Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Vecka 15 idag, yay! ca 2 veckor kvar till UL och exakt 5 veckor kvar till RUL

Kanske får vi se de små igen redan nästa vecka om läkaren är välvillig åh jag hoppas att vi får det! Nyfiken? Japp!

• JhjärtaK
    Fridhaa skrev 2014-10-02 12:25:30 följande:

Jag kommer inte vaccinera mig.

Tror inte på influensa vaccin jobbar själv i äldreomsorgen och minst 50-% av alla vaccinerade har fått smittan.

Man kan skydda sig peppa peppa jag har aldrig haft det.

Min dotter har fått standard vaccin och det kommer mini också få.

Jag skulle aldrig våga att inte vaccinera speciellt inte nu när kikhostan tar fäste.

Om två veckor ska jag göra kub men fick höra att testerna kan ändras från vecka till vecka ?

Igår hörde vi hjärt ljudet för första gången men adapter :)

Hur menar du att testerna kan ändras från vecka till vecka vid kub?
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-02 13:29:01 följande:

Fick svar på KUB idag och fick 1:2396 för trisomi 21, 1:5704 för trisomi 18 och 1:17934 för trisomi 13. Med tanke på att jag är 38 år var det bra siffror smile1.gif Kommer nog inte att göra NIPT-testet men har inte beslutat mig än - ska prata med sambon först.

Fina siffror
  • JhjärtaK
    Fridhaa skrev 2014-10-02 13:52:49 följande:

Jag fick till mig att det var en som hade dåliga siffror.

Gjorde om testet någon vecka senare och då var siffrorna bra.

När man hör sånt är jag osäker på om jag ens vill göra de.

Låter konstigt. Vilken del gjorde hon om veckan efter? Blodprov eller NUPP?
  • JhjärtaK
    maja73 skrev 2014-10-02 19:12:22 följande:

Jag läste om NIPT på www.fostertest.se. Någon som testat?

Nej men hade vi fått sämre siffror än 1:1000 på kub så hade vi gjort NIPT.
  • JhjärtaK

Min mage imorse i vecka 15, ligger lite i lä i jämförelse med några av er andra iaf men snart lär jag nog vara ikapp och långt förbi

• JhjärtaK
    Fridhaa skrev 2014-10-03 19:27:58 följande:

Fina magar.

Kul att alla ser så olika ut.

Fler än jag som plågas med att hela tiden gå och kissa.

Måste veta att det finns en toalett i närheten.

Jag är nödig mest hela tiden tycker jag men känner så väl igen detta från graviditeten med dottern så vet att det är helt normalt (om än störande!)
  • JhjärtaK

Idag fick jag ny kallelse till RUL på specMVC! Samma dag men en annan tid. Fick även kallelse till vårt första UL på specMVC som blir den 16 oktober så bara knappt två veckor kvar, längtar!!

• JhjärtaK
    Josephine92 skrev 2014-10-04 16:04:05 följande:

Jag har läst alldeles för mycket på nätet om mf och ma som inte märkts och har inte ul förän i november. Hur lugnar man dessa nerver? Jag kände hur jag verkligen andades ut när v 12 var passerad, sen dumma mig gick jag in och läste och hittade alldeles för mycket som jag helst skulle göra oläst.. Är nu i v 14, så de värsta symptomen som illamående och tröttheten har ju lagt sig. Någon som känner igen sig men har något knep för att hålla lugnet?

Mitt enda tips är att ringa till sin bm och be att få komma in och lyssna på hjärtljuden. Det lugnade mig med dottern och då hade vi ändå fått se henne på kub i vecka 13.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-04 18:40:34 följande:

Var ute på en promenad och då blev min värk i ryggslutet värre igen. Det känns vid svanskotan vid vänster skinka och när jag t ex reser mig upp eller byter tyngdpunkt från ena benet till det andra så är det som en kniv som sätts in där. Jag har tre teorier; antingen är det foglossning eller också är det ischias alternativt falsk ischias. Någon av er som haft något av detta som känner igen det? Jag har inte ont framtill långt ned utan endast på denna punkt. Gör ont t ex när jag tar långa kliv också.

Låter som en kombo av foglossning och falsk ischias. Så länge smärtan inte strålar nedanför knät så är det falsk ischias. Jag hade det under graviditeten med dottern. Det blir bättre av massage samt stretch och ökat blodflöde genom sätesmuskeln.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)