Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Kiickson skrev 2014-10-11 01:08:42 följande:

Det är ju förkylningstider nu.

Jag har äkt på smällen att ha fått en jäkla jobbig hosta. Är inne på fjärde natten i rad där det blir minimal sömn pga det.

Har pratat med min bm om det och hon säger bara honungsvatten men det hjälper inte det minsta. Börjar bli väldigt jobbigt att få så lite sömn nu.

Har ni nå tips på vad jag kan göra för att dämpa hostan iaf under nätterna? Jag ligger högt med huvudet och vi har ett fönster öppet lite då det blir värre om det är varmt i rummet.

Jag har varit i kontakt med vårdcentralen också men dom hänvisade mig till deras öppna mottagning idag som stängde 11.30 och jag hade ul 10 så det hann jag ju såklart inte.

Någon som har nå tips???

Det sägs att jordgubbssaft kan ha en viss hostdämpande effekt. Varva kall och varm för bästa resultat. Hoppas du kryar på dig!
  • JhjärtaK
    Prettyr3dd skrev 2014-10-11 03:46:20 följande:

Hej!

Hoppar in här om det är okej? :)

21 år gammal är jag och är gravid i vecka 14 och upplever fortfarande trötthet,visst illamående och yrsel :/ börjat med ett tillskott för gravida så de börjar bli bättre nu men då har jag fått sån smärta i korsryggen och undrar om någon mer har det? Första barnet så jag trodde inte det skulle komma fören senare. Som träningsvärk i korsryggen hela dagarna vilket är lite drygt :/ någon som har något litet tips på det ? :p

Välkommen! När jag var gravid första gången så fick jag också foglossning redan i vecka 14 som du. Mina tips är att inte gå alltför långa promenader, inte sitta med benen i kors eller i skräddarställning (tänk att knäna skall vara ihop), undvika trappor.

Min foglossning försvann nästan efter några veckor för att sedan komma tillbaka med besked i vecka 30 ungefär.

Denna gång kände jag av den redan i vecka 8! Men den har nästan försvunnit helt och jag är nu i vecka 16.
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-10-11 05:49:33 följande:

Här är en till med grymt ont i nedre delen av ryggen! Känns som om strålar ut mot höfterna och vissa dagar som träningsvärk i ljumskarna. Hugger/låser sig i höger höft/skinka om jag stått lite fel och ska ändra ståställning.. 2a natten jag sover riktigt illa nu :/ Lägger jag mig ner eller tar det lugnt någon dag så är det betydligt bättre.. Men nu stått och gått mycket några dagar då jag varit på jobbet, vilket gjorde de betydligt värre :(

Foglossning? Eller något annat som någon känner igen sig i?

Ja låter som en kombination av foglossning och falsk ischias. Väldigt vanligt att få båda under graviditeten tyvärr
  • JhjärtaK
    LillaSandy skrev 2014-10-11 16:22:20 följande:

Jag äter gravidmultivitaminer från apoteket, niferex järntabletter och omega 3. Idag tror jag att jag för första gången kunde känna kanten på livmodern :) såg även idag att jag fått en mörk rand från naveln o neråt, men den är väldigt svag än så länge iaf. Sen var jag på tidig glukosbelastning igår och det gick bara bra :) inte alls så jobbigt som jag läst att det varit för några andra. Någon anna som gjort tidig glukosbelastning? visst får alla göra de senare i graviditet? Och så har jag fått svårt för att äta potatis i de flesta former. Är det vanligt att man får svårt att äta vissa saker?

Nej glukosbelastning gör inte alla under en graviditet. Enbart om man ligger i riskzonen för graviddiabetes eller påvisar tecken på att utveckla det.

Bra att din gick fint
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-10-12 08:11:44 följande:

V15 idag, tjoho :)

Vet inte om jag frågat men hur många har tänkt ta reda på kön? Vi kommer göra det denna gång, gjorde det inte med dottern :)

Härligt!

Ja vi kommer att ta reda på kön. Vi vill liksom veta om det blir tre tjejer som barn eller en tjej och två killar. Men vi tänkte ta reda på kön även om det bara hade varit en. Gjorde det med dottern också och för oss gör det det hela mer "verkligt"

Jag hoppas på att få reda på könen redan på torsdag, längtar så!
  • JhjärtaK
    Kiickson skrev 2014-10-12 08:55:42 följande:

Nu säger jag Hej till vecka 14! :)

Magen har typ tvärändrat formen nu. Tycker jag när jag tar på den.

Den här frågan har säkert kommit upp tidigare. Men hur gör /har ni gjort med gravidförsäkring? Något man bör skaffa eller är det bara "ploj", vart ska man skaffa om man ska skaffa? :)

Jag har en betalvariant från Trygg Hansa. Hade den med dottern också och pga min förlossningsskada så fick jag utbetalt 3000 kr via den försäkringen. Inga problem alls och de var väldigt lätta att ha att göra med så denna gång har jag tecknat samma. Ett plus i kanten är att den inte kostar mer bara för att man väntar tvillingar vilket jag tycker är toppen såklart . 1195 kr kostar den.
  • JhjärtaK
    PalleH skrev 2014-10-12 09:52:56 följande:

Hej! Bor i skaraborg och ska göra privat ul på carlanderska i Gbg måndagen 20/10. Någon med erfarenhet av dem? Kommer vara i 13+4 då. Tror ni man kan se kön då? :)

Det jag hört om Carlanderska har varit bra, har dock själv aldrig varit där

De kan nog inte säkert se kön men om bebisen ligger rätt så kan de säkert ge en gissning iaf. Men tänk på att även vid RUL så blir var tionde till var tjugonde könsbestämning fel så säker kan man inte vara förrän bebisen kommer ut
  • JhjärtaK
    91an skrev 2014-10-12 12:10:25 följande:

Någon som har använt hms gravid jeans med stretch? Är sugen på att köpa men är rädd att de ska vara sånna som åker ner så fort man rör på sig så man måste gå och dra upp dom hela tiden. Har aldrig haft på mig ett par gravidbyxor (väntar första barnet) så tänkte höra om ni vet :)

Jag tycker att mina åker ner rätt så lätt men kanske har jag ännu inte tillräckligt stor mage för att de skall stanna uppe . Men jag har två par från förra graviditeten som inte är superskinny runt benen och de sitter uppe bättre. Men oavsett så är det ju såååå skönt att ha gravidbyxor som inte klämmer över magen
  • JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-10-13 15:20:43 följande:

En fråga mozzarella, hur tänker ni som gillar detta ang det? Står olika överallt!!

Så länge den är gjord av pastöriserad mjölk så är det fritt fram!
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-10-13 15:44:49 följande:

KUB imorgon! Ihhhh, är såååå nervös. Kommer då att vara i vecka 13+2.

Självklart är det viktiga att allt ser bra ut och att barnet är friskt, men tror ni att man kan försöka se barnets kön själv, om inte läkaren vill säga något?

Min syster sa att man kunde hålla utkik efter "tre streck" om det var en flicka.Vad tror ni?

Jag tror att det kommer bli svårt att se då de mest tittar kring nacken på kub men det är helt korrekt att man på tjejer ser tre ljusa streck mellan benen. När bm påpekade dessa på RUL så såg vi men vi hade aldrig sett om hon inte visat

Men fråga kan du ju alltid göra och se om de vill ge sig på en gissning
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)