Inlägg från: Öholm |Visa alla inlägg
  • Öholm

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jag var på Coops julkonsert i kväll. När Petter började rappa sin första låt så blev bebisen helt vild! Han började sparka och slå samtidigt upprepade gånger genom hela låten. Såhär ihärdigt och hårt har han aldrig rört sig förut! Frågan är om han älskade eller hatade låten ?!

• Öholm

Jag var på Coops julkonsert i kväll. När Petter började rappa sin första låt så blev bebisen helt vild! Han började sparka och slå samtidigt upprepade gånger genom hela låten. Såhär ihärdigt och hårt har han aldrig rört sig förut! Frågan är om han älskade eller hatade låten ?!

• Öholm
    Apriltös skrev 2014-12-08 20:59:13 följande:

Har ni möten hos barnmorskan mellan RUL och v25?

Hade RUL i v 18+2 och har nästa möte v 25+2 och tycker det känns jätte långt med 7 veckor imellan :(

Jag har inte varit hos min bm sedan i v. 11 vid inskrivningen. Besök nr två är i v. 25+4. DET tycker jag är väldigt långt emellan! Var ju iof på rul i v. 20+1, men det var på ett helt annat ställe.
  • Öholm
    emmasdag skrev 2014-12-09 00:30:08 följande:

Var hos läkare på mvc idag för den jäkla foglossningen! Blev som jag trodde helt sjukskriven. Känns väl sådär då jag redan är så sjukt rastlös och uttråkad om dagarna. Har ni något tips på vad man kan sysselsätta sig med för o få tiden o gå? Sticka o sy känns uteslutet då jag har världens sämsta tålamod :)

Läsa en kurs på distans? Finns en massa roligt och/eller nyttigt! Annars pyssla med fotoalbum eller nått? Sånt man aldrig hinner annars. Köpa en möbel på loppis och måla om? (Om fogarna tillåter de halvmärkliga ställningar som kan krävas).
  • Öholm
    Linc skrev 2014-12-10 08:32:34 följande:

"Tips" Jag har köpt långa linnen från H&M deras basic och devided märke. Tror de kostar 99 kr. Det har jag iaf under och kan på så vis ha vilka toppar som helst över även om de är för korta i vanliga fall haha :)

Jag kör på samma taktik! Långa svarta eller vita linnen under alla toppar så kan man ha nästan vilken topp som helst! Personligen tycker jag att tajta toppar sitter finast, så att nederdelen följer magens form hela vägen ned och inte står rakt ut från magen i nederkant. Trikåtyger sitter finast på helt platta magar eller gravidmagar! Jag tänker njuta av att kunna ha tajt trikå utan att behöva tänka på ev svullen mage
  • Öholm
    mandalii skrev 2014-12-18 11:35:42 följande:

Grattis! Jag är också i vecka 23. Vilken fin liten mage du har. Skönt att se någon annan med en "liten" mage, den är till och med mindre än  min : )

Är så trött på allas kommentarer om att min mage är så liten, men det tycker jag inte själv. Om man jämför med hur den såg ut innan graviditeten då den var helt platt så har den blivit jättestor : )

Hur kommer det sig att ni väljer att göra så många ultraljud?

Jag har också en väldigt liten mage (v. 25) och får en hel del kommentarer om det. Dock bara snälla som "vilken fin liten mage" (precis som du skrev). Tycker inte att det är ett dugg jobbigt ännu. Blir mest glad åt att folk äntligen ser att jag är gravid . Jag älskar min mage, tycker att den är rund och fin och känner mig inte alls tjock, har till och med en väl synlig midja kvar. Håller med dig om att magen känns jättestor jämfört med innan även om alla andra tycker att den är liten.
  • Öholm
    PalleH skrev 2014-12-18 20:56:26 följande:

Hej! Skriver sällan här men läser mycket av det som skrivs och tar till mig en del.. Väntar första barnet och är i v 22 (21+1) nu. Flyttade från Malmö för ett år sedan och bor nu i en liten håla (hehe..) där jag flyttat för jag träffade min nuvarande man.. Så har få att prata med här om min graviditet utom med systrar, vänner o mamma osv men det är på telefon/sms och allt är kanske inte samma i alla kommuner. Iallafall... Imorse när jag pratade med min mamma tyckte hon att det var skumt att jag ska träffa BM igen först 7/1 när jag är i v25.

