Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Varit på RUL idag och allt såg fint ut. BF 10 april så jag blev tillbakaflyttad några dagar. Inte mig emot Jag väntar också en pojke! Statistiken i tråden är lite sned än så länge verkar det som ;) Kanske kommer många tjejer mot slutet.

• Sommarsnö

Visst är det väl 60 dagar innan BF man får gå på föräldraledighet om man tar ut föräldrapenning? Min chef visste inte om detta, hon trodde att det bara var om man (kvinna ) hade ett fysiskt ansträngande arbete.

• Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-11-17 16:44:46 följande:
    Din chef tänker på graviditetspenning som beviljas av FK om man har ett tungt eller riskfyllt arbete, det är en annan sak men kan tas ut för samma period som övriga tar ut föräldrapenning dvs 60 dagar före beräknad förlossning.
    Ja hon korrigerade sig sedan. Rätt att vara ledig gäller ju när föräldrapenning betalas ut så 60 dagar innan måste det vara Och 7 veckor innan om man vill vara ledig utan föräldrapenning.
  • Sommarsnö
    JhjärtaK skrev 2014-11-17 17:52:31 följande:
    Jag känner ändå att jag drar mitt strå till stacken med mina två tjejer
  • Sommarsnö

Hur många namn tänker ni ge era barn? Något man ska tänka på vad gäller antal? Visst är det så att barnet lätt kan byta till ett annat av sina namn om det skulle vilja och att det kan vara en anledning till att döpa det till flera? Min sambo tycker att det räcker med två ("det blir bara krångligt att skriva in alla sina namn på myndighetspapper och så") medan jag tycker att det kan vara kul med tre. Hur resonerar ni?

• Sommarsnö
    agirlnamedbill skrev 2014-11-17 19:13:43 följande:

En fråga bara. När ni säger "blev tillbakaflyttad" menar ni på veckor som gått eller bf-datumet?

Jag tänker att tillbakaflyttad är när man får gå om en del dagar, alltså att man räknar veckor som gått (typ från 18+3 till 17+5)

Jag har kanske börjat känna bebisen. Tror att jag kände igår på bussen hem från jobbet vid typ 21 och nu när jag stod och diskade. Inte helt hundra men jag hoppas att det börjar komma regelbundet så man vet! Känns typ lite som ett svagt sug.. Nån som känner igen?

Jag skrev "tillbakaflyttad" och då menade jag att datumet för BF flyttades bakåt i tiden men det kanske brukar användas som du säger, att man "går om dagar" så att säga.
  • Sommarsnö
    kiwifågel skrev 2014-11-17 20:10:51 följande:

Förresten, är det fler som behövt gå upp i storlek när det gäller underkläder? Några tips om vart man kan hitta bra utbud av "gravidtrosor"? Jag har inte hittat några boxer med stor mage, det kanske är dags att kapitulera och börja använda vanliga... tanttrosor (no offence!). ;)

Haha, ja jag känner mig redan som en tant eftersom jag köpt dubbgrejer att sätta på skorna (vill inte halka nu med liten i magen. Vill inte skrämma upp er men en tjej på mitt jobb förlorade sin son genom att hon halkade på vintern och barnet dog i magen ) Så varför inte gå all-in? Fast borde inte vanliga trosor funka genom graviditeten så länge de inte går så högt upp?
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2014-11-17 20:51:40 följande:
    Jag har fått uppdatera bland underkläderna, hade mycket trosor med lite bredare resårkant och de vara började vika sig under magen och skapade skav. Men nu kör jag med h&m s hipstertrosor, de är så låga så de ligger på mig jätte skönt under magen och skaver inte :) Såg för övrigt gravidtrosor på Kappahl, var in där och köpte två super sköna bhar! 2 pack för 249kr, visserligen amningsbhar. Men de är mjuka, ändå lätt vadderade så inget syns och så grymt bekväma :)
    Alla amningsbehåar jag sett har börjat på B-kupa och jag har A-kupa i vanliga fall. Än har inte mina bröst växt speciellt mycket så det känns som om jag inte kan köpa någon sådan ännu. Vad gör man om de inte ökar till B-kupa ens? Någon annan med samma "problem"?
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-18 10:25:12 följande:
    Tul gör man bara om det är nåt avvikande. När jag väntade mitt första barn slutade magen att växa mot slutet och jag fick göra tul varannan vecka, de mätte också flödet i navelsträngen. Hade allt varit normalt hade jag absolut inte fått göra de ultraljuden.

Den här graviditeten har jag själv tänkt att boka ett tul för jag vill ha en skattning på vikten.
    Får jag fråga varför du vill ha en skattning på vikten? Har det något med förlossningen att göra?
  • Sommarsnö
    thatgirl1 skrev 2014-11-18 14:07:24 följande:

Jag är i v. 20 nu (19+4) har moderkakan i bakvägg och känner bebis flera gånger varje dag. Två omgångar har jag även känt sparkar från utsidan av magen från henne :)

Fick frågan av min chef idag när jag tänkt gå hem, tycker det är så svårt! Hur tänker ni? Jag är beräknad 10 april. Min chef frågar om jag "i alla fall" skulle jobba mars ut..

Bry dig inte om vad chefen säger, tänk på dig själv och din bebis. Tror det är bättre att säga ett tidigare datum men att också säga att "om jag mot förmodan skulle vara jättepigg så kanske jag jobbar lite längre men räkna inte med det". Då har du garderat dig.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)