Inlägg från: DiplomatiskaJag |Visa alla inlägg
  • DiplomatiskaJag

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Fridhaa skrev 2014-10-18 08:33:01 följande:

Är det bara för mig som familjeliv buggar på mobilen?

Ingen som är sugen på att starta en grupp via Fb?

Läs tjllbaka så hittar du ett inlägg från en som startat en facebookgrupp.
  • DiplomatiskaJag
    emmasdag skrev 2014-10-17 21:28:17 följande:

Ja typ 1-2 centimeter under naveln :) jag är i 15+1! Bf 8 april, någon mer?

Läste nånstan, minns ej vilken sida, att livmodern når upp till naveln först i v20. Men minns som sagt inte vart jag läste det så det kanske inte var en säker källa.

Men jag tycker inte det borde skilja flera cm så här tidigt i graviditeten. Eller kan livmodernns lutning påverka? Jag har bakåtlutad.
  • DiplomatiskaJag
    LillaSandy skrev 2014-10-20 07:09:22 följande:

Hur länge tar ett rul?

10 minuter ca. Fast jag har bara gjort rul en gång. Kan säkert ta längre tid också.
  • DiplomatiskaJag

Angående foglossning så sittef min smärta främst i svanken och högst upp på skinkorna. Om jag går och står mycket får jag ont i höger höft, fast bara på framsidan av höften.

I lördags storhandlade jag och drog runt denntunga kundvagnen själv. Då fick jag ont i höften och ljumskarna och längst ned i magen-precis ovanför blygdbenet.

Dammsuga går bra än så länge för mig.

Har gått 16 fulla veckor idag och arbetsdagen var smärtsam :( Vilade liggandes på sidan med böjda ben när jag kom hem och det hjälpte enormt. Låg så i ca 15 minuter. Kanske hjälper er andra med ryggvärk med? Värt att prova iaf.

Har haft diskbråck 3 ggr så min svank är jag van att ha ont i till och från. Men den smärta jag haft de senaste dagarna har varit så pass att jag sovit dåligt. Vill verkligen inte sjukskriva mig så här tidigt så jag kommer fortsätta kämpa och i den mån det går undvika sånt som gör ont eller triggar igång smärtan.

Läste på försäkringskassans hemsida att ryggvärk inte är godkända skäl för sjukskrivning. Hur tänker de då? Om man inte är gravid då? Får man vara sjukskriven för ryggvärk då?

• DiplomatiskaJag
    Malinpetronella skrev 2014-10-20 21:00:42 följande:

Nån mer som känner bbebisen.....jag är i vecka 17 nu och har kkänt den i ca 5 dagar ...

Jag har känt buffar i nåfra dagar men inget utanpå magen än. 16 fulla veckor idag.
  • DiplomatiskaJag

När jag var gravid med sonen så stod jag still i vikt fram till v 20. Men ändå gick jag upp 23 kg. Så att man går upp lite/sakta i början är ingen garanti.

Denna gång hade jag gått upp 2 kg redan på inskrivningen i v10 och tyckte inte alls det kändes ok. Har inte vägt mig sen dess och har lovat mig själv att låta bli vågen till jag ska på återbesök hos bm i v 23. Men det känns som jag gått upp mer efter inskrivningen.

• DiplomatiskaJag
    Emmadee skrev 2014-11-07 15:27:34 följande:

Jag fick samtal från min BM idag. Fick en tid hos läkare som ska undersöka mig med anledning av att jag fick en sfinkterruptur när sonen föddes. Så 2/12 får jag lite mer klarhet i om det kommer vara okej att föda vaginalt.

Sen ville de ta blodprover för sköldkörteln också. Eftersom jag hade tankarna kvar på ovanstående (som varit ett orosmoment glömde jag fråga varför de vill det)

Nån mer som fått det?

Alla som har bmi över 30 får göra det på ren rutin.
  • DiplomatiskaJag

Idag var jag på RUL och allt såg bra ut :) Fick bf 3 dagar tidigare än de tidigsre beräkningar. Så nytt bf 3 april. Skönt att bli flyttad åt "rätt håll".

Bebisen var livlig under ultraljudet, gjorde volter, sträckte på sig, gäspade, vred huvet, sög på tummen.

Jag känner bebisens rörelser varje dag. Känner utanpå ibland.

Grattis till er andra som vart på RUL :)

• DiplomatiskaJag
    Bell13 skrev 2014-11-09 20:30:50 följande:

Jag har också foglossning fram och mest på höger sida.

Gör ont när jag går och om jag går mycket på dagen blir det ont och tårar på kvällen.

Har inte haft det tidigare. Vad kan man göra för att lindra?

Undvik sånt som du vet triggar igång smärtan. Tex får jag ont av att köra kundvagnen vid storhandling så det får sambon sköta numera.

Använd foglossningsbälte.

Håll benen ihop- tex kortare steg vid promenad, sitt med benen ihop (ej korsade ben, skräddarställning), undvik trappor o om du måste gå i trappor ta ett steg och ställ båda fötterna på trappsteget (som små barn gör).

