Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

BigMami skrev 2015-06-03 07:44:33 följande:
    Aha.. Osäker på om det är hormoner då hon är så gammal? Brukar inte komma första veckorna..? Tror jag.
    Är hon torr så är bröstmjölk toppen att smörja med smile1.gif
    Det är hormonprickar, eller "babyfinnar" (acne neonatorum). Men har inget med hormoner att göra. Går över av sig självt, men bvc sa att man kan smörja med mildaste cortisonsalvan om man vill. Testar just nu bröstmjölk ett tag
  • Freje

Tjoho! Här har tösen börjat vilja äta var fjärde timme på natten istället för var annan. Vilken skillnad!

• Freje
    BigMami skrev 2015-06-14 21:36:33 följande:
    Underbart! smile1.gif

Vidar jollrar en massa och ler å har sig. Helt underbar!! Så himla snäll <3
    Började med ersättning vilket han helst föredrar. Ammar emellanåt. Han sveper lätt i sig 210 ml åt gången! Efter 2 timmar så är han redan på svältgränsen smile2.gif Jag börjar ana ett dyrt matkonto framöver.. haha!

Hur tänker ni andra med vaccinationer? Ger ni det som erbjuds? Här ger vi allt som erbjuds i alla fall. Vid nästa bvc besök (tror det var den 30/6) så är det dags för första vaccination... Få se hur han reagerar på den..
    Ja visst är det härligt med jollrandet och leenden.

Verkar vara en matglad liten krabat du har

Ang vaccinationer så kommer vi också ta vad som erbjuds. På tisdag har vi läkarbesök och då ska hon få vaccinet mot rotaviruset.
  • Freje
    BigMami skrev 2015-06-14 22:06:50 följande:
    Haha ja verkligen! Till skillnad mot trean som lever på luft.

Det där rotaviruset har vi aldrig fått erbjudande om. Är det fler som inte fått det?
    I Stockholms län erbjuds vaccinet kostnadsfritt. Det lät på BVC som att det inte erbjuds i alla län.
  • Freje

Behöver lite input. Vi måste köpa en ny vagn då den vi har nu tar för stor plats i bilen. Funderar på en Emmaljunga Super Viking eller Bugaboo Buffalo. Nån som vill dela med sig av positivt/negativt med dessa vagnar?

• Freje
    Sommarsnö skrev 2015-06-19 10:19:32 följande:
    Trevlig midsommar! smile1.gif

Jag är lite orolig för platt bakhuvud - Hugo har alldeles avnött hår där han har legat bak på huvudet. Det känns lite plattare där men jag vet ju inte hur det ska kännas/se ut. Frågade läkaren på 2-månaderskontrollen men hon tittade lite snabbt bara och sa att det såg bra ut men då frågade jag om skallasymmetri så jag vet inte om hon kollade bakhuvudet. BVC tror jag inte är någon idé att fråga, de verkar inte ha så mycket koll på något tycker jag. Försöker lägga honom på mage då det går men han står ut några minuter bara. Har era bebisar också nött bort håret där de ligger?
    Har inte märkt något på dottern än, men sonen började få snett bakhuvud. Han låg alltid med huvudet åt det håll där vår säng stod. Så vi vände på hans säng då vände han och låg på andra sidan av huvudet. Han hade tendens till platt och snett huvud länge, men det försvann när han blev större. Han är nu fyra år. Tror inte du behöver oroa dig, men de säger ju att på dagtid när man har uppsikt är det bra att de ligger på mage. Fast sonen vägrade alltid magläge - han skrek direkt. Dottern nu är betydligt lättare att ha på mage. Hon gillar att ligga och spana på allt som finns runtomkring.
  • Freje
    Sommarsnö skrev 2015-06-24 12:31:35 följande:
    Jag håller på att bli knäpp av den täta amningen och att inte få sova hela nätter. Bröt ihop idag och grinade. Ibland vill han amma varje timme, dock inte på natten som tur är. Hur gör ni när ni vill gå ut några timmar för er själva? Brukar ni pumpa ur eller ge ersättning? Jag har pumpat ur men det är ju så omständligt med att allt som måste kokas och hej och hå. Men får dåligt samvete om jag ger ersättning när min amning ju funkar helt felfritt. Hur gör ni för att få lite andnings- (och amnings-)paus?
    Så känner jag också vissa dagar. Jag tycker eftermiddagarna och kvällarna är värst med täta amningar. Hittills har jag bara varit ute på andningspauser korta stunder. Jag tycker också det är jobbigt att pumpa. Så därför väljer jag att bara vara borta korta stunder, max 1-2 timmar. För mig räcker det så jag kan hämta kraft igen. Kan vara en promenad för mig själv, ta ett yogapass, åka och handla eller att maken tar barnen på en promenad så det blir lugnt och tyst hemma.

Tycker inte du ska ha dåligt samvete om ni väljer att ge ersättning så du får chans till återhämtning. Ersättning är ju lika bra mat för bebisen som amningen.
  • Freje

Tiden går så fort. Dagarna har bara rullat på än så länge. Lämna och hämta sonen på förskolan. Mkt tvättande blir det med en kräkbebis. Finns alltid ngt att plocka med i huset. Mkt tid går till amning och mys och promenader. Men nu har sonen ledigt från förskola och maken är föräldraledig i två månader också. Ska bli så otroligt skönt att vara två hemma.

• Freje

Tycker det är lite vemodigt att rensa ut de minsta kläderna. De växer så fort de små.

• Freje

Jag har en del plagg från när jag själv var liten. Det är lite kul att kunna återanvända en del av dem. Det är lite mer varierande färger. Jag gillar inte rosa och lila speciellt, så är glad när jag hittar andra färger.

Det svåra blir att välja bara några få av lillans plagg att spara.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)