Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Anonym skrev 2014-09-12 13:44:11 följande:
    Jag kollade med Tataa Biocenter och de har några utbildade vårdcentraler dit man går för att ta själva blodprovet i Göteborg. Kanske har de utbildat någon vårdcentral i Sthlm också? Kolla med dem via info@fostertest.se

Man får stå för kostnaden själv och det är rätt så dyrt (ca 5000-7000 kr). Vårdcentralen skickar blodprovet till Tataa Biocenter som sedan gör själva analysen. Man kan även få reda på kön och om det finns någon avvikelse på könskromosomerna utan extra kostnad. 
    Behöver jag göra fvp eller mkp ska jag överväga detta blodprov istället.

Hade ingen aning om att man kunde göra så här och när mina flickor får barn är det förmodligen standard.
  • Bell13
    madde10 skrev 2014-09-12 16:06:06 följande:

NIPT lät ju väldigt intressant. Jag ska ju göra MKP om 2 veckor, men detta låter ju mycket bättre. Har mailat ett par och frågat. 10000 är ju jättemycket pengar, men det kanske är det värt??

Vill man slippa missfallsrisken är det värt.
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-09-12 17:23:11 följande:
    Det test som utförs av Tataa Biocenter tar upp till 3 veckor att få svar på. Maila dem på info@fostertest.se och se om de har samarbete med någon vårdcentral i din närhet.
    3 veckor är ju lång tid :( mkp tar ju oftast 1 v bara. Jag har ul för kub nästa måndag väntar på det och ser vad svaret blir. Jag är 40 år gammal och har fått veta att min ålder kommer att dra upp oddsen.
  • Bell13
    FCet skrev 2014-09-12 19:41:49 följande:

Är i v 10 (9+2) mycket kvar till RUL, men kan inte sluta tänka på om vi ska ta reda på könet eller inte.

Jag vill ta reda på det just för att jag vill veta vad som finns där inne, men mest för att kunna förbereda inför vår bebis ankomst.

Men samtidigt vill jag få reda på det vid förlossningen, med dotter visste jag körnet. När hon föddes så ropa dom "åååhh en lite flicka blev det" och jag svara liksom bara "jag vet". Jag vill vara den som ropar "vad blev det?"

Hahaha så svårt. Hur ska ni göra?

Jag tog inte reda på kön vid mina tidigare graviditeter, jag ville gärna göra det men inte pappan så vi avstod. Nu är vi (en annan pappa) fast beslutna att ta reda på kön för den här gången vill jag kunna köpa "rätt" saker.

Förstår ändå hur du tänker det var ju den mest spännande sekund i livet innan de sa vad det blivit
  • Bell13
    Anonym skrev 2014-09-13 08:21:39 följande:

Hej alla
    Är ett tag sedan jag var här inne. Gick in i vecka 10 iförrgår, och började blöda samma kväll. Inte jättemycket, men obehagligt och höll på hela natten .
    Åkte till akuten igår förmiddags (hade slutat blöda) med väldigt pessimistiska tankar, varför skulle allt gå bra för mig för en gångs skull?(ivf-graviditet efter många års försök och aldrig ett plus) 
    Fick en smärre chock när jag låg där med benen i vädret. Först konstaterades svamp(blärk) och troligtvis anledningen att jag blött men det lugnade inte mig direkt. 
    Ett ultraljud visade en frisk bebis som boxades med händerna, helt fantastiskt. Vid ett tidigt UL konstaterades ETT foster(v 6+6) då vi satte in två ägg men igår hittades tvillingen, när läkaren bara skulle kika på "andra" sidan. Ytterliggare en pigg liten krabat, något mindre än tvåan och kanske kan förklara att den missades vid första vulet. helt otroligt häftigt och omtumlande. 

Gick som på moln hela dagen igår, lite i chock. Kram på er! 

Hade ingen aning om att svamp kan orsaka blödning. Om du blöder är det väl från livmodern och inte från t ex slemhinnorna? Fick du nån bild från ditt ul?

