Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Skönt att läsa att alla gör olika och att ni gör så som det passar er

Men ändå så är det ett fruktansvärt jobbigt beslut då jag har mat så det svämmar över... Funderar på att pumpa men då ska man ha tid att göra det också och jag vet att det tillslut kommer sluta med flaskan...

Har fortsatt med att amma trots att det tar evigheter. Det går an när lillan är på dagis men fredagarna är hon ledig och då blir man låst...

• BigMami
    aprilbebis15 skrev 2015-05-22 09:42:07 följande:

Hej allihopa har inte varit så aktiv i tråden men fick min lilla kille 23/4. Tänkte rådfråga er lite, han har varit väldigt nöjd och lättsam sen födseln, men senaste veckan ca har han börjat knorra/grina om kvällarna och är då svårtröstad. Han kan ligga och gny, dra upp benen mot magen och så pruttar han lite, kommer ännu mer om jag hjälper till med benen mot magen, vill amma hela kvällarna men kan mitt i amningen släppa bröstet och ge ifrån sig ett gallskrik, fortsätter ta bröstet men "tjorvar" osv. Verkar ha svårt att komma till ro, får amma han till sömns i sängen och han knorrar och gnyr samtidigt som han ser väldigt trött ut och håller på somna men kan plötsligt vakna upp och grina innan han tillslut somnar ordentligt, kan hålla på en timma. Han går upp väldigt bra i vikt, jag ammar bara, har mkt mjölk. Sambon hade mjölkproteinallergi som barn, försöker va uppmärksam på detta för de kanske är

Ärftligt tänker jag? Kan de va de? Vilka symtom ska man se efter isåfall? Vad kan det annars vara? Vi har vant oss vid att han i princip aldrig skriker och gör han de så har han varit hungrig och blivit nöjd med bröstet. Inte van vid detta grin och knorrande. Hoppas någon har råd/tips att ge

Kan det annars vara en fas han har hanmat i? En månaders-fasen? Övertrött? Vidar kan bli överträtt mot kvällen pch då är han otröstlig och vill varken amma, ha napp eller så..

Magnnip?

Rinner mjölken för snabbt/sakta? Kanske därför han gnäller..

Mjölkallergi har jag just ingen erfarenget av men brukar de inte få som små prickar då? Alltså mindre än hormonprickar och värmeutslag?
  • BigMami
    S1528 skrev 2015-05-22 09:58:17 följande:

Någon som har erfarenhet av förstoppning hos nyfödda?

Vi hade en hemsk kväll igår, liten hade så ont i magen och när hon väl bajsade var det nästan gummiaktig konsistens, knappt ens kletigt :( Det var tårar och gallskrik tills pappan kom och lugnade ner oss :(

Ska träffa BVC idag klockan 12 och då ska jag fråga om detta, men det är alltid skönt att höra andras erfarenheter också!

Ammar du? Hur gammal är hon?

De blir sällan förstoppade som nyfödda.
  • BigMami
    S1528 skrev 2015-05-22 10:23:26 följande:

Nej jag har fått sluta amma (skrev om det ett par inlägg högre upp). Hon är bara 11 dagar gammal. Jag har varit jättenoga när jag blandat maten. Så jag vet att förstoppningen beror på att hon får ersättning :(

Ja jag ju hade läst men la inte namnet på minnet

Hoppas ni får hjälp av bvc i alla fall. Har inte direkt något bra tips då tyvärr.. Vissa blandar i raps/mat olja eller messmör men då är barnen oftast större.

Finns annars magdroppar på apoteket att köpa.

Lactulos? Magmassage? Nej hör med bvc för säkerhets skull
  • BigMami
    S1528 skrev 2015-05-22 11:02:51 följande:

Ja, fast alltså bajset var som en stor studsboll när det väl kom ut i blöjan så hon har ju helt klart trög avföring :(

Testa en annan sorts ersättning?
  • BigMami

Det märks att alla har fullt upp med sina nya familjemedlemmar

Vidar fick sitt första mål ersättning i dag. Gav honom först 120ml som han absolut INTE blev nöjd med. Åt 50 ml till Sov sedan från 14 -17.30 då väckte jag honom för lite mat! Nöjdare bebis fick man leta efter

Är bara vänta å se hur magen tar det. .

• BigMami
    S1528 skrev 2015-05-26 09:20:41 följande:

Här fortsätter kampen.. Fick rådet av BVC att hälla rapsolja i ersättningen, vilket tyvärr inte lett till något bajs utan bara till kaskadkräkningar.. Förut har hon kunnat småkräkas lite men nu tömmer hon verkligen magen :/ Så nu är jag lika villrådig igen.. Ringde BVC nu på morgonen för att fråga om råd men jag kommer bara till den förbaskade telefonsvararen! :(

Vilken sort ersättning har ni?

Min trea kräktes enormt utav semper och vanliga nan.
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-05-26 10:11:05 följande:

Jag var på BVC igår och Douglas fick rotavaccin. En väldigt ovanlig biverkning är förstoppning och får så här här små barn det så får de ont i magen och brukar gallskrika och kaskadspyr rakt ut. Hon sa att om det sker ska man ringa 1177 för de behöver hjälp att lösa upp det då sa hon.

Kanske ska du ringa dit eller vårdcentralen där du bor.

Vad är rotavaccin? Aldrig hört
  • BigMami
    S1528 skrev 2015-05-26 11:15:30 följande:

Hon får Semper Lemolac. Dock har hon inte kräkts så här enormt mycket innan vi började med rapsoljan :/

Okej Vår trea spydde enormt av lemolacen också... Det enda som funkar för henne är Nan Ha 1 .

Testa att minska ner oljan då?
  • BigMami
    S1528 skrev 2015-05-26 11:25:30 följande:

Jag har tagit bort oljan helt sedan igår kväll, och under nattens två matningar plus "frukost"-matningen idag har det i princip inte kräkts alls. Förbaskat att det inte skulle funka! :(

Men nu är vi liksom på noll igen hoppas jag..

Prova annars att ha henne mer upprätt när hon matas och ett tag efteråt också.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)