Inlägg från: FCet |Visa alla inlägg
  • FCet

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

S1528 skrev 2014-10-26 13:48:46 följande:

Det finns massor av konstigheter som man inte har en aning om att de existerar :)

Valet är ju gjort åt oss så att säga men det gör inte så mycket, på det här sättet slipper vi ju fundera. Jag litar på sjukhusens kompetens i frågan, det enda jag är liiite rädd för är ett ev snitt. Efter vad jag förstått tar de till snitt tidigare om det blir komplikationer under förlossningen. Jag är inte ett dugg rädd för en vaginal förlossning, men snitt? Näää.. Kan inte förstå alla som vill ha snitt frivilligt :/

Är det någon av er som vet med er att ni kommer att få snitt av medicinsk (eller annan) orsak?

När jag var 20 år föddes min lilla flicka, efter det fick jag en myom på livmodern. Gyn säger att det har uppstått i samband med förlossningen. Det är inget farligt men känns riktigt surt att få det när man är så ung. I vanliga fall så brukar de dyka upp efter 35-40år, och de flesta brukar få det. Inget farligt, men är livrädd för komplikationer som den kan bidra. Jag kommer och vägra ett kejsarsnitt om det inte är livsakut. Kejsarsnitt är även min största rädsla. På mitt RUL ska även kolla myomets storlek samt lokalisation, hoppas den inte växt. För storleken kan variera mycket, bli mindre samt större.
  • FCet
    madde10 skrev 2014-10-26 16:31:28 följande:

Jag är också väldigt rädd för att få snittas. Jag har några myom som växer vid graviditet så när jag väntade sonen så fick jag göra ett extra ultraljud i v32 för att se om dom satt i vägen för en vaginal förlossning. dom sa också att jag inte skulle gå 40 veckor utan föda för tidigt pga myomen. i vecka 41+5 kom han ut vaginalt. hoppas att dom inte är i vägen denna gång heller! vill verkligen inte snittas....

Vad skönt att allt gick bra då. Har du vart på någon extra kontroll pga myomen denna graviditet?

Jag har tjatat och tjatat om att få en liten kontroll men har inte fått det. :(
  • FCet
    madde10 skrev 2014-10-26 20:18:10 följande:

Nej inte än. Är i vecka 16 så jag tror att det är för tidigt. Dom tittade på RUL och sen fick jag en extra koll. Dom är inte så stora heller i början så det är väl onödigt med koll tycker dom. Hur många har du och hur stora är dom? Min största var ca 10 cm i omkrets i slutet.

Har bara ett. Första gången den upptäcktes var den 12cm, detta var för 5 år sedan. För 1,5år sedan så var den 2,5cm. Just nu vet jag inte hur stor den är. Är också i v 16. Har RUL om 2,5v. Är lite smått orolig över myomet. Rädslan över att föda ett prematur barn och snitt är stort!
  • FCet
    Sommarsnö skrev 2014-10-26 20:35:24 följande:

Har en kompis som troligtvis inte kan bli gravid p g a myom. För er har det ju uppenbarligen lyckats. Beror det på hur det sitter och hur stort det är?

Tror inte att det beror på storleken utan endast vart den sitter, om den typ står i vägen för spermierna. Men sen har man ju alltid 2st äggledare. Så sitter den på den ena så har man den andra :)

Man kan operera bort dom också. Men jag har ju inte haft några besvär samt blivit lätt gravid. Men din kompis kanske bör plocka bort den/dom.
  • FCet
    madde10 skrev 2014-10-26 20:46:47 följande:

Ja, det tror jag. Mina upptäcktes när jag var hos gyn och då sa dom att ville jag ha barn så skulle jag skaffa dom så snart det gick. Vet inte riktigt varför men då satte jag igång :) Sen efter förlossningen gjorde dom ul och då sa han att jag troligtvis inte skulle kunna bli gravid igen och skulle jag det så var missfallsrisken stor. Inget av det har hänt än så länge, så det är nog väldigt olika. Jag är såklart väldigt glad och tacksam att jag är gravid nu, många som vill lyckas ju inte och det är en livstragedi.

Jasså? Något sånt har dom inte sagt till mig. Kanske beror då på att jag endast har ett och att den måste sitta väldigt bra att den inte kan påverka fertiliteten. Har vart hos 3 olika gyn, ingen har nämt att de kan påverkas så.
  • FCet
    madde10 skrev 2014-10-26 20:50:44 följande:

Jag med, egentligen mer för prematur än snitt. Har också rul om 2,5 vecka. Nervöst! :)

Ska hålla ett extra öga på dig då här i tråden ;)
  • FCet
    linnis83 skrev 2014-10-26 21:45:39 följande:

Intressant detta om myom! På en efterkontroll efter mitt MA förra året hittade läkaren ett myom på ultraljudet. Han sa bara att "Det kan man ha" men det där har gnagt lite i mig sen dess... Har inte haft speciellt lätt att bli gravid nån av gångerna.

Nu tror jag i och för sig inte att det var speciellt stort och som jag förstod det satt det på utsidan av livmodern. Men om dom börjar växa när man är gravid kanske det kan bli problem ändå?

Känner man av dom nånting? Kanske idé att be att dom tittar extra på det på RUL?

Grejen är det att många får myom. Många har det utan att veta om det också. Det är ju inget farligt alls.

Men myomet kan växa med fostret och ta plats. Det är min rädsla, men de kan även bli mindre under graviditetens gång :)

Min BM sa att jag ska be de kolla till myomet också när jag har mitt RUL.
  • FCet
    LillaSandy skrev 2014-10-28 19:34:18 följande:

Har nån av er känt av bebisen och i såna fall när gjorde ni det första gången? Läste i tråden för de som har bf i maj att flera känt av rörelser. Jag har inte känt något än.