Gå på vattengympa för gravida. Undvik att simma då bäckenet blir påfrestat av det.
  • DiplomatiskaJag
    Öholm skrev 2014-11-09 23:19:06 följande:

Ni

Vill bara rätta ang simning. Simning är en jättebra och skonsam träningsform om man utövar på rätt sätt. Undvik att ta för bredbenta bentag vid bröstsim (simma med knäna ganska nära varandra som tävlingssimmare gör). Frisimsbenspark (crawlbenspark) fungerar ännu bättre.

Ja det är de vanliga breda bensparkarna som man ska undvika. Så är man van simmare kan man naturligtvis fortsätta. Men det är lätt att tänka att simning (med vanliga bensparkar) som är skonsamt för kroppen, därför är bra för gravida. Men det är inte rekommenderat av sjukgymnast att börja med simning under graviditeten. Sen så säger ju såklart även sjukgymnaster olika.
  • DiplomatiskaJag

Haha nu känner jag mig lite korkad ;) har hela tiden tänkt att vi inte behöver köpa något till bebisen i klädväg för vi har sparat allt från sonen :) men han föddes ju i juli! bebisen i magen är beräknad i början av april. Så lite varmare kläder behövs ju :)

• DiplomatiskaJag
    Smulan 89 skrev 2014-11-18 18:36:40 följande:

Hur nära kan de uppskatta vikten hos bebisen? När jag hade gått 9 dagar över bf, med andra barnet, så gjordes ett ul för att kolla hur mycket fostervatten som var kvar och att allt fortfarande såg bra ut. Min första vägde 4220 g, så jag frågade för skoj skull vad de trodde om min andra när vi ändå gjorde ett ul. De trodde samma, runt 4 kg. Han vägde 3620 g.

Nej de är inte helt tillförlitliga. Vet en vars barn vägde ett helt kilo mindre än tul visade.
  • DiplomatiskaJag

Angående att föda stort barn och spricka så sprack jag mycket när jag födde sonen. MEN ja han var stor men han i princip slets ut med sugklocka då hans hjärtljud tystnade. Så hade jag inte vart värksvag på slutet och fått ut honom av egen kraft hade jag nog inte spruckit så mycket som jag gjorde. Han vägde nästan 4,6 och hade 38cm i huvudomfång.

Min syster födde en 3,5kg bebis utan sugklocka och sprack hela vägen.

Så det är inte bara storleken på bebisen som avgör hur mycket man spricker.

Men är man rädd/orolig kan det säkert vara skönt att veta bebisens storlek innan även om tul inte ör helt tillförlitligt.

• DiplomatiskaJag
    Sommarsnö skrev 2014-12-11 21:44:25 följande:

Finns det något som heter "hemlig grupp"? Vet inte heller men trodde att det var detsamma som "sluten". När min sambo gick in på min sida kunde han inte se att jag är med i gruppen iaf.

Slutna grupper syns för andra i tex nyhetsflödet fast då som förslag på grupp att gå med i. Ens vänner som gått med i gruppen syns då också. Hemliga grupper syns inte för någon och går heler inte att söka på.
  • DiplomatiskaJag

Hej!

Jag är inte så aktiv här i tråden men läser nog dagligen vad ni skriver. Nu är det flera som pratar om havandeskapspenning. Vad jag förstått är det svårt att få hp beviljat om man inte har tunga lyft. Själv arbetar jag på förskola med barn som är 3-6 år och jag ser ingen anledning att ens försöka få hp när jag läser ansökningspapprena för jag skulle behöva ljuga och överdriva rejält för att ens ha en chans att få hp.

Min plan är att vara hemma de sista 4 veckorna innan Bf och det lutar åt att jag tar semester för att klara det ekonomiskt. Har fått mina 25 nya semesterdagar nu när det blev årskifte.

Men om jag skulle få väldigt ont i ryggen så kommer jag istället att sjukskriva mig och spara semesterdagarna till senare.

Håller tummarna för att ni som ansöker om hp får det beviljat.

• DiplomatiskaJag
    S1528 skrev 2015-01-09 07:06:35 följande:

Jag har läst att många som arbetar på förskola får avslag, det verkar vara välkänt. Och jag säger absolut inte att någon som jobbar inom barnomsorgen inte ska ha GP, men det finns många fysiskt belastande yrken som INTE innebär lyft.

Mitt arbete är mycket fysiskt belastande även om det inte innebär regelrätta lyft av "lösa saker". Jag gör upprepade vridrörelser var 20:de minut 8-11 timmar om dagen med belastningar på upp till (uppskattningsvis) 50 kilo. Utöver det står jag upp hela arbetstiden, jobbar i knästående, på alla fyra, kryper in i trånga utrymmen mm mm. Det är kanske inte vad försäkringskassan frågar efter, men borde vara fullt tillräckligt om någon som tex jobbar i en butik, sitter i kassor mm kan få full GP vilket jag läst om på många ställen.

Om det är fysiskt möjligt för dig att jobba till 4 veckor innan BF är det bara att gratulera. Det är det absolut inte för mig om inte jag är enormt lyckligt lottad vid den tidpunkten. Jag tycker alla som har behovet skall söka graviditetspenning, inte låta bli för att det finns risk att bli nekad :)

Tycker absolut att alla som har behov ska söka. Man kan inte få mer än ett jaeller nej :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)