Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Vecka 28 igår och nu börjar det hända grejer! En liten bula börjar komma fram :) Syns dock fortfarande inte när jag är arbetsklädd, men jag har börjat berätta för mina kunder att jag förhoppningsvis bara jobbar tre veckor till om FK inte tycker annorlunda. Dom flesta reagerar med stor förvåning och säger att jag dolt det bra, haha.

Betydligt mindre krämpor än förra veckan, så det är jag glad för :) Det känns lite overkligt att det bara är 89 dagar kvar, vart tog alla veckor vägen!?

• S1528
    ullin skrev 2015-01-28 08:29:19 följande:
    Rackarns vilken skillnad! Härligt.
    Har märkt att det varit något på gång för det har kliat som attan på magen :)
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-01-28 19:55:27 följande:

Har varit på infoträff på bb Sophia nu ikväll. Väldigt värdefullt speciellt för min sambo som inte har barn sedan tidigare.

Fick en bok att föda av Gudrun Abascal

Var har ni andra listat er?

Jag kommer att föda på spec-förlossningen på Östra i GBG (på grund av anledningar som jag skrivit om tidigare i tråden). Det kommer att finnas en garanterad plats där för mig när bebisen väl bestämmer sig för att komma, och det känns skönt att slippa risken att få ett "nej det är fullt här, ni får åka någon annanstans" som man läser att andra råkat ut för. Efter vad jag har hört är personalen iallafall jättebra där, så jag känner att jag nog är i trygga händer :)
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-01-28 21:55:23 följande:
    Jättetryggt att ha en garanterad plats när det väl är dags.

Jag hoppas att vi alla får en bra upplevelse när vi föder.

Men du föder vaginalt och inte kejsarsnitt?
    Det hoppas jag absolut att vi får!

Jag föder vaginalt, hoppas jag ;) Det är för min skull vi placeras på spec, bebis är frisk och kry vad vi vet :) Tydligen har de i snitt tre förlossningar/dygn på specialen, och om ryktet talar sant så har man personal med sig hela tiden. Så jag är ytterst tacksam :)
  • S1528

Okej tjejer..

Kudde till bebis eller inte kudde till bebis?

Och i så fall vad för kudde? Vanlig kudde eller pandakudde? Ska man ha kudde i vagnen också?

• S1528
    LillaSandy skrev 2015-01-30 21:12:07 följande:

Malmfälten, det är sjukt mycket här! MEN, ringde ikväll till fk och frågade hur det går med mitt ärende om gravpenning. Skickade in ansökan den 18 december och de har begärt komplettering för inte så länge sedan. Ikväll sa de äntligen att jag fick beviljat hel graviditetspenning!!! :) Har ni andra sökt? Hur gick det?

Hur kan de ha begärt komplettering för inte så länge sedan? Det ska dom ju enligt dom själva höra av sig inom en vecka efter att dom fått in pappren :/

Jag själva väntar fortfarande, dels på besked om graviditetspenningen och sedan har jag inte hört ett dugg efter att jag skickade in pappren om min inkomst. Har läst att vissa får bekräftelse på posten om att de har fastställt ens SGI, men jag har inte hört något alls :(

Ännu sämre är att den min närmaste chef slutar om bara lite mer än en vecka, så om FK vill ringa och prata med h*n så hoppas jag innerligt att dom gör det innan dess. Blir lite olycklig av att bara gå och vänta!
  • S1528
    Madelen b skrev 2015-01-31 11:00:32 följande:

Ja fick min graviditetspenning godkänd efter ca 30 dagar efter alla uppgifter var inlämnade! Sgi fick ja bekräftat på posten ca 1v efter ja skickat in dem!

Men vad konstigt! Varför får jag inget? Och det var likadant när jag skickade in moderskapsintyget, då fick jag inga papper på posten som man skulle heller!

Jag får nog ringa och höra mig för :/
  • S1528
    Anonym (Orolig) skrev 2015-01-31 12:06:06 följande:

Jag fick beviljad gravpenning 60 dagar innan bf. Hjälp mig med mina tankar. Är i v 29 nu och är beviljad från v 32. Kan alltså vara hemma i 8 veckor. 

-Funderar nu på om jag kan/vill jobba längre?
    Har ju förstått att det inte påverkar min SGI om jag är hemma nu. Att jag får mindre pengar om jag tar gravpenning än om jag jobbar spelar ingen roll då jag har god ekonomi. Pengarna spelar alltså ingen roll för dessa två månader. 
    -Har alltid haft lite svårt att vara hemma från jobbet om man är sjuk osv, "är jag verkligen nog sjuk", så brukar jag tänka. Även om man ex har 39 graders feber. 
    - Har haft besvär med sammandragningar i v 24 och blev inlagd en natt, efter det har jag inte känt nästan någonting. Mår jättebra=)
    - Ingen direkt foglossning, bara lite på kvällen efter en hel arbetsdag då jag tex ska ta mig upp från soffan osv. 
    - En sida av mig säger att jag borde jobba lite mer, att jag inte ska vara svag/vekling. Orden ekar i huvudet på mig "det är ingen sjukdom att vara gravid"
    -En annan sida säger att jag ska vara hemma, vila, tänka bara på mig själv och barnet. Jobba hinner jag. 
    - Tänker en del på vad andra ska tycka, kollegor osv, att man borde jobba längre. 
    - Kan tillägga att jag har ett fysiskt ansträngande jobb, men det går ändå ok att jobba även om det så klart är tyngre än då jag inte var gravid. Vissa moment är riktigt tunga, men jag biter ihop och gör det ändå och det går ganska bra. 

Hjälp mig att reda ut mina tankar =)

Nu har jag ju inte fått min GP beviljad, men jag har också haft funderingar som gått i samma banor..

Jag tänker som så att jag kommer att fortsätta gå till jobbet även efter att jag gjort "min sista dag" om jag känner att kroppen och orken räcker till. Än så länge har jag i princip inga krämpor alls även om jobbet i sig blir svårare och svårare att klara av. Det är många gånger jag biter ihop på en dag..

Jag förstår ditt huvudbry :/
  • S1528
    Freje skrev 2015-02-01 15:31:12 följande:

Fick en så märklig kommentar häromdagen. Berättade för en ytligt bekant att jag är gravid och har bf i april. Hennes gensvar var då "April i år?".
    Ehh, ursäkta men självklart i år. Jag är väl ingen elefant heller! Men hon tyckte att jag hade så liten mage.

Såå liten tycker jag inte att den är. Försöker inte att ta åt mig, men blir lite irriterad på att antingen få kommentarer om att magen är stor eller så är den liten. Ingen säger vilken perfekt lagom mage du har!

Sådär är det jämt för mig, magen är alltid för liten Försöker att inte ta åt mig men ibland känns det trist att det inte kommer ett "men vad kul!" istället för ett "nähä du skojar?".
  • S1528
    mandalii skrev 2015-02-01 00:15:21 följande:

Har alla tecknat barnförsäkring, bör man göra det och varför?

Jag har inte tecknat någon gravid/barnförsäkring. Skäms nästan lite när jag säger det, men det har liksom inte blivit av eftersom det är så förbannat förvirrande att lista ut vilket bolag som verkar bäst!

Vad har ni andra valt för bolag och varför?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)