Jättekonstigt att de inte såg två hinnsäckar när du var i v 7...

Men grattis ändå till graviditeten :) hur kommer det sig btw att du inte fick komma in till ivfkliniken när du hade blött hela natten?
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-15 06:26:30 följande:

Går in i vecka 9 idag 8+0!

Mitt morgonillamående verkar ha avtagit på senaste vilket känns jätteskönt, och är till och med frivilligt vaken så här dags så verkar inte vara så trött längre heller! Men nu kommer perioden då jag spyr av nästan allt.. Förra graviditeten spydde jag för jag såg ett hårstrå i smörpaketet eller för att skinkan hade en sena. Idag höll jag på att spy för jag lyfte upp en gammal brödbit/smula från golvet och det var en dammtuss på! Spydde inte för jag hade inget i magen att spy upp då än haha.

Det låter inget vidare att behöva kräkas :( jag är i v 12 11+3 och mår fortfarande illa, mest på eftermiddagarna och kvällarna. Den extrema tröttheten dagtid börjar att ge sig dagtid och jag är glad att orka med dagarna även om jag är helt slut kl 21.00 på kvällen
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-09-15 08:34:34 följande:

Jag är också illamående på eftermiddagar och kvällar. Lergigan comp har fungerat sådär men märkte igår att om jag tog en tablett vid 16 tillsammans med en smörgås så fungerade det bättre än om jag väntade tills middag med att ta tabletten. Glömde tyvärr burken hemma idag så kan inte ta någon tablett förrän efter jobbet och då är det nog kört tyvärr.

Jag däckar när jag lägger dottern vid kl 19.45, vaknar sedan till vid kl 21 och går och lägger mig i min egen säng och sover sedan till kl 06 (med kisspauser varannan timme, pust!).

Jag kissar också mycket på natten. Inatt vaknade jag faktiskt inte en enda gång men somnade sent. Längtar efter de här veckorna när det blir lite mer som vanligt.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-15 21:33:19 följande:

Har läst att vissa känt av fosterrörelser redan i vecka 12. Har någon i gruppen känt något än?

Jag känner tarmrörelser rätt mycket nu, det liksom fladdrar i magen. Känslan är densamma som när man känner lite fostret i början liksom samma fladder. Tror det är omöjligt att känns fostret så tidigt som i vecka 12. Jag kände v 17 tror jag med andra barnet. Det här är tredje och hoppas på att känna rörelser så tidigt det bara går, det är ju så mysigt.
  • Bell13
    tjej89 skrev 2014-09-16 10:13:38 följande:

Så nu har jag ringt mvc, är i vecka 10. 9+2 idag. Dragit ut på det då jag sist fick ringa och berätta att jag fått missfall. Så väntade in i det sista nu.

Nästa vecka i 10+3 är det inskrivning och då är det inte många veckor kvar till kub (max tre!) känns skönt att ha ringt.

Jag tyckte inte mvc var så jätte kul att gå till, mycket viktprat och det gjorde mig stressad.

När jag skrev in mig nu tyckte jag att det blev lite för mycket prat om motion. Jag sa att jag verkligen inte orkar röra på mig så mycket nu. Hon envisades med att det måste jag göra och gärna börja på gravidyoga och gå till simhallen. Jag tycker att det är jobbigt att gå till Lidl och köpa en liter mjölk. 
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-09-16 13:10:15 följande:

Har precis köpt en nässpray som innehåller koksalt och aloe vera bara. Frågade på apoteket och de sa att den var ok när man är gravid. Nojig som jag är så läste jag lite på nätet och tydligen är inte aloe vera undersökt under graviditet så man vet inte hur det kan påverka. Någon som vet mer om detta? Vet inte om jag vågar använda nässprayen nu *suck*

Oj då. Jag dricker aloe veradryck varje dag. På vilket sätt är det skadligt om det är skadligt?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)