Inlägg från: Jhalie |Visa alla inlägg
  • Jhalie

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

majnollnio skrev 2014-10-16 12:06:35 följande:

Hej allihopa!

Kul att hitta andra som också ska ha barn i April. Själv är jag beräknad till 30e, men då det kommer bli ett planerat snitt så tidigareläggs det lite. Detta är mitt fjärde barn men min sambos första, så det är spännande! :) Och det är också mitt första barn efter min Gastric bypass som jag gjorde för 2,5 år sedan. Mkt nytt alltså!

Någon som har köpt/börjat fundera på barnvagn? Det är en enda stor djungel! För att inte tala om bil .. Vi bli nu 6 st i familjen så en större bil är på tapeten. Tips på bil med 7 säten, men ändå bra last för barnvagn osv? :) Helst ingen soppaslukare då jag pendlar 8 mil om dagen (Tur o retur)!

Blev ett långt inlägg detta! Men då man äntligen "outat" vill man få svar på alla frågor man haft i flera månader ;)

Hej och grattis!

Jag väntar oxå fjärde barnet men sambons och min fösta gemensamma.

Har oxå gjort magoperation för två år sen. Dock inte samma som du utan en bukplastik, ska bli intressant att se hur magen blir eter den.

Vi behöver oxå köpa ny bil. Blir oxå sex st.

Vi har kollat lite smått på VW touran. Ser ut som en vanlig bil och ingen buss..

Vet dock tyvärr inte hur bagaget blir med alla säten uppe, måste undersökas.
  • Jhalie
    Sommarsnö skrev 2014-10-16 21:33:44 följande:

Nu har jag läst två böcker av Gudrun Abascal om förlossning. Tänkte att det skulle lugna min förlossningsrädsla något men tji fick jag. Hur ska man våga föda? Ni som gjort det tidigare; hur fixar man smärtan? Jag är mest rädd för att inte kunna få den smärtlindring jag vill för att det är för sent eller tidigt eller av något annat skäl som barnmorskan/läkaren bestämmer. Rädd för den vanmakt jag skulle känna då.

Jag tror du gör helt rätt i att vara mycket påläst och ha en ganska bestämd ide om hur du vill ha det redan innan.

När jag väntade min första son hade jag noll koll och fick på riktigt panik av smärtan, av bedövningen, av barnmorskor. Av allt... Men med de andra två var jag mer förberedd och det gixk som en dans!!

Så läs mycket, fundera på hur Du vill ha det. Fundera ut ev. Bedövningar/metoder.

Skriv kanske ett förlossningsbrev och prata igenom det mycket med din man så du har fullt stöd från honom! (Eller vem du nu vill ha med dig)

Du kanske kan gå någon kurs eller så? Typ profylax eller yoga eller nåt sånt så du lär dig slappna av ordentligt, vilket jag tycker är A och O under en förlossning.

Man är så jäkla stark när det väl gäller och jag är säker på att du kommer fixa det galant när dagen kommer!!
  • Jhalie
    Sommarsnö skrev 2014-10-17 07:52:00 följande:

Tack för era peppande svar! Känns lite bättre nu. Ni som inte hann med EDA; vad berodde det på? Åkte ni in till sjukhuset sent eller ville ni ha det i ett sånt läge då det redan var för sent eller tog det för lång tid för narkosläkaren att komma? Bra att veta hur man ska agera om man verkligen vill hinna med att få det.

Jag hade Eda med första men har ingen bra erfarenhet efter det tyvärr.

Med de andra två hanns det inte med någonting då jag var öppen 10 cm när jag kom in och redan hade börjat få krystvärkar. Gick undan
  • Jhalie
    Smulan 89 skrev 2014-10-19 22:06:41 följande:

Ska också på rul 5:e nov =) Kl 10:30.

Jag har oxå rul 5 november. Kl 10.00

Oh så spännande!!
  • Jhalie
    Bell13 skrev 2014-10-22 15:09:13 följande:

Jag blev uppsagd från mitt jobb i september så jag är hemma vilket är oerhört skönt. Ska plugga under min föräldraledighet i den mån det går till läkemedelskonsulent.

Jag har oxå funderat på om jag ska plugga under föräldraledigheten men vet inte alls hur det funkar? Förstår att man inte kan gå på CSN samtidigt men om man är hemma med bebis så får ju syskon endast vara 15 timmar på dagis. Frågan är om man hinner plugga och ta hand om bebisen på dessa timmar?
  • Jhalie

Jo såklart att jag isf skulle plugga om jag har henne på dagis. Tänkte mest att det kanske är svårt att plugga just de tre timmar hon har rätt att vara där, bebisen kanske inte alls vill att jag ska plugga då:-/

Tänkte ju så att man liksom 'står som' föräldraledig i pappren eller hur jag ska förklara? Och därmed inte har rätt till mer än 15 timmar?

Svårt att förklara

• Jhalie
    Solkatten skrev 2014-10-22 18:14:23 följande:

Du kan alltid prova men det är stor chans att du inte fixar det. 3 timmar om dagen är inte mycket tid till plugg om kursen går på heltid. Det beror iof på hur utbildningen är upplagd. Du kommer dessutom inte sova hela nätter, om du inte har extrem tur. Men testa!

Nej det var precis det jag menade. Om man pluggar samtidigt som man är f-ledig. Om man har rätt till mer dagistid då?

Jag menar, föräldraledig är ju en sysselsättning istället för jobb och du kan ju plugga och jobba samtidigt.

