Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

amandanS skrev 2014-11-12 11:40:00 följande:
    Jag är säljare i butik med friluftskläder. Ett bra alternativ till ull är bambu, själv älskar jag merinoullen ;) och ratar bomullen i värmande aspekt... Men framförallt personer med känslig eller eksemhud har svårt med ullen men då rekommenderar vi bambun. Ull och bambu har väldigt lika egenskaper och är super mjukt och lent på huden.. Vi säljer bara från 1 års ålder till barn, vart det går få tag på till nyfödda har jag ingen aning om..
    Tack för tipset om bambu! Googlade lite nu men hittade inte några ytterkläder i bambu för bebisar, mest underställ, bodys och underkläder. Får väl leta vidare
  • Sommarsnö
    ullin skrev 2014-11-12 14:11:44 följande:

Jag har mått så sjukt bra fysiskt men haft det riktigt kämpigt med oro pga det vi har i bagaget. Ett MA och tre mf sen vi började försöka för prick två år sedan. Så pga det fick vi göra vul i början av v 7 och v 12. Sen gjorde vi kub/nupp v 14 och fick en bedömning på 1/2600.

Ömma bröst har jag fortfarande och det har suttit i sen några dagar innan BIM. :)

Hur mår ni andra? Har ni börjat känna av liten?

Jag mår bra och har inte foglossning längre. Är dock väldigt trött ibland så jag har börjat käka järntabletter igen. Ska ta blodprov på måndag så får vi se om mina värden sjunkit mycket. Har börjat känna av bebisen mer och mer och nu känns det även utanpå magen. Igår natt vid 24-tiden var det en otrolig fart på den - sparkade mest hela tiden. Förmodligen för att jag druckit en stor kopp te innan. Eller också har den ärvt sina sena nattvanor efter sin far ;) Hellre det än att den är morgontidig dock sedan när den kommit ut. Satt barnvakt åt min bror när han var liten och han hade för vana att gå upp vid 04-tiden och sedan inte somna om. Snacka om att man var trött på dagarna ;)
  • Sommarsnö
    madde10 skrev 2014-11-12 15:30:27 följande:
    Samma här. Men min familj är inte lika på, dom tycker jag är knäpp, iaf det här med plasten. Tänkte jag skulle förbereda dom redan nu med att berätta att vi inte vill ha plastleksaker, då gick min syrra i taket för barnet ska minsann få leka med barbie! Jag ska ju ha en tjej och då mååååste hon ju ha baaarbies. Jag vill ju inte vara otacksam heller....
    Jag skickade ut en julklappsönskelista till de närmaste idag där jag skrev att vi bara ville ha kläder i ekologisk bomull (det är ju inte svårt att få tag på) och inga plastleksaker. Folk får tycka vad de vill - jag tror att om fler skulle vara insatta skulle de inte heller utsätta sina barn för plaster. Så svårt är det ju inte att få tag på träleksaker osv. Så länge barnen är bebisar har de ju inget som helst behov av trendiga plastgrejer, det blir betydligt jobbigare senare när kompisar osv kommer in i bilden och de är medvetna om allt som finns. Tycker det är oförskämt att reagera som din syster gjorde. Hon kan väl behålla sina åsikter för sig själv isåfall eller iaf inte pracka på dig sina. Hon får ju göra som hon vill med sina ev egna barn.
  • Sommarsnö

Var i en barnvagnsaffär och provkörde lite vagnar och det var ju verkligen en upplevelse. När jag tittat på dem på nätet hade jag en helt annan föreställning om hur olika vagnar skulle vara. Jag blev väldigt besviken faktiskt när jag kände på dem (alla som de hade där). De kändes så plastiga och instabila och det kändes jättekonstigt med de svängbara hjulen fram (fast de kan man ju låsa för det mesta). Kände att "nä, det här vill jag verkligen inte betala 10.000 för". Tycker dock att de rejäla Emmaljunga och liknande är fula så inte vill jag ha dem heller, haha. Är det någon som känner till någon vagn som känns mer gedigen men ändå inte klumpig liksom? De jag provade i affären var Brio Go, Stokke, Bugaboo och fler som jag inte minns namnet på.

• Sommarsnö
    julii skrev 2014-11-13 18:14:38 följande:

igger i soffan och känner mig på magen och känner att ena sidan av magen är hård och andra sidan mjuk? Kan det ha att göra med hur bebisarna ligger? Eller är det nå fel? :p

Det har jag också känt. Har funderat på om det är så att huvudet ligger där det är hårt?
  • Sommarsnö

Någon som inte har tagit reda på kön? Vi ska göra det men min pappa vill inte veta. Undrar hur det ska gå att inte försäga sig, haha. Speciellt eftersom min syrra vill veta och hon kanske köper rosa kläder till oss i julklapp. Ska jag öppna julklapparna i ett annat rum då, haha?

• Sommarsnö

Tycker det är så svårt att veta när man ska gå på föräldraledighet före BF. Ska meddela chefen på måndag eftersom vi på mitt jobb ska meddela det tre månader i förväg. Det är ju helt omöjligt att veta hur man kommer att må då liksom. Kanske är bättre att säga ett tidigare datum men att meddela att om man mår bra så kan det även bli lite senare? Har ett kontorsjobb som bitvis kan vara stressigt men inga tunga lyft eller så.

• Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-11-14 15:12:58 följande:
    Jag pratade med min BM idag och hon tyckte att jag skulle söka graviditetspenning så tidigt som möjligt eftersom jag har en hemsk foglossning. Jag har sagt till min chef att jag siktar på att gå hem i februari då jag redan är enormt osmidig, men om jag har otur barkar detta åt en tidigare sjukskrivning :( Men hellre att man ger ett tidigare datum och kanske klarar sig lite längre känner jag..
    Ja jag tänker också som så, då blir det bara positivt för dem om man jobbar lite till. Vet du hur det blir med sjukpenning om man redan har tagit ut föräldrapenning då - brinner sjukpenningen inne då så att säga eller går den in istället för föräldrapenningen?

För mig blir det lite konstigt för jag har varit tjänstledig för start av företag och den tjänstledigheten går ut sista dec. Så sedan ska jag in och jobba ett par månader bara och så vara föräldraledig sedan. Hade inte Försäkringskassan varit så enormt inkompetenta och istället meddelat mig i tid hur det blivit med min föräldrapenning så hade jag kunnat säga upp mig till sista dec men det vågade jag inte så länge jag inte visste hur det blev med fp. Och nu har jag ju tre månaders uppsägningstid.
  • Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-11-16 12:24:30 följande:

Jag hade en sån sjuk upplevelse igår.. Vill gärna höra era åsikter för att veta om jag överreagerar helt :/

En person i min närhet (inte en nära relation, utan vad som skall vara en professionell relation) "tog på mig" flera gånger igår för att ta reda på om jag är gravid. Tex klappade han mig på sidan, och en annan gång la han armen om mig. Det är så uppenbart att han letade efter en gravidmage (förmodligen bihangets undran) eftersom jag hörde ryktesvägen tidigare igår att det spekuleras i om jag är gravid eller inte.

Jag blev ledsen och sårad, ett nytt lågvattenmärke i denna påtvingade relation. Hela situationen bygger på missunnsamhet. Min graviditet är inte allas egendom, och jag vill få berätta om den när jag själv önskar. Jag känner mig inte redo att berätta för alla ännu, men hade han bara frågat om jag är gravid så hade jag svarat ärligt!

Usch, en kränkning! Så gör man bara inte. Du överreagerar verkligen inte. Din kropp är din kropp och inte någon allmän egendom!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)