Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2015-08-05 08:23:35 följande:

Har köpt havregröt till Douglas som jag tänkte testa. Han har börjat äta varannan timme på natten från kl 01.00 till vi går upp vid 08.00.

Tror att mjölken inte mättar riktigt nu när han är större så vi ska testa lite gröt. Han fick morot igår och det gick ner men inte mer än så.

Oj det lät jobbigt! Vidar äter inget alls på natten. Men äter upp sig på kvällen istället. Kan vräka i sig 3 flaskor med 240 på 5 timmar..

Ja hoppas de blir liiite mättare på mer vanlig mat!
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-08-05 11:22:06 följande:

Oj vilken stor kille. Douglas var vid 3 mån 64.5 cm och 6600 g.

Vi har dock inte kontroll förrän vid 5 mån

Ja men då var han ju rätt stor ändå Han är ju längre än Vidar. Men idag var det inte den vanliga sköterskan då hon har semester och de mäter ju lite olika.

Spännande att vänta till 5 mån. Har ni inte nu vid 4 då man får info om matintroduktion? + en liten bok med recept och info till barn under 12 månader?
  • BigMami
    Raggsockan skrev 2015-08-05 12:01:06 följande:

Att de kan skilja så mycket :P

Ines är fortarande under 6kg, 5,7 gick den upp till idag på bvc och 4månaders kontrollen... och 59cm, kommer nog aldrig få använda alla hennes fina sommarkläder som jag fått i stl 68 :(

Ja jag jämförde med syskonen och tjejjerna vägde runt 6kg och pojken 7kg vid samma ålder

Asch det går ju att ha sommarkläder under overallen Det lät aningens deprimerande... med overall alltså!..
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-08-05 12:37:16 följande:

Det har inte jag fått. Ska nog ringa till min sköterska och be om ett besök nu och säga att jag vill ha info om mat osv

Ja men gör det
  • BigMami
    amandanS skrev 2015-08-05 20:21:21 följande:

Vi har inte heller haft någon kontroll vid 4 månader, har vid 5 månader. Men vi har vägt William lite här hemma imellanåt, i förrgår inkl kläder och ny bytt blöja så vägde han prick 7kg. Och med sambons hjälp fick vi ut en längd på 64.5cm, han är strax över 4.5 månad :)

Och här äter nu William 1 smakportion gröt (gjort på 1msk grötpulver) tillsammans med lite katrinplommonpure nästan dagligen och ibland även en smakportion på potatis,sötpotatis,morot och/eller palsternacka :)Allt funkar bra och han äter med god aptit och skriker och öppnar munnen om man erbjuder lite till ;) gröten verkar han stå sig ganska länge på, vi kör gröten och sedan ammar vi som efterrätt.. Och vi kör på utan att BVC sagt något, vi går på Williams signaler och läser oss till mycket :) Gör även den mesta barnmaten själv nu, det vi köper och kommer fortsätta köpa är gröten..

Kan tipsa om en bok som jag beställde, kom med posten idag, läst första delen och den känns kanon! Känner mig otroligt nöjd med köpet :D

Du kan göra egen gröt också bara du har i extra järn

Söt han är!
  • BigMami
    amandanS skrev 2015-08-05 22:39:04 följande:

Det fanns recept på både olika gröter och välling i boken med :) Men just gröten känns så smidig, några sekunder i micron- blanda- Klart ;) är man hungrig så är man oftast hungrig -NU! Tveksam på hur gröt blir att göra i förväg... Tar ändå lite tid att koka, eller tid o tid, mer än 15 sek i micron :P

Nej jag vet inte heller hur den är att förbereda

Jo här kan det också bli akut med maten! Haha!!

Det enda bvc sa man skulle vara försiktig med var risgröt och risvälling pga atsenik.
  • BigMami
    amandanS skrev 2015-08-14 20:39:48 följande:

Nu har William varit sjuk för första gången :( 3 dygn med feber (pendlande mellan 37.7-39.5) 2 jobbiga nätter och ett besök på akuten natten till idag. Men jag tror det vänt nu, dock äter han lite dåligt idag! Jobbigt att se en sådan stor skillnad på sitt barns beteende för första gången.. :/

Och något helt annat... Fler som börjar växa ur liggdelen på vagnen? William är snart 5 månader och funderar på om man snart kanske kan byta? Ligga ner i liggvagnen om man är vaken funkar sällan längre! Utan det blir ett evigt bärande :) sova i den gör han däremot flera gånger om dagen! Men han har inte många cm kvar på längden....

Kanske var 3 dagars feber han hade? Fick han utslag? Jobbigt när de små är sjuka..

Ja Vidar börjar också växa ur liggdelen Haha.. Men jag väntar ett tag till. Än så länge är han nöjd i den.

Nu rullar han runt för fullt på golvet också
  • BigMami
    amandanS skrev 2015-08-15 16:26:30 följande:

I morse upptäckte vi röda prickar på magen, och efter lite Googlade så förstår vi att det nog var det han hade! :)

Då var det säkert det.. min äldsta oojk fick jättestora blåsor istället för utslag men de gick över snabbt
  • BigMami
    Raggsockan skrev 2015-08-27 07:09:34 följande:

jag fick också fråga lite om smakportioner, hon sa bara att vi kunde börja med de... jaha, lätt när man inte fattar nått :D hahah 

Men de hon sa till oss var i alla fall att man skulle vänta med typ fruktgröt innan hon hade börjat gilla vanlig gröt. Alltid testa allt utan frukt först och sen introducera de, för annars blir de bortskämda av den söta smaken... Vet inte om de stämmer, men havregröten är ju inte såå populär här hemma :P 

Honung, bladgrönsaker & opastöriserad mjölk får de inte äta, annars är det bara att köra på!
  • BigMami

Vi kör hellre med åkpåse än en massa olika lager på lager och tjocka overaller. Är det svinkallt går jag ändå inte ut själv långa stunder ..

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)