Inlägg från: Madelen b |Visa alla inlägg
  • Madelen b

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2015-02-10 17:11:15 följande:

Häromdagen så fick jag ett sånt känslopåslag - första gången jag kände en sådan kärlek så att det gjorde ont till honom därinne. Kan bara tänka mig hur det känns när han väl är ute då. Ni som redan har barn, hur fixar man den stora kärleken och oron för sina barn? Jag kände bara; hur ska det här gå att leva med?

Jag har en son på 3, han är mitt allt, min bästa vän, min styrka, min clown, min lärare ja det är helt SJUKT hur mycket man kan älska en annan människa. Man har inte hjärtat i kroppen längre utan det springer runt på 2 ben!

Jag kan oxå bryta ihop av känslan att jag älskar han så mycket att jag blir tokig! Och nu kommer en till, hur ska man klara det känslomässigt;)

Ibland kommer även de dåliga samvetet mot att jag gör detta mot han, att han måste dela mamma! Samtidigt försöker ja tänka på mina egna syskon o hur mycket jag älskar dem!
  • Madelen b
    Tussenn skrev 2015-02-11 13:48:58 följande:

Här fick man höra av läkarna att bebis kommer inom några dagar då jag var öppen 3 cm. Men efter vila på sjukhuset gick det tillbaks, dock med en pyttebit av tappen kvar. så jag hoppas skrutten stannar några veckor till( är i v. 31 nu)

Hur mår ni andra?

Har du fått brikanyl o cortison?

Vet många som gått längre trots utplånad tapp!

Kan man ha tappen kvar fast vara öppen?
  • Madelen b
    Tussenn skrev 2015-02-11 21:47:06 följande:

Fått bricanyl, adalat, cortison och dropp som stoppar värkarna:) Det hela började i v. 27 då dom av en slump märkte att tappen blivit förkortad. Sen dess har den blivit värre.

Nej utan tappen var utplånad ett tag och då var jag öppen men tydligen kan den sluta sig om man är sängliggande. Just nu är det 8 mm kvar av den.

Åh hoppas jag är en av dom som lyckas gå lite längre.

Håller tummarna, jag gick i 5v med utplånad tapp tror jag innan de satte igång i v 35 och ut kom en stor frisk pojk, så ja håller alla tummar:)
  • Madelen b
    Sommarsnö skrev 2015-02-12 10:15:33 följande:

Har sammanlagt gått upp 8 kg i vikt i graviditeten (är i vecka 32 nu). Men de sista veckorna har jag ökat med 1 kg i veckan. Undrar om det är normalt eller om man ska vara orolig för havandeskapsförgiftning - att jag lägger på mig mkt vatten? Äter ju som förut. 

Ja läste att man "ska" gå upp mellan 1-3kg nu så är nog normalt, men är du svullen o har andra symptomer så ring din bm:)
  • Madelen b
    Tussenn skrev 2015-02-12 10:27:06 följande:
    Så länge dom inte kommer regelbundet så är det nog ingen fara :) min bm har sagt att så länge dom inte gör ont är det ingen fara, men det stämmer ju absolut inte då mina för det mesta inte varit smärtsamma.
    Så sa dem till mig med, och när jag vart inlagd kände ja inte ens "alla" sammandragningarna! Man får känna efter och försöka lyssna på sin kropp, men är svårt då bm och bb säger att allt är ok!
  • Madelen b

Jag har oxå ilningar och smärta precis som ge går genom urinröret! Har tagit odling så inte det men bm sa att de antagligen är huvudet som trycker på!

• Madelen b
    Mars12 skrev 2015-02-14 08:32:06 följande:

Vet inte hur man ska tänka ang smärtlindring. Jag blev igångsatt sist och klarade mig ganska bra utan... Började andas lite lustgas när jag var öppen 5cm men sen blev värkarna så intensiva så jag hann aldrig få effekt av lustgasen... Vid 5-6cm bad jag om eda men narkosen var lite upptagen. Lustgasen kasta jag och sen gick de ganska fort...sista 4-5cm öppnade jag mig på 15min.

Krysta 20min.

Nu kan jag ibland känna mig lite orolig om jag vet när jag åka in :) (om det inte blir igångsättning igen)

Hur hade ni andra med smärtlindring eller hur tänker ni som ska föda första gången?

Min inställning till smärtlindring är precis som med första sonen! Så naturligt som möjligt!

Klarade mig med andning och bad ända fram till krystvärkarna kom, sedan fick ja några andetag lustgas men hade svårt att krysta med den så körde på utan!

Var noga i mitt förlossningsbrev med att jag inte ville bli erbjuden Eda ( då jag tror att i stundens hetta kanske man tackar ja om man får de erbjudet) men om de drar ut på tiden och det står still så skall bebisens behov alltid gå först, dvs tycker bm att eda behövs för att ja skulle kunna slappna av så självklart! MEN även jag ser mer nakdelar med eda än fördelar även om jag fattar dem som tar de efter 20h ;)
  • Madelen b
    Phosie skrev 2015-02-16 19:51:49 följande:

Någon annan som har problem med yrsel? Det snurrar så fort jag stänger ögonen.. Är verkligen obehagligt! Aldrig märkt av det förrän nu ikväll..

Jag har haft de några kvällar, ibland så illa att ja knappt vågat sluta fokusera blicken på något för känslan att ramla kommer direkt! Men de går över efter någon timme!!
  • Madelen b
    S1528 skrev 2015-02-16 21:23:29 följande:

Sitter just och skriver på mitt överklagande till FK angående graviditetspenningen..

Kärringen till handläggare bad om en detaljerad beskrivning av mitt arbete, och hittills är jag uppe i tre stycken överpedagogiska A4 sidor som min chef ska få skriva under innan jag skickar in dem..

Nu är det krig.

Hoppas tanten gillar att läsa!

(Var bara tvungen att ventilera lite)

I min ansökan skickade jag in tre a4! Tror de är viktigt!!
  • Madelen b
    S1528 skrev 2015-02-17 08:14:37 följande:
    Min handläggare ringde också upp, med den följden att min nya chef inte var den som skrivit på pappren som skickades in, och så blev det bara fel..

I mitt yrke är vi lite diskriminerade när det kommer till graviditetspenning, ingen har hittills blivit beviljad vad jag vet. Och då har jag ändå ett "mansyrke"
    Får man fråga vad du jobbar med?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)