Träffade bm för inskrivning i v 9 sedan igen i v 12-13 för att göra klart min "mapp" eller något. Gick först hos bm i vara kommun men har nu flyttat till skara och ska då gå här. Har alltså ny bm som jag inte vet vad hon heter och aldrig träffat och vi ska ses först 7/1. Är det vanligt med så långa hopp? Att man väntar 12 veckor innan man träffar bm igen? Har ingen som tar mina värden så vet inte om jag bör börja med järntabletter (känner mig inte trött o vill inte ta de i onödan?) .. Har ingen bm o ringa o rådfråga utan att behöva stå i telefonkö där de ringer upp oftast dagen efter... Långt o klyddigt inlägg. Men ja, hur har ni det med bm-träffar? :)

Det är samma sak för mig med besök hos bm. Inskrivningssamtal i v. 9 och besök två i v. 25. Håller med om att det är långt emellan och att det skulle kännas bra med koll på järnvärdet tidigare.
  • Öholm

Hade sf-mått 22 nu i v. 24+5 och hjärtljudet hos bebis låg på 150. Vi väntar en kille så det där om att hjärtljud under 140 skulle indikera på pojke och över på tjej stämmer inte för oss i alla fall!

• Öholm
    S1528 skrev 2015-01-07 20:01:38 följande:

Fina magar allihop!

Jag längtar tills min blir sådär rund och fin också. Skall till BM nästa vecka och bla mäta sf-måttet för första gången, jag börjar nästan undra, min mage känns så bedrövligt liten jämfört med "alla andras". Vet inte om jag köper förklaringen om att det är magmusklerna som håller in magen längre..

Min mage ser också mycket mindre ut än de flesta här. Mitt sf-mått var precis på nedersta kurvan när jag mätte första gången i v. 25; 22 cm. Inget konstigt enligt min bm eftersom jag är ganska lång och smal. Hon säger att jag bär barnet långt in, mot ryggen liksom. Hon förutspår en fortsatt liten mage för min del även då bebisen är normalstor. Känns lite tråkigt att inte ha en stor, fin kula, men det tar mindre på ryggen och det viktigaste är ju bebisen mår bra.
  • Öholm
    S1528 skrev 2015-01-08 05:47:53 följande:

Skönt att det inte bara är jag som är liten.. Men det känns så trist när folk skrattar och säger att "sådär såg jag ut i vecka 12" och "är du säker på att du är gravid". Jag känner mig liksom aldrig fin utan bara som en plufsig variant av mig själv. Och jag är trött på att jag kommer "få såå mycket bristningar om magen börjar växa nu".

Man tycker liksom att det borde synas mer eftersom jag är under 160 cm lång och någonstans måste ju den här 30 cm långa krabaten rymmas..

Trist att du har fått höra så tråkiga kommentarer . Jag har mest fått höra saker som: "oj, det syns ju knappt alls" och "nu börjar det ju faktiskt synas lite". Det är inga kommentarer som stör mig alls. Jag känner mig inte alls som en tjockare version av mig själv, utan älskar varje förändring som syns . Och det där med att det skulle uppkomma fler bristningar nu än om du börjat växa tidigare är bara skitsnack. Bristningar beror främst på hormoner. Dessutom så kanske du inte kommer att få så stor mage. Man får vara glad om bebisen mår bra och att en mindre mage troligtvis belastar ryggen mindre samt att man förblir mer rörlig.
  • Öholm
    LillaSandy skrev 2015-01-25 14:50:23 följande:

Jag har hört att gallerfilt ska vara bra och ett tips var att sätta fast filten under madrassen i fotändan så den inte når att komma upp över ansiktet. 

Känns som en smart grej att sätta fast filt eller täcke vid madrassens fotända! Bra tips!
  • Öholm
    Jozsan skrev 2015-01-26 10:44:38 följande:

Hej på er alla gravida!

Hur känner ni i kroppen just nu? Jag har fått foglossning, kan knappt gå dådet gör så ont och vid minsta ansträngning får jag sammandragningar. Men, nu är det 'bara' tre månader kvar :)

Hur länge tänker ni arbeta innan bf?

Min plan är att jobba till 10 dagar före bf eftersom det passar bäst med mitt jobb. Hoppas på att planen går att genomföra . Just nu fungerar det faktiskt bättre för fogarna när jag jobbar än när jag är ledig. På jobbet sitter jag stilla ytterst lite och det är när jag suttit i ca en halvtimme eller mer som fogarna börjar göra ont. På väg till och från jobbet sitter jag i 30 min och då gör det ont när jag börjar gå. När jag är ledig blir det mer stillasittande vilket inte är så skönt.
  • Öholm
    Bell13 skrev 2015-02-06 10:39:37 följande:

Har precis varit hos barnmorskan. Magen var 30 cm och det är tydligen för litet. Förra gången var det 29 cm. Hon sa att hon kände att barnet är väldigt litet. 

Jag har ju fått små barn tidigare och det sa jag och hon sa att hon absolut inte är orolig men att jag ändå ska få göra ett tillväxtultraljud på tisdag nästa vecka. 

Känns bra att kolla upp det och kolla så allt ser bra ut och se så att moderkakan fungerar som den ska osv. 

