naughtyn skrev 2014-09-28 07:53:13 följande:
Hur många här gör INTE kub och varför?
Vi hade tid för Kub på tisdag med valde att avboka den eftersom vi kom fram till att vi inte vill fatta något beslut baserat på att sannolikheten för kromosomavvikelse vore hög. Det är trots allt så få somliga med dawns och hade det inte varit för att vi erbjöds testet gratis så skulle jag aldrig funderat på det från början. Jag är 28 år.
Jag gör inte kub av olika anledningar. Till att börja med så är jag för ung (nyss fyllda 25 år). Jag vet inte vad jag skulle göra med resultatet, om vi skulle få dåliga siffror. Kub är ju både ultraljud och blodprov och då blodprov är något av det värsta jag vet, så skulle jag inte ta ett extra blodprov för att stilla ev oro. I värsta fall kan ju oron bli värre om man får dåliga siffror.
Nu har inte jag koll på om ultraljudet är ett ul eller vul, men det finns värre saker än att ta blodprov. Att lägga sig i gynstolen. Det är anledningen till att jag inte har gjort något tidigt vul med någon av mina barn. Ångesten över undersökningar i gynstolen grundar sig antagligen i att jag blev tvingad till min första gynundersökningen. Bm ville göra en bara för att jag aldrig gjort någon (var då 19 år)
Har gjort undersökningar efter detta, men då var det jag som ville. Står skillnad emot att bli tvingad.