Svårt att förklara i skrift. Kanske ska ta upp det med dagis istället? De borde ju veta!

Sen har jag haft extrem tur med mina barn som sovit i princip hela nätter sen start

Har säkert inte samma tur denna gång bara för det, haha.
  • Jhalie
    JhjärtaK skrev 2014-10-23 07:02:09 följande:

Jhalie: jag har en kompis som är föräldraledig och pluggar 50% samtidigt och hon får ha sin son sen tidigare på förskola 25 timmar i veckan istället för 15. Hon tar inte ut något från CSN och läser på distans så då kan hon ta föräldrapenning (hon tar dock inte sju dagar i veckan utan kanske 3 tror jag)

Okej tack för svar! Helt klart värt att kolla upp lite närmre
  • Jhalie

Tycker fortfarande att magen nästan blir mindre. Eller iaf inte större. Kanske lite större på kvällarna.

• Jhalie

Jo det har du nog rätt i. Känner mig mindre svullen och mer typ 'hård' eller hur jag ska säga. Hehe.

Magen tar emot lite när jag böjer mig ner osv.

• Jhalie

En liten fråga. När borde man börja tänka på hur mycket man lyfter?

Jag jobbar som städerska och det blir en del släpande av dammsugare upp och ner.

Tunga säckar och hinkar upp och ner i trappor.

Kan känna nu v 19 när jag jobbar mycket i trappor att magen blir typ hård och det känns nästan som mjölksyra. Det gör inte ont eller nåt. Får precis samma känsla efter sex.

• Jhalie
    LillaSandy skrev 2014-10-30 13:42:57 följande:

Jag tror man ska vara försiktig redan nu med tunga lyft. Det har jag då fått höra av flera olika.

Räknas dammsugare och hinkar som tunga lyft?

Känner bara att det börjar bli kämpigt redan nu även om magen inte är så stor. Undra hur det blir om tio veckor liksom!!
  • Jhalie

Ja precis. Tänkte ju inte gå ner i tid förrän i typ februari och det är redan kämpigt...

• Jhalie
    LillaSandy skrev 2014-10-30 18:39:29 följande:

Hej, en fråga helt off topic =) Jag samlar koder till serla klubben för att få sorteringspåsar haha. Undrar om någon av er använder något slags papper från serla och kan tänkas skänka mig nån kod från förpackningarna? *blink blink* 

Brukar alltid slänga plasten men två koder hittade jag iaf

D77YGNP34

DGKFXPN4F
  • Jhalie
    LillaSandy skrev 2014-10-30 19:20:32 följande:

Åh tack! =) Fast den andra koden funkade inte, är de rätt? 

Nu kan jag strax få mina sorteringspåsar hehe=)

Hmm. Ska kolla igen. Det var så himla svårt att se vad det stod.

DGKFXPN4F
  • Jhalie
    S1528 skrev 2014-11-03 18:40:29 följande:

Det är ett förkylningsvirus som är farligt för spädbarn. Vad jag vet så finns det inget vaccin emot rs-virus utan bara någon sorts antikroppar man kan ge mamman men som inte ger något skydd till barnet.

Vad gäller säsongsinfluensa så tror jag inte att jag kommer att vaccinera mig, jag har aldrig gjort det förut och är skeptisk till vaccin som stressas fram varje vinter.

Apropå vaccinationer, när jag var på inskrivningen hos BM togs det blodprov som analyserades och det visade sig att jag inte var immun emot röda hund trots att jag vaccinerades emot det som barn. Någon av er som fick samma besked?

Jag fick samma besked förra graviditeten att jag inte hade skydd mot röda hund. Trots att jag vaccinerats mot det som barn.

Dock fick jag ingen spruta mot det på bb som askeungen.. Utan de sa åt mig att söka privat efter förlossningen och bekosta en egen vaccination.

Vilket jag helt glömde bort så jag har fortfarande inget skydd nu:-/
  • Jhalie

Jag har fått såna problem med svamp..

Tror det började när vi tog medicin mot mask som dottern hade sen kommer det tillbaka hela tiden.

Smörjer med canesten och det går över sen så fort vi har sex igen så kommer det tillbaka...

Vad sjutton ska jag göra? Kan ju inte smörja med det där hela tiden.

Och sjukt jobbigt med allt kliande.

• Jhalie
    amandanS skrev 2014-11-04 08:42:27 följande:

Hur länge efter att symptomen försvunnit har du smörjt? Jag fick rekommenderat av läkaren att smörja ytligare 1 vecka efter att symtomen försvunnit.. Bara för att de inte skulle ligga något kvar som växer till sig och skapar problem igen..

Tips är även att testa ta lactal balans efter sex

(om man har de på kvällen vill säga, annars ta de vid sänggående för annars rinner de bara ut).. Men de hjälpte mig, kan ju bli obalans som ger klåda med, och inte svampen..

Jo jag har fortsatt smörja. Kanske ska smörja oftare den här gången...

Får testa igen då!!

Okej lactal har jag ju hemma så det kan jag testa oxå. Tack för tipset!!
  • Jhalie

Idag var vi på rul. Allt såg fint ut och fick samma bf som innan.

Moderkakan i framvägg vilket jag redan förstått med har kännt en hel del rörelser sista dagarna och förstår varför. Bebisen var helt vild därinne och moderkakan var liksom på sidan så kan känna på andra sidan:)

Vi kunde inte hålla oss och tog redan på kön.

En liten lillasyster blir det här

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)