Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Rebecka84a skrev 2014-11-24 19:46:00 följande:
    Min barnmorska sade att det påminde om besvären man kunde ha i handen/tummen. Har tid hos läkaren nu på fredag. Hon gissar att besvären kommer att bli värre och värre bara smile5.gif
    Åh men så underbart . Du får se vad läkaren säger. Jag skall fråga min läkare på onsdag vad hon tror att mitt beror på men min livmoder är ju stooor pga tvillingarna så den har säkerligen börjat trycka uppåt revbenen redan nu.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-11-25 15:58:12 följande:

Funderar på det där med bärsjal/sele och det verkar ju vara en hel vetenskap. Finns det någon här med erfarenhet som kan guida en vilsen förstagångsmamma? Finns det någon man kan köpa som håller för flera åldrar eller måste man hålla på och byta storlek? Vill helst inte ha någon som är alltför krånglig att ta av och på heller för då misstänker jag att jag kommer att strunta i den. Sedan är det ju bra om man inte får ont i ryggen av den heller (som jag hört att man får av t ex Baby-Björn). 

Håller helt med Hanna681! Vi hade en ergobaby till dottern och älskade den! Hade en sjal också men fick aldrig till knytningen så den användes inte mycket kan jag säga. Men andra älskar ju sjal medan både jag och dottern hade för dåligt tålamod för den
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-11-25 20:16:06 följande:

Är gravid i v 22 nu och har mycket sammandragningar ikväll. Det är mycket aktivitet i magen också. Har gått på Ikea idag och dragit en tung vagn, kan det vara därför?

Låter som en trolig anledning ja. jag skulle rekommendera att du drar ner på tempot då sd är kroppens sätt att säga ifrån på ett inte alltför subtilt sätt
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-11-28 10:21:24 följande:

V 23 idag wiee smile1.gif känns som tiden går långsamt det är så lång tid kvar.

Jag känner hans sparkar ordentligt nu och det syns på utsidan av magen ibland. Jag har moderkakan i framvägg så det dröjde lite längre för mig.

Hade bara 40 i ferritin och tar järntillskott sedan 2 v tillbaka men känner att det har sjunkit. På eftermiddagen klappar jag ihop totalt och sover nån timme men trots det är jag helt slut hela kvällen.

På det stora hela är det ändå bra men jag längtar nåt fruktansvärt till han kommer ut.

Jag har börjat äta två niferex varannan dag och en varannan dag få mitt hb varit 110 och när jag började äta mer så kände jag nästan med en gång att jag blev lite piggare igen När skall du till din bm nästa gång och kolla hb?

V 23 här också och mina små väger ca 400 g var enligt senaste UL, snart ett mjölkpaket ihop Och från vecka 23 så finns det ju en chans att de överlever utifall att de kommer så en härlig milstolpe tycker jag
  • JhjärtaK
    ullin skrev 2014-11-28 21:42:17 följande:

Hur långt innan bf känner ni att ni kommer ha "allting" klart med spjälsäng, skötplats mm?

Mina boa-instinkter går på högvarv och jag skulle kunna göra iordning allt nu om jag bara hade grejerna hemma. (Är i b 19) ;)

Med dottern hade vi det mesta fixat i vecka 34 typ men nu måste vi ha det fixat innan vecka 30 är rekommendationen då de dels kan komma tidigt och dels kommer jag vara så gigantstor sen så att jag ändå inte kommer orka

Beställde vagn igår, stort! Det blev en Emmaljunga Double Viking med två liggdelar och två sittdelar och ett vitt chassi med de nya Ecco-hjulen så får vi hoppas att småtjejerna trivs i den
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-11-29 09:46:10 följande:

Hur många äter extra D-vitamin nu när ni är gravida under vinterhalvåret och hur mycket äter ni? Läste lite om detta och i Norge rekommenderar man alla gravida att ta tillskott av detta men inte i Sverige vilket många tycker är jättedåligt. Finns tydligen studier som visar på alla möjliga risker med D-vitaminbrist, bl a misstänker man att det kan orsaka autism hos barn. Blir sur över att man inte kollar upp genom blodprov hur vi gravida ligger till med ev brister i början av graviditeten, det är väl bara järn som kollas upp? Läs gärna lite själva om detta - jag ska definitivt ut och köpa D-vitamintillskott idag. Det som finns i multivitamintabletterna är på tok för lite verkar det som.

Jag äter dubbelt-trippel dos av den rekommenderade dosen D-vitamin (äter en gravidtablett och sen 1-2 extra vitamintabletter på det). Känns än viktigare med en lite högre dos för mig som väntar två st.
  • JhjärtaK
    ullin skrev 2014-11-30 16:41:45 följande:

Fler med gräslig nästäppa? Vad göra annat än "fuska" till natten med nässpray?

Nu när jag är förkyld så har nästäppan varit förjävlig rent ut sagt så då har jag kört på nässpray men slutade efter 10-11 kvällars användning och har bara haft ett "återfall". Och näsan har blivit bättre. Har hört att man kan använda Rhinocort Aqua som ej är "beroendeframkallande" under graviditeten. Jag testade men den hjälpte inte men kanske hjälper den om man "bara" är gravidtäppt?

En extra kudde under huvudet kan också hjälpa lite iaf. Om du faller i nässpray-fällan så försök att bara spraya i ena näsborren i taget för då blir inte båda beroende samtidigt och det är lättare att sluta. Och köp barn-varianten som inte är så stark.

En nässköljare är också bra. Blanda egen koksaltlösning och blanda i lite bikarbonat som är slemlösande om det är ett problem också.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-11-30 20:01:42 följande:

Ang barnvagn så funderar jag på en Joolz. Vill dock att det ska vara så giftfria tyger som möjligt, någon som vet om någon sådan vagn?

Kollar på babyskydd nu och någon hade skrivit i en tråd här i Familjeliv att man inte skulle köpa det på nätet då posten hanterar paket väldigt ovarsamt så det kan bli sprickor i dem (hon jobbade själv på posten). Hade ev tänkt köpa en på nätet som var på rabatt nu men då vet jag inte hur jag ska göra....

De kommer väl emballerade tycker jag så jag skulle inte tveka att köpa nytt på nätet. Kontakta butiken och be dem att emballera extra mycket om du är orolig.

Kan varmt rekommendera att köpa ett lätt babyskydd! Vi köpte Akta Graco och det är säkert bra på många sätt men väger bly!!! Maxi cosi cabriofix väger nästan 1,5 kg mindre men har lika bra säkerhet sägs det. Och behöver man inte bas i bilen så finns Maxi cosi citi som väger än mindre (bara 2,7 kg).
  • JhjärtaK

Efter den här dunderförkylningen som sedan blev en luftrörskatarr så tänker jag definitivt vaccinera mig! Att hosta såhär mycket gör ONT som gravid. Jag måste bara vänta tills kroppen är helt frisk igen då man inte skall vaccinera sig när man är lite halvdålig.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)