Inlägg från: Raggsockan |Visa alla inlägg
  • Raggsockan

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2015-05-26 12:14:36 följande:

Här har vi något åt kolikhållet - Hugo har ont i magen dagarna i ända. Vi har försökt i princip allt; Sempers magdroppar, fänkålste, utesluta mat som är gasbildande, pysventiler, magmassage, blockamning, utesluta mjölkprodukter. De tre sista sakerna har jag börjat med de senaste dagarna så vi får hoppas att något av det har effekt så småningom. Om det kommer att funka har jag ingen aning om vad som givit effekt men är man desperat som vi är så orkar man inte introducera en sak i taget. Någon som har något ytterligare tips? Minifom vill jag inte ge då det är parabener i det. Det märks att han har ont när han ska bajsa för han skriker när det kommer bajs då han ligger på skötbordet. Kräks också otroligt mycket. Vårt BVC är också lama tycker jag och verkar mest tycka att man ska gilla läget för att det är såhär det är de första månaderna.

Ett annat tips är också att byta D-dropparna till vattenbaserade sådana - måste frågas om på apoteket då de finns i kyl. Många barn tål inte oljan i i de vanliga D-dropparna från ACO :)
  • Raggsockan

Haft de riktigt knorrigt och skrikit med magen igen, dags att pröva amningsteet till henne nu tror jag. Känns ju inte som att de är mjölkproiteinallergi som de tror, men fortsätter med den ersättningen ett tag till för att ge de en chans... men de borde väl ha gett resultat när vi har uteslutit mjölk i en 3-4 veckor?
    Bara hoppas de vänder vid 12 veckor som alla säger - isf är de snart bara 4 veckor till av skrik... hehe

• Raggsockan
    aprilbebis15 skrev 2015-05-27 10:27:18 följande:
    Jag dricker amningste två gånger om dagen, gjort de sen bebis var 1 vecka. Missade sen dricka under några dagar och (om de inte bara var inbillning?) så upplevde ja mer skrik och tjorv med magen då så har fortsatt dricka, läste att de tydligen ska ha avslappnande effekt på bebis tarmar eller något sånt?

Varför har dom misstänkt mjölkproteinallergi? Jag har själv funderat på de fast har väl egentligen inte de "klassiska" symtomen men de verkar ju vara väldigt vanligt hos småbarn?
    Jag är tveksamt till att de antar att de är mjölkprotein, har inte direkt upplevt någon skillnad sedan vi började med mjölkprotienfri ersättning... Men det de gick på var att hon 1. hade utslag i ansiktet - vilka inte har försvunnit av den mjölkfritt utan om man googlar på hormonprickar ser de ut exakt som dem och 2. att hon hade ont i magen - men de kan ju lika gärna vara vanlig kolik så att säga... 
    Och pricktestat man kan göra gav inget utslag - vilket iof inte btyder något då det inte behöver ge utslag trotts att de har allergin...
  • Raggsockan

Jag har en svart cykelväska från stadium för 99kr, helt perfekt. Har 6st mindre fack förutom de stora utrymmer. Kan hängas över axeln men passar även över handtaget på barnvagen :) 

• Raggsockan

Hur tänker ni kring träning?

Imorgon blir tjejen 8veckor och jag bara längtar efter att träna... Efterkontrollen verkar vara svår att få tid till då BM inte ringer upp och man kan endast lämna meddelande till henne, suck... så den lär ju inte bli för än i mitten av sommaren, om hon inte har semester då. 

Vill så gärna börja med lätt träning -kort lätt jogg eller cykla. Börjar känna att promenaderna inte ger så mycket. Är jag dum om jag ger mig ut? Tänkte om kroppen säger ifrån borde jag väl känna de och kunna dra ned på tempot eller återgå till enbart promenader? Slutade blöda för flera veckor sen och tror att mensen är på gång att börja, inget urinläckage osv och gjort en del knipövningar (även fast de kan göras oftare...)
    Är jag helt dum om jag ger mig ut på ett lätt träningspass?

• Raggsockan
    amandanS skrev 2015-05-28 13:07:29 följande:
    Jag tränade mycket innan graviditen, landsvägscykling, simning, styrka bla. Och jag har kört 2 pass ute på cykeln och 2 inne på en trainer, första efter 6 veckor... Senast idag gått promenad i skogen, jobbig terräng samt senaste två gångerna där testat springa lite.. Har inte heller några problem med urinläckage och hade inte i slutet av graviditeten heller.. Jag känner mig läkt, och det enda jag märker av nu är hur otroligt svag jag är i bålen! Men jag börjar så smått att försöka komma igång igen nu, imorgon är det 10 veckor sedan förlossningen för min del... :)

