Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Emmadee skrev 2015-05-07 15:21:05 följande:

Nu är ni verkligen inne på upploppet ni tjejer som inte ännu fått era bebisar. Förstår att väntan börjar bli riktigt jobbig, men snart så..

Var och vägde Albin idag och han hade minskat i vikt igen :( . Gör ont i mamma hjärtat att han inte gått upp i vikt. Än så länge håller han sig under 10 procent. Nu har han fått napp förbud ifall det är så att han är för nöjd med att få suga på den. Vägning igen på måndag.

Trist :-/ Vidar var likadan ända tills jag provade amningsnapp! Då vände han i vikt. Fick nog inte riktigt tag.. Och vi hade inte heller napp. Han tar den inte gärna nu heller.. Men amningen tar minst en timma varje gång och så få det vara. Så länge jag har mat åt honom så tänker jag inte ta ersättning!

Har han rätt tag? Har de kollat på bvc när han äter?
  • BigMami
    Emmadee skrev 2015-05-08 12:56:04 följande:

Jag tycker själv att han får rätt tag, men ingen som kollat. Jag får be dem kolla på BVC på måndag om vikten inte vänt då.

Nu äter han väldigt ofta så jag hoppas att hans vikt vänder nu. Jag gör inte annat än ammar, men ökar han i vikt är det värt det.

Jag vill heller inte ta till ersättning så jag är beredd att anstränga mig för att få det att fungera.

Ja det kan vara bra att nån kollar om han tar rätt tag

I början kan man få sitta och amma amma amma.. Man gör inget annat än att ha tuttarna framme! Men de är det värt. Nu är han 5 v och vissa dagar äter han mer än andra.. Nätterna äter han inte alls lika ofta som tur är!
  • BigMami
    S1528 skrev 2015-05-08 13:30:24 följande:

Nej, alltså någonstans långt inne så vet jag ju att det inte behöver sluta med snitt.. Men det är just det att bara vetskapen om att risken är större att det slutar med snitt vid en igångsättning än vid en förlossning som kommer igång på naturlig väg skrämmer skiten ur mig :/

Sedan har man ju inte så mycket val när man väl är där och det krävs ett snitt, men bara tanken är otroligt jobbig och när hjärnan är såhär negativ, trött och less så känns det oerhört nära till hands att "självklart ska jag behöva råka ut för det också"..

Äsch då! Min mamma blev igångsatt med både mig & min syster och ingen av oss slutade med snitt

Snart ska du se att det sätter fart! När man minst anar det..
  • BigMami

Ammar man så ska man ju dricka extra mycket oavsett. Jag kan märka skillnad om jag fuskat med påfyllning!

• BigMami
    Sommarsnö skrev 2015-05-09 20:14:55 följande:

Vi har verkligen tvättkaos härhemma - blöjorna läcker bajs och bebisen kräks efter varje mål. Har ni med samma erfarenhet några smarta tips att dela med er av? Försöker med små haklappar på bebisen men tycker inte att det funkar optimalt. Har också testat större storlek på blöjorna men inte heller det funkar helt även om det kanske blivit något bättre. Nu har det gått så långt att vi säger att vi struntar i amningskräkset - kan inte tvätta varje liten grej som det kommit sådant på för då får vi verkligen inte göra annat än tvätta.

Har precis lika! Tog en tur till ikea och köpte 20 st handdukar för 3kr/st och tvättlappar i frotte 10 pack för 29kr.. Torka torka.. Är det inte en pissblöt spya så torkas den bort. . Det gäller att vara effektiv med handdukarna! Har MINST 2-3 st i soffan och sängen.. Lägger en över axeln vid rapning osv. Tvättlapparna under hans haka och är smidiga att packa med i skötväskan. Hänger en på babyskyddet också..

Vissa kan kräka mycket om de reagerar på tex mjölk osv. Andra kräks ändå, tyvärr, och det försvinner då de börjar få fast föda..

Blöjorna funkar libero bäst. Pampers läckte direkt! Både kiss & bajs.. Värdelösa! Kolla så de sitter som de ska vid benen och "dra ut" kanterna. Annars kanske en helt annan sort sitter bättre på Ert barn? Det är ju så olika det där..
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-05-10 06:57:48 följande:

Det gör faktiskt jag med. Dricker 1,5 l vatten minst. Måste ju finnas nåt att bilda mjölk av

Ja precis Har 2-3 st halvlitersflaskor som jag fyller på i omgångar.

Hur går det med magen på honom?
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-05-11 10:17:40 följande:

Mycket bättre med hans mage nu. Det är en befrielse att han slipper ha ont och skrika. Klart han kan vara lite gnällig men det är inte alls så farligt tycker att han underbarast i hela världen

Härligt!

Vidar är också väldigt snäll Sover jätteduktigt om nätterna. Men det är inte skönt att vakna med stenhårda tuttar heller :-/ Usch! Aldrig är man nöjd
  • BigMami
    S1528 skrev 2015-05-12 21:35:12 följande:

Tack för gratulationerna :)

Ni som fött tidigare, hur länge har ni stannat på BB?

Jag har en sån löjlig hemlängtan trots att jag har sambon hos mig här och han har verkligen varit en klippa. Jag vill hem till vår egen säng och kunna vila i lugn och ro..

Nu åkte jag hem samma dag HATAR allt med sjukhus..
  • BigMami
    Raggsockan skrev 2015-05-13 08:46:33 följande:

Vi stannade i 3 dygn, men på BB hotell - ingen sjukhusmiljö utan riktiga sängar (dubbelsängar) och barnmorskor som bara tittade in 3gånger/dygn om man inte bad om hjälp. Vi kunde också komma och gå som vi önskade och besök fick vi ha dygnet runt i stort sett - ingen som la sig i.

Sen serverades frukost/lunch/middag mellan generösa tider så det va skönt att bara vara vi och inte tänka på markservicen ett tag.

Visste också att hemma väntade ett mindre kaos då jag bara lämnade allt och åkte in - trodde jag skulle få vända hem och hinna fixa de sista innan bebis även fast de va bf + 5 

Här finns också patienthotell men då kände jag att jag lika gärna kunde åka hem än ta in där
  • BigMami
    Raggsockan skrev 2015-05-13 11:02:42 följande:

Hahah jag är nog mer feg - va skönt att ha en BM att fråga om fläckar och andra konstiga ting som alla ser livsfarliga ut när de är första barnet :P Och sen var de till stor del också en trygghet att va kvar iom att jag hade feber innan och under förlossnigen (som visade sig vara endometrit) - så de hade lite mer koll på lilltjejen så hon inte hade åkt på något hon också...

Men det är bra att stanna extra med första när allt är nytt Med första stannade jag 1-2 dagar. Man fick inte åka hem fören amningen kommit igång och så var han gul.

Hade det visat sig att jag eller bebisen inte mådde bra så hade vi självklart stannat Men nu såg allt ok ut (förutom att han också var gul, men 4e barnet) så då åkte vi hem efter barnläkarundersökningen.

Rörigt det blev! Haha..
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)