Inlägg från: Raggsockan |Visa alla inlägg
  • Raggsockan

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Har iaf fått tid för att komma in på kontroll till förlossningen - 14:00 får vi se vad de säger. Har då haft värkar mellan 5-30mins intervaller i 60h... 

• Raggsockan

efter 60h oregelnumdna (5:e-30:e min) värkar hemma åkte vi in till förlossningen då haf inte klara mer sömnlöshet. Väl där va jag öppen 4cm och fick välja att åka hem o sova eller ta hål på hinnorna o sätta igång. 7h senare föddes liten, bf +5. 

• Raggsockan

Länge sen jag skrev - fullt upp med lilltösen vars mage inte vill fungera som den ska. Skrik hela eftermiddagarna och kvällarna, även en hel del på morgonen. Fått pröva mjölkproteinfri ersättning nu några dagar och jag tycker det har blivit lite skillnad - men så svårt!  Har även prövat göra uppehåll med D-dropparna av och till, och tycker jag märker skillnad där också... men vad är vad och hur vet man... usch... 
    Och nu har hon börjat skrika istället för att hon är så hård i magen... Något tips?
    Har också fått tips på te med fänkål, kummin och anis, vågar man ge henne en tesked - någon som testat?

Hejar på er som är kvar, snart är förlossningen här, oavsett om de blir igångsättning eller inte... Jag blev väl i princip igångsatt (även fast jag var på gång)... var öppen 4cm men efter värkar i 60h hände de fortfarande inte mer. De tog hål på hinnorna och en hel del värkstimulerande dropp gick in, tog 7h från att jag kom in innan hon va ute, så de kan gå bra, och visst min kropp va väl rätt redo men inte tillräckligt för att klara de på egen hand.  

• Raggsockan
    Sommarsnö skrev 2015-05-11 14:45:45 följande:

Här är det kinkigt både på förmiddagar och kvällar. Enda tiden som han sover länge (förutom på natten) är på eftermiddagarna. Undantaget var igår då han var lugn större delen av dagen. Funderar på om det berodde på den enda koppen fänkålste jag drack kvällen innan? Nu ska jag hinka te idag och se om det blir samma sak igen, håller tummarna.

Berätta resultatet! Väldigt nyfiken :) 
  • Raggsockan

Vi stannade i 3 dygn, men på BB hotell - ingen sjukhusmiljö utan riktiga sängar (dubbelsängar) och barnmorskor som bara tittade in 3gånger/dygn om man inte bad om hjälp. Vi kunde också komma och gå som vi önskade och besök fick vi ha dygnet runt i stort sett - ingen som la sig i.
    Sen serverades frukost/lunch/middag mellan generösa tider så det va skönt att bara vara vi och inte tänka på markservicen ett tag.
    Visste också att hemma väntade ett mindre kaos då jag bara lämnade allt och åkte in - trodde jag skulle få vända hem och hinna fixa de sista innan bebis även fast de va bf + 5 Tungan ute

• Raggsockan
    BigMami skrev 2015-05-13 10:39:24 följande:
    Här finns också patienthotell men då kände jag att jag lika gärna kunde åka hem än ta in där
    Hahah jag är nog mer feg - va skönt att ha en BM att fråga om fläckar och andra konstiga ting som alla ser livsfarliga ut när de är första barnet :P Och sen var de till stor del också en trygghet att va kvar iom att jag hade feber innan och under förlossnigen (som visade sig vara endometrit) - så de hade lite mer koll på lilltjejen så hon inte hade åkt på något hon också...
  • Raggsockan

Vår sexveckors äter oftast 2gånger - eller ja beror på vad man menar med natt så kanske 3 gånger då, ca 3-4h mellanrum. Har dock gått upp i underkant enligt BVC, men kan inte tvångsmata henne...matar jag oftare äter hon mindre portioner och de blir samma i slutändan men mycket mer hattigt. Napp använder vi bara när hon har sina skrikperioder och oftast vill hon inte ta den ändp. 

• Raggsockan

Min BVC sa att de ska gå upp mellan 150-200g/vecka för att hålla sin kurva, min då 4veckors hade endast gått upp 300 vilket hon tyckte va i minsta laget... Har dock inte vägt henne på 3 veckor nu - så sååå oroliga kan de inte va tycker man. 

• Raggsockan

Jag ammar inte heller.
    Fick sår redan vid första amningen men barnmorskorna på hotellet sa att hon visst sög rätt och att jag skulle fortsätta. Fick ännu mer sår och efter någon dag kändes de som att hon fick i sig mer blod än mjölk, gick över till att pumpa då för att låta brösten vila. Tog strax över en vecka innan de hade läkt - men blev då inlagd för livmorderinfektion och fick antibiotika osv och då kändes de bara för mycket - så det blev ersättning. 
    De flesta vännerna var på mig redan från början med att inte amma om de inte kändes bra. Sjukvården och en del av den ngt äldre generationen (typ svärmor/svärfar osv) går ju all in för amining vilket har skapat en hel del skuldkänslor och en hel del tårar inför beslutet. 

• Raggsockan
    S1528 skrev 2015-05-22 11:02:51 följande:
    Ja, fast alltså bajset var som en stor studsboll när det väl kom ut i blöjan så hon har ju helt klart trög avföring :(
    Vi hade också problem med detta när vi började med Sempers ersättning. Fick rådet av BVC att testa NAN HA (hypoallergen) som är för känsliga magar - blev skillnad på en gång.
    Nu har vi dock fått gå ifrån denna och testa mjölkproteinfri - och försoppningen kom igen. Läkaren rekomenderade då Lactulose 1ml/dag iom att vi inte kan byta ersättning längre tyvärr (hatar att ge läkemedel till henne, tar knappt alvedon själv..)
    När de har vart riktit knorrigt och svårbajsat med magen har vi använt oss av febertempen och lättat på trycket - mycket skrik men bajset kommer iaf, men detta skall inte göras för ofta (ungefär samma som pysventil men billigare)...
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)