Är det någon annan som är i v 33 och som vet sitt magmått?

Jag tog mått i v. 32 och hade 26 cm då. Det är ju bra mycket mindre än ditt men min bm sa ingenting om saken. Jag ligger långt ned på normalkurvan men ändå inom den. Jag verkar hålla min egen kurva där måttet går upp ca 1 cm på två veckor. Kanske ser din bm att din kurva planar ut?
  • Öholm
    Sommarsnö skrev 2015-02-13 10:38:25 följande:

Är eran erfarenhet att man behöver skötväska eller är det mest ytterligare en sak som affärerna försöker pracka på en att man behöver? Så svårt att veta när man är förstagångsförälder

Att ha många fack känns praktisk. Men det behöver ju inte vara en skötväska. Jag vet många som köpt Stadiums cykelväskor för 199:-.
  • Öholm
    Fr1da skrev 2015-02-13 13:00:30 följande:

Det där med ilningar neråt urinröret och konstant kissnödig känner jag absolut igen. Mini har varit fixerad ett tag nu så hon ligger väl och boxar på blåsan

För övrigt, har i veckan varit på Profylaxkurs. En oerhört bra barnmorska som ledde den, med både humor och allvar. Killarna fick simulera värkar på sina tjejer (t ex nypa hårt hårt i underarmen under en längre tid) och så skulle vi andas oss igenom det. Blev förvånad över hur bra andningen fungerade! Gjorde mycket ondare när vi testade att hålla andan, som man vanligtvis gör när något gör ont. Dock fortfarande ont i armen idag, men det får det vara värt

Vi ska gå profylaxkurs om en månad. Det blev väldigt sent eftersom min man var bortrest den här veckan när kursen gick och nästa tillfälle om en månad är fullbokad. Hoppas att bebis inte vill komma ut innan (är i v. 37 då)! Kursen är gratis så förlorar iaf inga pengar om den inte blir av.

Känns sådär att bli nypt länge och hårt i armen eftersom jag får blåmärken väldigt lätt ... :-/
  • Öholm
    S1528 skrev 2015-02-24 06:43:47 följande:

Vecka 32 idag och 62 dagar kvar till BF.

Var på föräldrakurs igår och jag kände mig som en liten pygmé i jämförelse med alla andra mammor i gruppen..

Hittills har jag varit förskonad ifrån dålig sömn, men nu har den gjort entré på riktigt. Vaknar av att jag är extremt kissnödig mitt i natten, och när jag vaknar på morgonen är jag så kissnödig att jag knappt vågar röra på mig. Och lilla damen där inne tycks vara extra våldsam i sina rörelser just när jag är i det läget, haha!

Igår skickade jag in överklagandet till FK angående graviditetspenningen, så nu är det bara att hålla tummarna för att de ändrar sitt beslut så jag får gå hem och varva ner.. Hur många av er andra jobbar fortfarande?

Imorgon blir det iallafall besök på förlossningen för min del, det skall bli spännande :)

Jag känner mig också väldigt liten jämfört med andra som är gravida i ungefär samma vecka! Hur magen ser ut är ju inget man kan rå över. Vi får vara glada över att inte ha en mage som är "ivägen" för våra rörelser.

Jag har dessutom haft turen att slippa i princip alla krämpor. Lite halsbränna på kvällarna och öm i ryggen då jag suttit ned för länge bara. Jag kommer att jobba till v. 38+2 om allt fortsätter att flyta på såhär bra.
  • Öholm
    linnis83 skrev 2015-03-09 14:09:25 följande:

Nu har jag varit på vändningsförsök. Bebis ville inte alls vara med på noterna så nu är vi inbokade för snitt den 25e. Känns lite trist då jag hade ställt in mig på att föda som vanligt, men den har ju ett tag på sig att vänds sig innan det är dags.

Bokade de in snitt automatiskt eller har de undersökt om det är möjligt att föda vaginalt ändå? Vet att min mamma fick göra en undersökning för att se om bäckengången var tillräckligt bred eller ej för att föda i säte. Det var den för hennes del så jag föddes vaginalt med rumpan först. Men det var 1986 så man kanske har ändrat så att snitt alltid görs?
  • Öholm
    naughtyn skrev 2015-03-22 22:20:44 följande:

Är det någon mer som upplever att de känner att det bubblar från bebisens mun (?). Jag vet ju nämligen att bebisen ligger med huvudet nedåt sedan länge och då och då känner jag verkligen som ett bubblande. Tänkte om det är så att man faktiskt kan känna när de tränar på att andas och pressar ut vatten ur lungorna? Eller är det långsökt?? :)

Jag känner likadant! Vet inte vad det är han sysslar med där inne men det känns verkligen som ett bubblade. Då och då känns det också som att han flaxar runt med händerna väldigt långt ned så att det kittlas.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)