Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

ullin skrev 2015-02-01 18:28:09 följande:
    Jag valde folksam eftersom vi har det till alla övriga försäkringar. Tucker det känns smidigt att ha det samlat plus att jag har förmånligt pris på barnförsäkring sen via mitt fackförbund just där.
    Jag fick tummen ur idag och tecknade en försäkring. Det blev Trygg Hansa eftersom jag har andra försäkringar där. Nu slipper jag ha dåligt samvete på en stund ;)
  • S1528

Igår kväll kände jag mig verkligen gravid för första gången.. Somnade på mage och måste ha legat hårt på ena bröstet för jag vaknade av att jag hade läckt mjölk. Stooooor fläck på lakanet.. Den var jag då inte beredd på..!

Tur jag fick tummen ut att köpa madrasskydd förra veckan, har bara skjutit på det sedan vi köpte ny säng i somras :/

• S1528

Ringde till FK idag, blev lite arg när de påstår att mitt ärende inte kommit in förrän den 19/1 men jag postade dem långt tidigare! Så nu hävdar dom att dom har fram till den 19/2 på sig enligt deras serviceåtagande. De hade inte ens öppnat något av mina ärenden, varken graviditetspenningen eller fastställande av SGI!

Jag blir bara skitarg..

• S1528

Titta vad jag hittade... Igår ringde jag ju FK, och då sa dom att dom inte skulle hinna öppna mina ärenden (SGI & GP) denna veckan. Men idag ser jag att dom tog beslut angående SGI igår. Dom verkar inte riktigt ha koll :/

Men det måste ju innebära att dom öppnat GP-ärendet också eftersom det skickades in samtidigt.. Man kan ju hoppas!

• S1528

Och jag kör i v.29 fortfarande på "tvärt om"-spåret, är fortsatt liten och känner mig bara tjock och oformlig..

• S1528

Jag väntar också på rabattkod.. Har en sparad varukorg som bara väntar på Lekmer :)

• S1528

Idag fick jag besked om att FK nekar mig graviditetspenning. De har verkligen inte lyssnat på någonting av den informationen de fått till sig och det är så himla orättvist att många med lättare yrken än mitt kan få beviljat. Jag blev så jävla knäckt av att få det beskedet så nu orkar jag verkligen ingenting. Är det ens någon idé att överklaga? Och hur i hela friden skall jag klara av att jobba ända in i det sista?

Usch, känner mig så himla ledsen. Jag ORKAR inte vara stark mer :(

• S1528

Har samlat ihop mig lite nu.. Blev så himla ledsen när jag läste brevet så jag tog bara slut. Nu är jag mest bara arg :/

Motiveringen var att min arbetsförmåga inte var tillräckligt nedsatt, plus att de tydligen har ringt till "någon" som de i brevet kallar för min arbetsgivare och fått kompletterande information som helt kullkastar allt jag redogjort för i min ansökan! Och jag har ingen aning om vem dom pratat med!

Så nu är jag så himla arg att jag i första hand är inställd på att överklaga och om det inte hjälper har jag god lust att ta det här till rätten bara för att statuera exempel. Det kanske inte hjälper för min egen del, men bedömningen är så otroligt orättvis. Jag säger inte att andra har lätta jobb, men det finns gott om kvinnor med mindre fysiskt belastande jobb än mitt som fått GP beviljad utan vidare.. Skall diskutera det här med BM nästa vecka, hon var helt säker på att jag skulle bli beviljad GP så hon lär bli chockad..

Men som det ser ut nu blir jag tvungen att jobba fram till förlossningen eller tills jag blir så fysiskt dålig att jag kan bli sjukskriven. Och inte ens det är någon jäkla garanti för att man ska få pengar ifrån försäkringskassan.. Jag vägrar gå hem utan ersättning..

• S1528
    FCet skrev 2015-02-06 20:54:11 följande:
    I torsdags förra veckan blev jag nekad gp, de hade ringt min arbetsgivare och hon hade "förskönat" mitt arbete lite väl mycket. Pratade med arbetsgivaren som sa att hon kommer stå fast vid det hon sagt och säga samma sak om jag överklagar.

På fredag morgon fick jag prata med en handläggare, hade suttit och gråtit hela dagen innan och kände att min värld skulle gå under, hade ingen energi för något. Men jag tog tag i det och överklagade på den fredags morgonen. En halv timme efter vi pratat ringer hon mig igen från fk och säger att jag får min gp beviljat. Nu har jag 2 arbetsdagar kvar innan jag slutar!!!!!! :D

Känns som jag vann 3:dje världskriget mot min chef.
    Skönt att höra att det gått bra för någon iallafall!

Jag ska börja med att ta reda på vem FK har pratat med och ställa den personen emot väggen. Det är ju samma sak det är frågan om här, "försköning" av arbetet. Antalet upprepningar av svåra arbetsställningar har till exempel reducerats med 75% i beslutet jämfört med i ansökan!
  • S1528
    lais skrev 2015-02-07 08:32:39 följande:
    Surt att inte få beviljat, jag har inte fått nåt besked än. Har inte heller fått beslut på den 50% sjukskrivning jag har... Det är som det är att man kan bli utan pengar om de ger avslag på sjukskrivning men det är ju så det fungerar så om du vägrar gå hem utan ersättning kan du aldrig gå hem på sjukskrivning. Alternativen är ju att jobba ändå (vilket för mig känns dom ett icke-alternativ) eller gå hem och hålla tummar och tår helt enkelt... :-/

De borde ju ha ringt den chef som skrivit på sin del av gp-ansökan, det borde vara det telefonnummer de har? Men kolla upp det för det är ju otroligt fräckt om hen har skrivit en sak i ansökan sen säger nåt annat när de ringer! Jag tycker att du ska överklaga, lycka till!
    Om FK säger att min arbetsförmåga inte är nedsatt och det inte finns några möjligheter för arbetsgivaren att omplacera mig (vilket de redan intygat till FK) så sitter jag ju helt mellan stolarna. Jag är inte sjuk, men inte frisk heller? Även om jag skulle ta ut semester i slutet så räcker dagarna inte långt. Känns idiotiskt att behöva ta ut FP två månader innan förlossningen. Men vad ska man leva på? Luft?

Så som det ser ut nu har jag tre alternativ om jag skulle få avslag även på överklagandet; jobba på tills jag blir sjuk eller skadar mig (känns inte så lockande), gå hem utan lön med förhoppning om att bli sjukskriven (hur ska jag kunna bli sjukskriven när jag är frisk förutom graviditetskrämpor som FK inte bryr sig om? Det är jobbet som är tungt!), eller att helt enkelt gå på jobbet så länge det är möjligt även om jag inte kan sköta mina arbetsuppgifter eller hålla tempot.

Frågan är om min arbetsgivare kan skicka hem mig för den sakens skull? Och sedan vad lagen säger, man får inte neka någon att arbeta pga graviditet. Vad innebär det för mig?

Har inte kunnat sova inatt för att detta har upptagit mina tankar, känns förjävligt.. Min enda plan nu är att samla ihop ett ordentligt motangrepp med intyg dels ifrån sjukgymnasten som jag besökte första gången i v.12 för min foglossning. Hon får ta upp det som hon ansåg olämpligt redan höstas, tex vridningar och snedbelastning av bäckenet som är ett måste i mitt jobb. Liksom att arbeta stående i upp till 10 timmar. Läkarintyg från MVC fixa på de krämpor jag har. Plus att jag är så arg att jag hade kunnat spruta eld..
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)