Jag har känt foster rörelse hela dagen, sen i morse. Är i v 15+5.

Har försökt och känna det i 1 v nu då man kan börja känna det i v 15.0 men har inte känt något innan. De bara kom idag helt plötsligt. Jätte roligt är det, men det har vart lite lite jobbigt har inte kunnat koncentrera mig på jobbet riktigt. :)
  • FCet
    LillaSandy skrev 2014-11-02 11:09:47 följande:

Hej! Jag är i v 16 och upplevelser sen igår morse att min mage har minskat. Har ju haft problem att gå på toa och igår fick jag äntligen göra nr 2 ordentligt. Kanske det kan påverka? Känner mig lite orolig ändå. Kan magen minska runt denna vecka? Har någon annan upplevt det?

Hej! Själv är jag i v 17 (16+4).

Storleken på min mage har varierat enormt, den har vart stor en hel vecka till att försvinna helt en annan vecka. Trodde att svullnaden var över och att den riktiga bebis magen skulle träda fram nu men för en vecka sen försvann den igen.

Måste vara svullnaden som lagt sig.

Jag tror nu att när jag nu snart får en liten kula igen så måste de vara en bebismage. Tarmarna kan ju inte hålla på så här under hela graviditeten :P
  • FCet

Var på RUL idag. Väntar en frisk liten bebis, blev framflyttad några dagar vilket känns bra.

Hon bm sa att hon är säker på att det blir en flicka. Jag har lite svårt att lita på det fullt ut och köpa "rosa grejer" i förväg.

Hur känner ni?

• FCet

Jag vet inte om det bara är jag som nojjar över att de va en barnmorska som gjorde RUL.

Med mitt förra barn var det en gynokolog, kände mig tryggare på nått sätt.

• FCet
    S1528 skrev 2015-02-06 20:18:31 följande:

Har samlat ihop mig lite nu.. Blev så himla ledsen när jag läste brevet så jag tog bara slut. Nu är jag mest bara arg :/

Motiveringen var att min arbetsförmåga inte var tillräckligt nedsatt, plus att de tydligen har ringt till "någon" som de i brevet kallar för min arbetsgivare och fått kompletterande information som helt kullkastar allt jag redogjort för i min ansökan! Och jag har ingen aning om vem dom pratat med!

Så nu är jag så himla arg att jag i första hand är inställd på att överklaga och om det inte hjälper har jag god lust att ta det här till rätten bara för att statuera exempel. Det kanske inte hjälper för min egen del, men bedömningen är så otroligt orättvis. Jag säger inte att andra har lätta jobb, men det finns gott om kvinnor med mindre fysiskt belastande jobb än mitt som fått GP beviljad utan vidare.. Skall diskutera det här med BM nästa vecka, hon var helt säker på att jag skulle bli beviljad GP så hon lär bli chockad..

Men som det ser ut nu blir jag tvungen att jobba fram till förlossningen eller tills jag blir så fysiskt dålig att jag kan bli sjukskriven. Och inte ens det är någon jäkla garanti för att man ska få pengar ifrån försäkringskassan.. Jag vägrar gå hem utan ersättning..

I torsdags förra veckan blev jag nekad gp, de hade ringt min arbetsgivare och hon hade "förskönat" mitt arbete lite väl mycket. Pratade med arbetsgivaren som sa att hon kommer stå fast vid det hon sagt och säga samma sak om jag överklagar.

På fredag morgon fick jag prata med en handläggare, hade suttit och gråtit hela dagen innan och kände att min värld skulle gå under, hade ingen energi för något. Men jag tog tag i det och överklagade på den fredags morgonen. En halv timme efter vi pratat ringer hon mig igen från fk och säger att jag får min gp beviljat. Nu har jag 2 arbetsdagar kvar innan jag slutar!!!!!! :D

Känns som jag vann 3:dje världskriget mot min chef.
  • FCet
    Bell13 skrev 2015-02-07 06:39:32 följande:

Ursäkta språket men vilken puckad jävla chef

Vad vann hon på att i stort sett säga att du ljugit? Pinsamt

Aa om att andra lyfter åt mig och att jag inte behöver lyfta mm.

Fk fattade beslutet att jag får hjälp med att lyfta patienter, jobbar som röntgensjuksköterska. Men undvika lyft går inte, det var det som fick de att ändra sig samt att jag sa att jag jobbar på ett akut trauma sjukhus och inte på ett vårdcentral. Menar inte att de på vårdcentral har mindre att göra men lyft förrekommer inte där som här.
  • FCet

Hej tjejer! Är gravid i v 36 (35+4) idag.

Tänkte på när man räknas som fullgången. På många ställen står det v 38 (37+0), att barnet då kan komma när som helst. Men även så läser man om +2/-2v. Förstår inte riktigt hur detta går ihop.

-2v är ju i vecka 39(38+0).

Någon klok som kan förklara.

• FCet
    lais skrev 2015-03-13 09:42:28 följande:

Nä men bf v 39+6 är väl? Känner mig rätt säker på det, "man" är ju gravid i 40 v eller hur var det..?

Precis! Bf är v 39+6. Då måste -2v vara 37+6?
  • FCet
    Bell13 skrev 2015-03-13 11:50:34 följande:

Har varit hos min bm nu och hon sa att v 37+0 är fullgånget och man hindrar inte en förlossning. V 40+0 är ju bf

Då måste bf -3v vara fullgånget?
  • FCet
    Sommarsnö skrev 2015-03-16 10:23:31 följande:

Åh vad fint. Jag har skippat vagga och sånt eftersom man har det så kort tid men nu blir jag ju sugen

Visst är det så! Kommer nog bara och ha den i 3-4mån men kände ändå att vaga är ett måste!! :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)