Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Ang smärtlindring så har jag tänkt använda mig av TENS från start. Kanske provar varm dusch och bad också i början men helst vill jag ha EDA så fort det bara går. Har blivit lovad av Aurorabarnmorska att få komma in tidigt och även få EDA tidigt (finns tydligen inga krav längre att man ska vara öppen si och så många cm för att få det). Hoppas på att den kommer att hjälpa annars vete tusan vad jag gör. Ska använda mig av lustgas också och pudendusblockad i krystfasen om inte EDA är tillräckligt då. Profylaxandning ska jag köra med under hela tiden (fast för mig blir det nog snarare djupandning hela tiden och inte den där flåsandningen - har inte förstått mig på den riktigt).

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-03-25 08:40:03 följande:
    Hej, 
    det verkar som du är väldigt orolig och rädd för smärtan. Jag var också det innan jag hade fött barn men det gick att hantera ganska bra när jag väl var mitt i allt. Jag använde mig av duschen i början och blev smärtlidrad ganska ordentligt tyckte jag. När duschen inte hjälpte längre så åkte jag in till förlossningen. Väl där fick jag prova lustgas genom en värk men gillade den inte alls. 

Eda har jag hört är himmelriket om den fungerar som den ska Skrattande

Vill också säga att när det var dags att krysta för mig så var det inte alls samma intensitet på smärtan, kroppen skötte det liksom själv för det är ju en reflex som inte går att bromsa. 

När du har din baby hos dig kommer det att vara värt allt slit och du kommer att glömma ganska snart. 
    Tack för lugnande svar. Ja jag har varit orolig för att inte kunna hantera smärtan. Sedan hjälper det ju inte till när man läser om folk som varit med om förlossningar där de fått chocker och aldrig mer vill föda barn och sådant. Det är nog mest att jag vill ha en plan OM det blir outhärdligt men jag tar nog ingen bedövning "i onödan" liksom. Min mamma hade en snabb första förlossning så jag hoppas att jag också får det. Har dock en väninna som nog skrämt upp mig lite så därför vill jag förbereda mig ordentligt. Sedan är det inte bara smärtan utan allt runtomkring - att jag ska bli mamma för första gången och att livet för alltid kommer att förändras. Det är svårt att ta in och säkert ytterligare en orosfaktor under förlossningen. Med andra barnet vet man iaf lite grand om hur det är att ha barn
  • Sommarsnö
    sobj skrev 2015-03-25 09:49:04 följande:
    Har inte använt mig av det själv, väntar också mitt första barn, men kanske en doula vore något för dig? Stöd före, under och efter förlossning?
    Jag har funderat på det men inte tagit steget fullt ut. Vet inte hur jag skulle ställa mig till att ha någon med som jag inte känner. Jag kan lite grand känna att det är en grej mellan mig och min sambo detta.
  • Sommarsnö
    Cuchulainn skrev 2015-03-25 10:47:27 följande:
    jag blir lite typ... osugen på epidural eftersom det finns en chans att det gör att det tar längre tid.
    gud det är så svårt. jag kanske ska chilla lite och känna när det närmar sig. då kommer min sambo få ett anfall på mig - är alldeles för avslappnad. men jag är lixom övertygad i min grundpersonlighet att jag klarar av saker, man reder ut det på vägen tänker jag.
    De barnmorskor jag pratat med säger att det inte är så (att den stoppar upp förloppet alltså). Narkosläkarna här (Linköping) har tydligen lyckats med en så bra blandning. Men jag vet inte om det är så på alla ställen. Tror man ska uppdatera sig på aktuell info också och inte läsa gamla trådar och böcker för saker på detta område förändras ju hela tiden och förbättras. 
  • Sommarsnö
    Cuchulainn skrev 2015-03-25 11:25:06 följande:
    här tog dom upp det på kursen vi var på förra veckan, att det finns en risk (om än kanske inte stor, vet inte) att det tar längre tid. så det är inget jag läst som är gammalt.
    Ok. Det kanske är olika på olika ställen. Eller så är barnmorskorna här lite för optimistiska. ;)
  • Sommarsnö
    linnis83 skrev 2015-03-25 17:28:12 följande:

Idag har vår lilla Ellen blivit utplockad! En riktig sötnos på 3645 g och 49 cm. <3

Stort grattis!
  • Sommarsnö

Nu har boandet börjat gå överstyr. Har dammtorkat alla böcker i bokhyllan och sorterat dem i färgordning. Sambon tycker att jag är knäpp Undrar vad jag mer kommer att göra innan bebisen behagar komma ut, haha.

• Sommarsnö

När sjunker bebisen ned egentligen - borde den inte gjort det om den ligger fixerad? Min är fixerad men jag får fortfarande attacker av att inte kunna andas ordentligt, precis som om den inte sjunkit ned ännu. Konstigt.

• Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-03-27 10:13:49 följande:
    Min trea varken fixerades eller sjönk ner fören vid förlossningen. Gick knappt 2 dagar över tiden.
    Men två olika barnmorskor har känt och säger att den ligger fixerad. Kanske det trycker mot lungorna iaf då? Trodde att det skulle försvinna nu.
  • Sommarsnö

Har sett att det finns trosskydd som reagerar på fostervatten. Kanske är nåt för er som undrar om ni läcker. Har inte provat dem själv så jag vet inte om de funkar bra eller om det mest är ett försäljningstrick för oroliga blivande mödrar.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)