Det sjukgymnasten sa till mig var att ta det lite lugnt eftersom jag ammar och hormonerna påverkar lederna osv och gör oss lite överrörliga..
    jo de är just svag i bålen jag också känner av, men känner också att jag aldrig kommer kunna stärka upp den om jag inte får börja träna! Tänker inte ställa mig och göra det jag gjorde innan jag blev gravid, men börja lite smått! Tänkte börja  med cykling eventuellt iom att de inte blir samma stötar nedåt, och sedan får jag ta det därifrån... 
    mandalii skrev 2015-05-29 21:02:01 följande:
    Åh vilken dröm! Min sons pappa vill inget hellre än att vara med honom, han kämpar så in i Norden, men det är BARA jag (tutten) som gäller, får min bebis inte ligga vid tutten blir han skogstokig. Han kan inte sova själv heller, måste ligga nära, nära tutten så att han kan snutta när han känner för det. Så synd att inte värme och närhet från pappan duger, eller farmorns, farfarns osv, osv. För vi har så många som vill hjälpa till och ställer upp.
    Pappan tar också dottern vid tillfällen för att jag ska få lite egentid, om så bara för 30min! Lika så får han också möjlighet att komma iväg och träna osv även när han inte jobbar...
    men jo det är svårt när barnet inte vill vara någon annan stans, jag ammar ju inte vilket kanske gör det lite lättare på ett sätt... 
  • Raggsockan
    Fr1da - har precis upplevt samma med hakan i fontanellen... inte kul! och Min lilla är ju en som inte kan va still i famnen så de sker titt som tätt, lika läskigt varje gång! :/ 

här är det en massa leneden och jorrlet börjar bli mer frekvent det med! Nu när jag får mer kontakt med henne så blir det också mer naturligt för mig att prata med henne... innan har de mest vart "hej hej" hahaha... Och vi fick första höga skrattet för 2 veckor sen när morfar skojade, nu räcker det med att bara se honom så lägger hon på värsta smilet! hahah

Vi tar också vad som erbjuds, rota-viruset är taget - blev en jäkla magknip på kvällen för damen så vi va nära att åka in till aktuen då jag självklart trodde hon hade fått de där ytterst ovanliga när tarmarna åker in i varandra hahah... 
    Om 2 veckor blir det sprutor för tösen. 
  • Raggsockan

vet inteom de är ersättningen som gör de, har hört att de ska bli mättare på den (?) men min lilla 3 månaders har börjat sova 7h i sträck några dar i veckan! trodde inte de va sant de första gångerna och jag har faktist kännt mig mer som människa och mindre som zombie :)

Dock har vi otroligt varmt nu hemma, nästan 28 grader när de va soom värst i helgen! va lite orolig för henne, men de verkar inte va nån större fara, snacka om att jag längtar till vår kommande flytt i oktober och att slippa ifrån denna 1:a!! 

• Raggsockan
    amandanS skrev 2015-07-09 06:10:11 följande:
    Nä jag ammar enbart :)

bvc tyckte att jag måste ha bra mjölk när han sover så och dessutom gick upp 300-500gr/vecka första tiden ;) (nu lugnat ner sig något, men gått från att ligga 2 kurvor under medianlinjen till 2 kurvor över! Haha)
    oj! bra jobbat :D
    Här ligger vi fortfarande 1 kurva under medel, även fast hon gått upp över 500g på tre veckor - antar att hon käkar bättre nu när vi prövar mjölkersättning igen istället för den mjölkproteinfria. Dock ligger hennes huvud fortfarande över medelkurvan :P

Alltså detta med snea huvuden! Hon hade börjat bli lite platt på ena sidan sa BVC, antar att de kan bero på att hon hade tidernas störta hematom på andra sidan de första veckorna i livet och att hon därför blivit van att ligga på andra sidan. Men har ni kudde i allt? vagn, gymmet, sängen osv eller hur gör ni?
  • Raggsockan
    Bell13 skrev 2015-07-14 21:51:49 följande:
    Douglas blev ledsen och helt otröstlig vid 17.00 och hade då också feber 37.8 så jag gav alvedon.
    Han fick också den andra rotadosen och bajsade väldigt vattnigt tidigare.

Nu håller han på att somna för natten.

när vi fick första ROTA va vi påväg in till akuten med henne, hehe... hon va heeelt otröstlig i omgångar och total panikskrek, tänkte att hon fått tarminvaginationen (så klart) men precis när vi gjorde oss redo att åka somna hon tack o lov!

Nu fick vi sprutorna och de har vart en hel del gnäll och hon va lätt febrig, väntade dock med ROTA då både BVC och vi kände att de va bättre att ta en sak i taget då!

Tror inte de är så farligt med alvedon! hade de vart så hade de ju informerat om de! Jag sa till min BVC att vi köpt aledon för säkerhetsskull och de tyckte hon bara var bra... 

Nån annan som upplevt liten mer gnällig över lag nu runt 3 månader? förra veckan va hemsk, bara gnäll och  missnöjdhet! Tänkte om de kunde va nån tillväxtfas eller så..?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)