Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-11-13 19:03:28 följande:

Någon som inte har tagit reda på kön? Vi ska göra det men min pappa vill inte veta. Undrar hur det ska gå att inte försäga sig, haha. Speciellt eftersom min syrra vill veta och hon kanske köper rosa kläder till oss i julklapp. Ska jag öppna julklapparna i ett annat rum då, haha?

Vi har inte tagit reda på kön någon av gångerna. Ingen av oss vill veta innan. Svårt när din pappa inte vill veta. Vet faktiskt inte hur jag hade löst det. Det är nog väldigt lätt att försäga sig. Ju fler som vet, ju svårare är det att hålla något hemligt.
  • Smulan 89
    Bell13 skrev 2014-11-18 15:10:42 följande:
    Är livrädd att föda ett stort barn. Det är min största skräck. Därför vill jag veta.
    Hur nära kan de uppskatta vikten hos bebisen? När jag hade gått 9 dagar över bf, med andra barnet, så gjordes ett ul för att kolla hur mycket fostervatten som var kvar och att allt fortfarande såg bra ut. Min första vägde 4220 g, så jag frågade för skoj skull vad de trodde om min andra när vi ändå gjorde ett ul. De trodde samma, runt 4 kg. Han vägde 3620 g.
  • Smulan 89
    Sommarsnö skrev 2014-11-18 20:32:03 följande:

Hur har era mödrars födslar varit jämfört med era (ni som fött barn tidigare)? De säger ju att hur snabbt det går osv kan gå i arv en del - har ni märkt av det? Tänker framförallt på förstagångsfödslarna. Min mamma födde bara ett barn men det gick fort för att vara förstagångsföderska för henne - efter 3 timmar på sjukhuset så var jag ute

Min första förlossning och mammas första (när jag föddes) var väldigt lika. Båda höll på ett dygn, lång och utdragen förlossning, ganska stora barn (jag vägde 3950, mitt barn 4220). Båda fick sy en del efteråt och båda fick röda ögon (antar att något litet blodkärl gick sönder, vi båda tog i på fel sätt under krystvärkarna). Vi använde båda lustgas, men varken jag eller mamma upplevde att den gav någon effekt.
    Efter vad hon har berättat så kändes det som jag fick uppleva hennes första förlossning.
  • Smulan 89
    Madelen b skrev 2014-11-19 11:29:39 följande:

Ni som haft problem med att ni sprack mycket hade ni sagt/skrivit något om hur ni ville att bm skulle jobba aktivt emot detta under förlossningen?

Jag både skrev och sa exakt vad jag ville och vad som var viktigt, då de gick så snabbt för mig så är ju risken större att man spricker men bm var super duktig och höll emot och töjde ( ja hon tror m sina fingrar i min vagina så den skulle stretchad. AJ haha) och ja fick två stygn!

Sedan vet man ju inte om detta var avgörande eller om jag bara hade tur ( var slapp kanske;P )

Första förlossningen tog ett dygn och jag hade krystvärkar i dryga timmen, så han kom inte snabbt. Jag hade skrivit att jag ville ha hjälp för att inte spricka, men han var stor (4220 g), så de blev tvungna att klippa och jag gick sönder ändå, ännu mer. Andra förlossningen blev bättre och bara något stygn behövdes, men sen så var bebisen 600g lättare än första.
  • Smulan 89
    anlili skrev 2014-11-21 11:49:24 följande:

Det är jättemånga av er som skriver att ni känner toppen på livmodern. Jag fattar inte vad det är ni känner. Har försökt trycka på magen lite överallt under naveln men hittar ingenting. Hur känns den? Hur hårt måste ni känna?

Ligger jag på rygg och drar in magen lite, så syns det hur högt min livmoder når. Testa att ligga på rygg och känna efter en orgasm annars. Då är livmoder ofta spänd.
  • Smulan 89

V 21+1 och bebisen har varit i full gång idag. Har sett magen röra sig av sparkarna flera gånger och fick det lite på film. Mysigt =)

• Smulan 89
    Bell13 skrev 2014-11-23 22:36:21 följande:

Hej på er. Hoppas ni alla mår som prinsessor. Var i Trysil i helgen och fick en chock när jag såg vad blöjor kostar. Pampers New born 30 pack kostade 19.50 Jesus vad billigt det är ju nästan gratis eller vad säger ni?

Vi köper våra blöjor i Norge. Har sett newborn stl 1 för 14 NOK också. Min man jobbar i Norge och köper med större lådor (2-pack för 60-70 NOK). Kostar 190 här i Sverige. Det kommer till och med lastbilar ifrån Polen och fyller sina bilar i Norge, som vi gör med öl och sprit i Tyskland. Blöjor är en av de få saker som är billigare i Norge.
  • Smulan 89

In i v 23 idag och har haft en dålig start på veckan. Min bil brann upp när jag skulle hämta barnen ifrån förskolan i måndags, så nu har jag haft fullt upp att ringa försäkringsbolag, kolla på ny bil, fixa en ersättningsbil, så jag kan få barnen till förskolan osv.
    Jag var ensam i bilen och fick stanna vid kanten på motorvägen då bilen gav upp. När jag stannat så började det ryka och sen tog det fyr i motorrummet, så det blir skroten för den bilen. Som tur var så gick elden inte in i bilen, utan mina matvaror och julklappar klarade sig. Hämtade ut nya barnstolar, då de luktade rök, men annars gick jag bra.

• Smulan 89
    Hanna 681 skrev 2014-11-26 19:00:32 följande:
    Ja, vad läskigt! Var det en gammal bil eller?
    Nej, en -06:a Volvo.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)