Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Anonym (??) skrev 2015-02-16 14:14:51 följande:
    Jag ringde till VC men de var fullt och får återkomma imorgon. Vart ska man ringa då?

Min VC är inte den bästa heller. De kommer bara säga att jag ska komma ner på lättakuten om jag ringer imorgon och där kan man få sitta flera timmar och när det är ens tur får man inte ens träffa läkare.
    Har du ingen jourcentral du kan gå till då? Ring 1177 annars så kanske de kan lotsa dig till rätt ställe. Tycker att du ska stå på dig - du är gravid och då tillhör du en riskgrupp.
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2015-02-16 15:28:39 följande:
    Jag ringde 1177. Men hon sa att jag skulle fortsätta med the, vila och alvedon, testa röra på mig lite mer (vilket inte är roligt eller lätt då mina foglossningar är väldigt extrema nu pga febern) och är det inte bättre om ca en timme skulle jag ringa tillbaka igen för då har de jourcentralen öppen och kan börja boka in.

Får jag ännu ondare vid lungorna under tiden är det akuten som gäller.

Hon sa att det inte kan vara lunginflammation då det inte kommer så snabbt.

Så jag avvaktar en timme så får jag se. Känns som att det inte kommer ändras något på en timme iaf.
    Men även om det inte är lunginflammation så kan det ju vara influensa, eller? Och det är ju vid influensa man ska se till att få antiviral behandling fort så att det inte utvecklas till lunginflammation som kan bli mkt jobbigare/allvarligare när man är gravid. Se till att få en jourtid, det skulle jag gjort iaf.
  • Sommarsnö
    ArdnasK skrev 2015-02-17 09:42:28 följande:

Velar runt i djungeln sv babyskydd... Hittade en sida med bäst-i-test där den som fick bäst var BeSafe iZi Go med 9 poäng av 10 för ca 3500kr. Sen kom bla Acta Graco Logico med 8/10 för 1200kr!? Hur kan det vara sån skillnad i pris? Är den första verkligen så mycket bättre?! :/

Här www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/_attachment/1190888?_ts=14b029ccd14
    kan du titta på hur olika babyskydd klarat sig i krocktester och annat. Jag går mest på det då det ändå i slutändan är det viktigaste, inte att den är lätt och bekväm (om man nu måste välja). Vi har valt en Cybex Aton Q.
  • Sommarsnö

Kudde eller inte kudde till bebisen? Någon som hört sig för med sin BM eller BVC? Min BM sa idag att det senaste hon hörde var att de ska ha kudde. Men det ändrar sig från år till år och pratar man med någon annan kan de ha hört annorlunda. Hopplöst.

• Sommarsnö
    ArdnasK skrev 2015-02-18 10:06:00 följande:

Har nån någon erfarenhet av fårskinn?

Jag har köpt ett fårskinn som vi ska ha i vagnen samt att kunna lägga på golvet som bebisen kan ligga på. Finns studier som visar att det gynnar barns utveckling att ligga på fårskinn så jag tyckte det var en bra idé. Kanske köper ett underlakan också för riktigt varma sommardagar men annars ska ju fårskinn funka både sommar som vinter eftersom det reglerar både varm och kall temperatur tydligen. Köpte ett korthårigt på nätet men tyckte att det nästan kändes för långt när jag fick hem det. Men jag får väl ha koll på bebisen när den ligger på det.
  • Sommarsnö
    Smulan 89 skrev 2015-02-19 19:13:58 följande:

Hur mycket bör man i så fall lägga för att få ett kvalitetsskinn? Hur vet man att man får ett som gör mer nytta än skada, om man säger så? (Har ingen koll själv :/ )

Se till att det är vegetabiliskt garvat utan krom. Jag köpte ett för 650 kr.
  • Sommarsnö
    Hanna 681 skrev 2015-02-19 22:37:30 följande:
    Jag fick sätta mig i duschen på BB och spola varmt vatten genom värkarna, tyckte inte att det hjälpte ett dugg. Blev alldeles svimfärdig och stressad av det. Sedan blev jag flyttad till sängen och väl där vägrade jag också att röra på mig, men hanterade det bra med hjälp av lustgasen,
    Hur kan man egentligen träna sig i förväg på att hantera smärtan när man inte vet hur det känns (som förstagångsföderska)? Jag tränar avslappning och mental träning men det känns ändå som om det kommer att vara svårt när det är skarpt läge. Jag brukar tänka på det när jag går på toaletten och är hård i magen - då kan det göra rätt ont ibland, haha Är det nåt åt det hållet det känns i krystfasen? Känns inte som om det hjälper att andas direkt.
  • Sommarsnö
    ArdnasK skrev 2015-02-19 22:51:41 följande:

Finns det inte en bok om just förlossningssmärta, och hur man kan hantera den? Minns inte alls titel eller författare, har bara en aning om att jag hört någon nämna den... Nån här som vet vilken jag menar? ;)

Det finns väl flera - har plöjt igenom en rad. "Att hantera förlossningssmärtan" eller vad den heter av Gudrun Abascal. "Föda utan smärta" som var nån bibel på 1970-talet. "Föda utan rädsla". Har läst allihopa och de handlar mer eller mindre alla om att andas och ha målbilder. Känns inte som om det hjälper mig.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-02-20 09:53:59 följande:
    När jag väntade mitt första barn önskade jag att någon berättat hur ont det faktiskt gör. Förväntade mig väldigt smärtsam mensvärk. När värkarna kom låg jag och vrålade rakt ut. Tror att jag hade hanterat det bättre om jag sluppit försköningar.

Det är svårt att beskriva smärtan. Den smärta jag kände i ryggen var helt sjukligt grym.

Jag tyckte att det var en befrielse att krysta för nånstans visste jag att det var det enda sättet att bli av med smärtan.
    Jag tänker på att de som inte förespråkar kejsarsnitt säger att "det gör ju ont efter ett snitt också" men jag kan omöjligt tänka mig att det är samma smärta och då har man ju säkrad tillgång till smärtlindring på ett helt annat sätt också. Men det kan väl bara de som varit med om båda svara på kanske.

När det var så smärtsamt att du vrålade, hur långt hade du kommit då? Gjorde du det även under latensfasen när du var hemma?
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2015-02-20 10:21:13 följande:

Kläder innehåller mycket gifter osv, vet att även många ekologiska kläder kan innehålla viss mängd? Någon som vet eller läst någonstans hur det faktiskt är eller ska vara? vi har hittills ganska blandat även om det mesta av de vi köpt själva till den lille är ekologiska kläder..

Det bästa är att köpa GOTS-märkta kläder. Då är hela produktionskedjan kontrollerad. Vissa av de stora kedjorna hävdar att de har GOTS-märkning på sina ekologiska kläder men de kan sällan svara på vilka specifika kläder det är som har det och märket syns oftast inte i plaggen. Polarn och Pyret har en del GOTS-märkta kläder (allt i deras baskollektion t ex).
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)