Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-11-07 10:58:19 följande:

Är ni trötta trots att järnvärdet är bra? Har varit jättetrött de sista dagarna och orkar inte ta mig för något. Kollade järnvärdet för en månad sedan och då var det normalt efter att ha tagit järntabletter men det kanske har sjunkit så pass mycket igen att jag blir såhär trött (slutade med järntabletterna då). Igår kändes det tungt att andas också. Tänkte bara kolla om det är vanligt i andra trimestern att vara duktigt trött eller om det misstänkt är järnvärdet igen?

Vilken vecka är du i? Jag är i v 20 och har börjat bli trött. Det är ju vanligt att järnvärdet sjunker vid v 20 ungefär men kan ju ske långt tidigare också.
  • Bell13
    Malinpetronella skrev 2014-11-07 15:21:27 följande:

Hur mycket har ni gått upp i vikt än så llänge?

Jag är i v 19 och har gått upp 7kg. ....känns mycket men syns bara på magen typ.

Jag är i v 20 och har gått upp 8 kg
  • Bell13
    alhi skrev 2014-11-07 15:11:20 följande:

Hur ofta känner ni solklara sparkar från bebisen?

såkandetgå
    Jag känner varje dag men bara på kvällstid när jag ligger ner i soffan. Det går inte att känna på utsidan ännu.
  • Bell13
    Öholm skrev 2014-11-07 15:33:29 följande:
    Jag började med att gå ned 6 kg efter plusset. Dock har jag gått upp 2 kg senaste tre veckorna, så den negativa trenden verkar vända. Bara minus 4 kg nu smile1.gif Är i v.19.
    Kräktes du mycket?
  • Bell13
    Emmadee skrev 2014-11-08 06:16:09 följande:

V 18 idag (17+0) och jag vaknar upp med den här kulan på magen. Har sovit dåligt i natt för att det spänt och dragit i magen. Tillväxt över en natt..,

phpFqWPi811806.jpg

Jag är i v 20 och har börjat att få ganska mycket växtvärk. Mest tidigt på morgonen. Ska bli intressant att se hur stora vi blir allihop när det är dags att föda
  • Bell13
    BigMami skrev 2014-11-08 06:27:04 följande:

Jag har följt tråden sedan start.. Jag har skrivit några kommentarer här då och då så nu kanske jag ska presentera mig också smile1.gif

Jag är född 83 & är gravid med nummer 4 som väntas komma den 6/4-15. Har en pojke född 03, flicka 04 och flicka 12 så nu på RUL visade det att vi kommer få jämna par av alla barn smile2.gif

Jag har känt sparkar och rörelser sedan länge då moderkakan är i bakvägg. Jag känner av honom dagligen smile1.gif både på utsidan och igår hade han hicka! Mysigt!

Hoppas det är ok att jag smyger in lite sent smile5.gif

Välkommen hit. Jag väntar mitt tredje barn och har bf 2 april. Jag bär på en liten pojke.
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-11-08 07:31:10 följande:
    Haha, jag är civilingenjör så har bra sifferminne samt att jag tycker att det är roligt att veta värdena smile1.gif ju mer info desto bättre och skulle aldrig acceptera "ja men det ser bra ut" smile2.gif
    Jag är precis som du, vill veta exakt värde. På kub sa bm - det var ett bra svar vi fick sedan sa hon inget mer. Jag frågade vilka siffror vi fick och hon berättade :) hade aldrig nöjt mig med svaret hon gav.
  • Bell13
    alhi skrev 2014-11-08 09:10:04 följande:

Svarar själv också. Tror att min moderkaka vuxit sig och hamnat på framsidan. Kände av liten redan v 16 och sporadiskt sedan dess. Känner hur hen vrider och buffar men inga galna sparksessioner ännu. Moderkakan låg i fundus v 14 så det är nog den som däämpar en del. Vissa dagar känner jag buff ett par ggr om dagen och andra bara på kvällen. Ibland går det några dagar utan.

såkandetgå
    Jag känner bara på kvällen när jag ligger i soffan. Har moderkakan i framvägg och känner därför inte så tydligt som jag gjort i tidigare graviditeter. Det viktiga för mig är att jag känner någonting.
  • Bell13
    anlili skrev 2014-11-08 09:58:54 följande:

Åh, vad jag längtar efter att känna rörelser. Men är i v. 17 med första barnet och moderkakan i framvägg så det lär väl dröja ett tag till.

Jag ringde barnmorskan i måndags och hon rekommenderade att jag skulle börja med järntabletter trots bra värden vid inskrivning eftersom jag har varit så trött sista veckorna. Köpte Niferex och ångrar mig djupt. Ingen annan som fått kraftiga biverkningar av dem? Jag började må illa torsdags. Fick i mig väldigt lite mat under dagen. Igår gick jag hem från jobbet vid lunch och såg ut som ett spöke. Mådde fruktansvärt illa och hade huvudvärk från helvetet. Lyckades inte äta något på hela dagen, drack då mycket jag orkade men det vart knappt det gick heller och sen började jag spy. Har inte mått illa alls tidigare och såg då att illamående och kräkningar är vanliga biverkningar på Niferex. Efter ett skakigt dygn könet jag mig nu bättre igen och tänker inte ta några fler tabletter innan jag har varit och tagit prover så jag VET om jag överhuvudet har järnbrist.

Ett tips är att byta till duroferon. Alla jag känner blir helt konstiga av dem. Själv blev jag förstoppad förra graviditeten och att gå på toa slutade alltid i tårar. Blir mjuk i magen av duroferon.
  • Bell13
    emmasdag skrev 2014-11-08 14:49:20 följande:
    Jag käkar också niferex! Mår bra på dom denna gång, inget krångel alls med magen. Med dottern va de tvärtom, blev stenhård och led verkligen! Min bm sa att jag skulle ge det en chans med niferex denna grav, för det endast är dom som tillgodoser järnbehovet..
    Min bm sa att duroferon går också bra. Forskning visar också att järnet i nötkött är bättre vid graviditet än järnet i grönsaker. Jag äter dock järn från båda källorna.

Vid min förra graviditet var jag tvungen att göra en rotfyllning i en tand, tandvärken var från helvetet och jag fick citodon utskrivet. Min bm sa att det ska jag absolut inte ta att det är livsfarligt. Jag ringde och rådfrågade min husläkare och han sa att det är helt ok att ta citodon under graviditet. Jag är så van att olika vårdpersonal säger olika saker. Det är förmodligen så att på din mödravårdscentral rekommenderar man niferex och inget annat :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)