, 100% sjukskrivning för tillfället och läkare har bedömt "stark ärftlighet av för tidigt förlossning" så blir troligen ett 5e ultraljud nästa vecka.. Så jag vill inte behöva ut i slutet på graviditeten (om han nu stannar där inne) om jag fortsätter ha ont bara av att iväg o handla tex.. Alt tvinga ut sambon och "panikhandla" för att barnet kom för tidigt...

Så här förbereds för fullt! :) och jag bara njuter av de!

• amandanS

V23, 22+6.. Och en skaplig kula här med :) märks att den flyttar sig uppåt.. Inte så låg mage som det var innan/i början..

• amandanS

Dagens pyssel till den lille! :) Var inte alls så svårt som jag först hade trott att det skulle vara att sy ett babynest!.. Om någon mer funderar på att sy ett :)

Kantband var väldigt tålamodsprövande kan jag ju bara meddela, men att sätta de runt hela var en egen påhittad idé så får väl skylla mig själv ;)

• amandanS
    Hanna 681 skrev 2014-12-11 17:10:33 följande:

Bra tips, kanske skulle våga mig på det!

junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-beskrivning.html

Jag gick efter denna beskrivningen som grund, bytte ut fyllningen mot stoppning från en billig kudde på Ikea som jag klippte upp och ett gammalt (29kr på Ikea el jysk) täcke som jag tog en del utav till botten på babynestet. Och så breddade och förlängde jag hennes neste med ca 10cm..

Resterna från tygerna och täcket täcker jag sy ett lapptäcke till att ha i vagnen eller ev som lekfilt på golvet, så kommer inget till spillo heller :)
  • amandanS
    S1528 skrev 2014-12-11 17:57:40 följande:

Någon som har erfarenhet av Brio Happy?

Jag har börjat spana efter barnvagn och har fastnat för Happy med fasta lufthjul. Tänker inte köpa nytt men vill ha tid på mig att vänta på att "min" vagn kommer ut på blocket :)

Annars lyssnar jag gärna om någon har andra förslag som motsvarar mina små krav som är:

-fyra fasta hjul

-lufthjul

Posta gärna länk eller bild :)

Vi har köpt bio happyn, duo vagn, med knäledschassi och lufthjul :) Första barnet i magen så inte testad så ännu, men de lilla vi kört den till/från bilen så känns den bra och inte alls tung att lyfta heller för att vara så pass rejäl vagn :)
  • amandanS

Ont lite överallt :( Öm som sjutton efter att ha fått bäckenet justerat.. Så sne så benlängden skilde 2 cm mellan höger och vänster pga att ena höften har vridit sig framåt och andra sidan bakåt, vilket gör att även revbenen på höger sida låser sig och gör att lungorna blir ihoptryckta på den sidan, troligen de jag tolkar som ökande problem med astman... Överrörlig(foglossning) och snebelastning delux med andra ord! :/

Men! 60% av graviditeten idag! :) imorgon v 25.. Skönt att det känns som om tiden går fort nu, och inser att om värken ska fortsätta såhär så kommer jag snart vara trött på att vara gravid!! Börjar ju redan bli trött på att ha ont konstant mer eller mindre....

• amandanS
    mandalii skrev 2014-12-17 16:05:33 följande:

Stackars låter jobbigt! Hoppas att det blir bättre.

Grattis till vecka 25, grymt. Själv går jag in i vecka 24 på lördag. Vet du när man går in i månad 6?

Det hoppas jag med! Flera kvällar och någon morgon då tårarna bara rinner för att jag varit så less på det onda :/ Så jag hoppas sjukgymnasten lyckas lindra de i alla fall om inte bota!

Tror jag gick över i 6e (kalender-)månaden nu i v24, 23+3 :) går hemma så lite dagvild och dagarna flyter ihop så inte säker...
  • amandanS
    Sommarsnö skrev 2014-12-18 18:14:32 följande:

Apropå alla magstorlekar - har de börjat mäta era magar än? Jag fick första mätningen i måndags (i Norge) och låg inom medelfältet, lite över medelsträcket. Blev lite förvånad för jag tycker inte att min mage är så stor. Men tydligen helt normal

Min mätte bm förra veckan, då i v 24 (23+1) och mitt sf mått var då 24.. Mitt emellan medel och övre kurvan.. Ska till bm på måndag igen, nya blodprover och vikt med då, får se om hon mäter då igen med, hjärtljuden skickar hon inte hem någon utav sina gravida patienter utan att lyssna i alla fall :D
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)