Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Anonym (??) skrev 2014-12-08 11:50:54 följande:

Jag är sjukskriven 75% pga bäckenländsryggen och foglossningar. Jobbar alltså 2 timmar om dagen, som hotellstäderska (mer fysiskt påfrestande.än det låter). Min chef har sett till så jag inte får graviditetspenning då han anser att han anpassat arbetet utifrån att jag ska klara det. Han har också sagt att jag har möjligheten att ta kortare pauser för att vila ex rygg osv.

Senaste tiden när jag kommit till jobbet har min teamledare satt mig på att dammsuga direkt när jag kommit. Fast hon vet att jag får väldigt ont av det. Idag när jag hade gjort mina 2 timmar och skulle gå hem sa hon bara "har man rast om man jobbar 2 timmar?". Jag kollade på henne och gick, hon skulle ta upp det med chefen. (Hon har en annan chef än vad jag har)

Men enligt min chef ska jag kunna sätta mig ner för att vila lite, det är en av anledningarna till att det blev avslag på graviditetspenningen. Utan att öka på mina 2 timmar. Hur tycker ni? Borde jag öka på säg 5 minuter om jag sitter 5 minuter?

Tycker du ska vila om du behöver det. 5 min har du alltid "rätt till" per timme.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-12-08 15:09:36 följande:
    Det där om 5 minuter varje timme är tyvärr inte fakta. Det finns ingen siffra mer än att den anställde ska ha rast efter fem timmars arbete. Däremot har man rätt att ta kortare pauser utan att lämna arbetsstället, så där är jag helt med dig.

ATL - Arbetstidslagen:

"Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."

Så vi har bra rättigheter ändå :)
    Jag har hört att det är så med 5 min per h. Tänkte att man måste väl få gå och kissa.
  • Bell13
    Apriltös skrev 2014-12-08 20:59:13 följande:

Har ni möten hos barnmorskan mellan RUL och v25?

Hade RUL i v 18+2 och har nästa möte v 25+2 och tycker det känns jätte långt med 7 veckor imellan :(

Jag hade möte m min bm i v 22 men det enda hon gjorde var att ge mig provsvaren på blodproverna och lyssnade på hjärtat.

Jag ska tillbaka i v 28 och sedan efter v 30 blir det besök varannan vecka.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-12-09 10:09:39 följande:

Har önskat mig barnsaker i julklapp, en ganska lång lista. Pratade med min pappa igår och han var skrockfull och tyckte att det var tidigt. "Tänk om det händer nåt och så står ni där med alla grejer". Någon annan som tänker så? Jag har tänkt att efter RUL så är det lagom att börja köpa. Jag vill ändå ha ganska mycket hemma när det väl är dags för att slippa hålla på och köpa grejer när man väl kommit hem med bebisen. Det är ju ändå trots allt mycket större risk att bebisen kommer för tidigt än att den skulle dö. Blir lite trött på alla åsikter......

Min svärmor var här i helgen och hon tycker absolut att vi köpt för mycket. Vi läs:jag började handla lite kläder osv när vi gjort kub. Efter rul började jag handla på allvar. Jag älskar att handla kläder, nallar och filtar till honom. Vi är ju olika generationer och det blir ibland krock mellan oss när jag gör på mitt sätt och inte på hennes sätt.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-12-09 13:09:10 följande:
    Säger du till henne eller låter du det bero?
    Jag säger till henne är sådan som person. Är noga med att säga att det är vårt barn och att vi bestämmer. Hon är nästan 70 år gammal och lever kvar i hur man gjorde för 40 år sedan.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-12-09 13:13:41 följande:

Ni som tänker köpa blöjor i Norge; kan tipsa om att på Rema 1000 är det superbilligt utan att man behöver vara medlem eller nåt. Köpte ett paket av deras egna idag för 6,40 nok (28 st mini, 3-6 kg). Vet ju inte alls hur de är i kvaliteten men nåt paket kan man ju iaf köpa och testa.

Tack för tipset
  • Bell13

Kolla in jeggings från mamalicious. De är som tunnare jeans och finns i svart och blått. De är som stretchjeans och har extra stretch på sidorna fram. Älskar dem och rekommenderar dem verkligen.

• Bell13
    S1528 skrev 2014-12-10 11:09:49 följande:

Nya magbilder någon? :)

Jag har äntligen börjat få en liten bulle :) phpzXSxp605741.jpg

Vilken liten söt
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-12-10 11:53:09 följande:

Ni som inte redan har åkpåse, ska ni köpa en nu till våren? Tänker annars att man borde kunna vänta till hösten med detta väl? Och använda bara filt i vår och sommar. Hörde någon som använde fårskinn även på sommaren i vagnen och att bebisen var lagom varm av det. Tycker det låter lite konstigt (?) Är det smart att ha både fårskinn och åkpåse annars vintertid?

Jag väntar nog med åkpåse till hösten. Finns fårskinnsdyna som tillbehör till vagnen jag beställt så vi köpte en sådan men tror den blir mest användbar vid ca 1,5 år när åkpåse inte behövs.
  • Bell13

V 25 idag det är väldigt livligt i magen, sparkas hejvilt. Det är väldigt mysigt och gosigt. Längtar så efter vagnen nu, vill få hem den, packa upp den och bädda med täcke och fint påslakan.

Känns också bra att veta att om barnet skulle födas så kan han faktiskt överleva

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)