Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2014-09-28 08:03:36 följande:
    Jag har börjat shoppa lite babykläder. Kommer gå bananas när vi gjort rul. Vi har också börjat kolla på spjälsäng, hur tänker ni andra gällande dyr eller billig? Jag har aldrig köpt dyr spjälsäng men tycker att Stokkes är väldigt snygg. Men är det värt priset?

Vi har bestämt oss för en Bugaboo camelion 3 och tänkte köpa den via babyplus verkar som den landar på straxt under 10000 kr med tillbehör och adapter för bilstol samt frakt. Rätt överkomligt tycker jag.
    Vi köpte en begagnad spjälsäng från Ikea pt dottern och en av tvillingarna (kanske båda i början) får ärva den. Den andra spjälsängen kommer vi nog att få låna/köpa av några vänner. Jag tycker att den från Ikea (Gulliver) som vi köpte är jättefin och den har alla "funktioner" man behöver dessutom.

Angående vagn så tänker vi köpa begagnat denna gång. Köpte en ny teutonia be you till dottern men vi hade nog köpt den begagnad om den funnits på blocket men den modellen var helt ny när vi köpte den. Tvillingvagnar är ju inte billiga tyvärr men jag hoppas att vi hittar någon bra via blocket när det börjar närma sig. Jag vågar inte köpa en tvillingvagn förrän rätt så långt in i graviditeten då risken ändå finns för att en av de inte klarar sig.

Kan tipsa om att köpa bugaboo från någon Holländsk hemsida, de är sååå mycket billigare där.
  • JhjärtaK
    Elisebet skrev 2014-09-28 13:43:01 följande:

Hej, 

Vill bara meddela att jag hoppar av tråden här. I torsdags förra veckan så fick jag se ett fint tickande hjärta, då i v 10. Några dagar senare dog den och det fick jag veta på akutgyn natten till torsdag denna vecka. Tyvärr vill kroppen inte sätta igång själv, så på tisdag blir jag inlagd för medicinsk abort. 
    Lycka till allihop, jag tar nya tag så fort jag kan. 

Just det- till er som undrar om jag vet varför det hände, nej det vet jag inte. 

Usch så tråkigt! Hoppas att ni lyckas snabbt igen när ni vill/orkar och att nästa stannar kvar!
  • JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2014-09-28 18:36:18 följande:
    Jag gör inte kub av olika anledningar. Till att börja med så är jag för ung (nyss fyllda 25 år). Jag vet inte vad jag skulle göra med resultatet, om vi skulle få dåliga siffror. Kub är ju både ultraljud och blodprov och då blodprov är något av det värsta jag vet, så skulle jag inte ta ett extra blodprov för att stilla ev oro. I värsta fall kan ju oron bli värre om man får dåliga siffror.
    Nu har inte jag koll på om ultraljudet är ett ul eller vul, men det finns värre saker än att ta blodprov. Att lägga sig i gynstolen. Det är anledningen till att jag inte har gjort något tidigt vul med någon av mina barn. Ångesten över undersökningar i gynstolen grundar sig antagligen i att jag blev tvingad till min första gynundersökningen. Bm ville göra en bara för att jag aldrig gjort någon (var då 19 år)
    Har gjort undersökningar efter detta, men då var det jag som ville. Står skillnad emot att bli tvingad.
    Det är ett vanligt UL som göra vid kub så ingen gynstol.
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-29 08:44:19 följande:
    Vi kikade på spjälsängar igår och på Ikea finns det ingen med höj och sänkbar sida. Vi åkte vidare till Lekmer och där fanns det en säng som hade den funktionen -Brio two cut tror jag den hette, vi beställde den. Just den funktionen är viktig för mig, får ont i ryggen annars.

Har kollat upp vagn via babyplus i Holland och det skiljer ca 3500 kr så där beställer vi helt klart betalar inte mer än jag behöver :)
    Låter som en bra sak att ha om man har ont i ryggen helt klart
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-09-29 09:33:09 följande:

UL och KUB avklarat idag. Allt såg fint ut med lilla pyret :) Fick 1:12.000 på KUB.

Nu kan man slappna av lite igen :) phpc74gPN62476.jpg

Härligt! Grattis!
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-09-29 12:22:12 följande:

Skrev BM ut ett moderskapsintyg till er som gjorde NUPP nu runt vecka 12? Jag fick inget här i Norge men ringde och bad att få ett. Vet inte när man får det i Sverige - är det vid rutinultraljudet?

Vid RUL brukar man få det här i Sverige men kanske skall jag be om ett tidigare då jag väntar två stycken. Svårt annars för försäkringskassan att förstå om jag blir sjukskriven pga graviditeten och de inte ens har något papper på att jag är gravid.
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-09-29 14:35:27 följande:

Jag gick in i vecka 12 igår, ännu en milstolpe. Tjoho! Även fast jag redan sett den lille må prima för ca en vecka sedan så känns det skönt att snart bli av med de 12 första mest kritiska veckorna.

Nu längtar jag som sjutton efter KUB som jag ska göra i vecka 13+2, är inte det lite sent för övrigt? Ska göra blodprovet nu i veckan.

Kub-UL kan göras till 13+6 så du är inom marginalerna helt klart
  • JhjärtaK

Om er bm senare i graviditeten säger att bebisen nog blir stor/liten och utgår från ert sf-mått så tro henne inte! Jag hade stort sf-mått (på gränsen till "för stort") och ändå så kom dottern ut och var 48 cm och vägde 3460 g så helt normal åt det lite mindre hållet

Men kan styrka det någon annan sa. Köp minst ett set i stl 50. Jag kommer att köpa två set i stl 44 då tvillingar tenderar att vara mindre vid födseln än "enlingar"

• JhjärtaK
    tjej89 skrev 2014-09-29 21:33:30 följande:
    Drygt svar. Som att jag inte skulle veta det eller?
    Tror verkligen inte det var menat som drygt . Jag hade faktiskt inte riktigt tänkt på nätet.

Har du barn sedan innan?
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-09-30 07:59:56 följande:

Tjej89: var inte alls mening att vara drygt, ber om ursäkt för det isf.

Tycker mer det verkar vara du som är på krigsstigen...

Känns lite så kanske
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)