Solkatten skrev 2014-09-07 18:58:08 följande:
Precis som jag känner och tänker. Känns verkligen som en onödig stress att tänka på vikten under graviditeten. Självklart ska man vara noga med vad man äter så det inte utvecklas graviddiabetes eller att man får problem. Men att gå upp i vikt är något man får räkna med. Så sorgligt att höra viktprat från gravida tycker jag. Om det endast handlar om utseendet då. Såg ni den alarmerande rapporten om kvinnor som VUL ha små barn och bantar under grav?!
Jag bryr mig om hur jag ser ut och är väldigt hälsomedveten. Självklart går jag upp i vikt när jag är gravid första barnet 13 kg och andra barnet 18 kg. Första barnet var inga problem att gå ner efter men andra tog nästan 1 helt år. Tycker det är väldigt tråkigt ordval du har "sorgligt att gravida pratar om vikt" för mig handlar det inte om att dieta under graviditeten utan om att välja hälsomedvetet. Min baby mår inte sämre av att jag äter färsk ananas, rädisor eller dricker färskpressad juice istället för läsk, chips och kakor.
Jag är i 10+3 idag och har gått upp 3 kg vilket är helt rimligt.
Om du tycker att det är helt ok att gå upp 40 kg så gör gärna det men respektera gärna att det finns andra som vill komma tillbaka till vältränad kroppsform så fort det går.
/Malin personlig tränare & kostrådgivare