Inlägg från: alhi |Visa alla inlägg
  • alhi

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hanna 681 skrev 2014-10-11 09:11:10 följande:
    Jag har också samma som er 14+4. Tycker också att magen har växt mer senaste två veckorna. Läste att nu när vi gått in i andra trimetern ska känna oss piggare, men jag har varit jättetrött senaste veckan. Ska kolla upp järnvärde.
    sover som en stock jag också. Har haft betygsättning av 220 elever denna vecka. Däckade kl 19.45 igår och har hb på 140. Tror det beror lite på vilket tempo man lever i, är däremot piggare på dagarna nu.
    såkandetgå
  • alhi
    Jhalie skrev 2014-10-10 11:04:53 följande:

Nån som börjat fundera på namn än?

Eller som kanske redan bestämt?

Känns som att alla bra namn är upptagna

Och jag och sambon har extremt olika smak gällande allt så det kommer inte bli det lättaste direkt

Åh det är så svårt! Jag är lärare och de flesta namn känns förbrukade av den anledningen. Har undervisat runt 800 elever sedan jag började jobba. Blir många namn att förknippa med olika egenskaper.

Men favoriter är Calle (efter min pappa), Ville (efter morfar), Stellan, Fabian, Sven.
    Flicknamn är Valborg (efter mormor), Dagmar och Greta (gammalfaster)

Båda mina barn nu har släktnamn så det blir nog det nu också. Gillar den traditionen i våran släkt.
    såkandetgå
  • alhi

Hej allihopa,
    har läst ikapp och ska kommentera det jag kommer ihåg.

Är i v 16 och gå in i v 17 i början är nästa vecka om jag minns rätt. Känner bebisputtar ibland men absolut inte dagligen. Magen har vuxit ordentligt och fick en lapp av en av mina klasser i 9:an med texten "nu måste vi fråga, är du gravid??!!". Så nog syns det nu. Mår inte illa längre så har dragit iväg i vikten lite, men inget jag bryr mig om. Går långa promenader med hundarna och rider hästarna dagligen.

Annars allt bra. Längtar efter rutinul i v 20 som blir den 10:e november. Fick först den 7:e men det datumet dog våran son så det kändes högst märkligt så vi flyttade det.

såkandetgå
  • alhi
    Öholm skrev 2014-10-18 10:13:57 följande:

Ni som känt bebisrörelser tidigt: när har ni känt dem? När ni sitter/ligger/går, på morgonen/mitt på dagen/kvälken/natten. Jag känner efter som en galning. Skulle kanske hjälpa om det finns någon tidpunkt då det är lättare att känna än annars då jag ska känna efter extra .

Efter morgonkaffet när jag sitter i bilen på väg till jobbet
    såkandetgå
  • alhi
    Sommarsnö skrev 2014-10-26 10:04:27 följande:
    Tyvärr måste jag göra dig besviken; julmust innehåller 0,3 % alkohol ;) Samma med Champis. All läsk innehåller en liten mängd alkohol men de andra sorterna mkt mindre. Här står det om det : www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx
    Det är totalt försumbara mängder. Drick lättglögg, julmust osv med gott samvete och oroa er istället för riktiga otäckheter som miljögifter, besprutningsmedel och GMO.

Jag äter så gott som all mat ekologisk och närproducerad eftersom det känns otroligt obehagligt att äta mat som är besprutad med medel som kräver kraftig skyddsutrustning.
    såkandetgå
  • alhi
    Emmadee skrev 2014-10-26 10:32:19 följande:

Jag har hört att även vatten innehåller alkohol, har ingen källa på det. Men blir man allt för nitisk så kan vi nog lika gärna sluta att äta och dricka helt och hållet.

Filmjölk och julmust går nog alldeles utmärkt :)

vatten innehåller inte alkohol utan väte- och syreatomer som bildar vattenmolekyler Glad
    såkandetgå
  • alhi

Skulle aldrig vaccinera mig som gravid. Det finns för lite forskning för att ta risken att det ger någon skada. Jag vaccinerar heller inte mina barn förrän förskoleålder eller utlandsresa.

såkandetgå
  • alhi

Hej allihopa, grattis till lyckade rul! Vi har vårat på måndag och är till skillnad från er inte alls så exalterad. Känns otroligt läskigt bara. Vill att allt ska vara bra med den lille. Om allt ser bra ut ska jag fira med att köpa första plagget.

såkandetgå
  • alhi

Hur ofta känner ni solklara sparkar från bebisen?

såkandetgå
  • alhi

Svarar själv också. Tror att min moderkaka vuxit sig och hamnat på framsidan. Kände av liten redan v 16 och sporadiskt sedan dess. Känner hur hen vrider och buffar men inga galna sparksessioner ännu. Moderkakan låg i fundus v 14 så det är nog den som däämpar en del. Vissa dagar känner jag buff ett par ggr om dagen och andra bara på kvällen. Ibland går det några dagar utan.

såkandetgå
  • alhi
    EmmasaraL skrev 2014-11-08 09:13:52 följande:
    Första barnet? Önskar att jag också fick känna buffar men väntar tålmodigt :)
    fjärde graviditeten, tredje barnet (har en son som dog under förlossnningen)
    Är i v 20 imorgon så så tidigt är det inte. nu längre
    Bell13 skrev 2014-11-08 09:19:31 följande:
    Jag känner bara på kvällen när jag ligger i soffan. Har moderkakan i framvägg och känner därför inte så tydligt som jag gjort i tidigare graviditeter. Det viktiga för mig är att jag känner någonting.
    Du är pärla! Det där var precis vad jag behövde höra {#emotions_dlg.flower}
    såkandetgå
  • alhi

här kommer magbild, ursäkta tvättkaoset på bilden.

v20, upp kanske 5 kg.

såkandetgå
  • alhi
    Chicky79 skrev 2014-11-10 11:14:45 följande:

Äntligen närmar det sig för RUL! På torsdag är det dags, 

och som man har väntat!!

Jag har haft världens jobbigaste spökveckor, och då moderkaka är i framvägg och det är första graviditeten så har jag inte känt sparkar och dylikt än. 

Blev alldeles nojig för ca 2 veckor sedan, och gick då till min BM som lyssnade på helt normala hjärt-och fosterljud, så då kunde man hålla sig lugn i ngn vecka till.  

Är det bara jag som går omkring och har en liten nervös oro inför ultraljudet? 

De flesta bebisar föds ju alldeles friska och utan problem, men tycker bara att det är lite svårt att trycka undan den där oron om att något inte skulle vara som ska... 

Nu har jag gjort 4 UL sen innan, och alla har sett normala ut, så förhoppningsvis är ju allt normalt, men jag blir galen på mig själv att man inte kan sluta oroa sig!! 

(V 19+0 idag, upp 4.5kg på vågen)

Otroligt nervös. Tar ingenting för givet. Innan förra ultraljudet kom ett förkrossar par ut ur rummet och verkligheten blev väldigt påtaglig. Önskar att min lilla mår bra. Några timmar kvar bara.
    såkandetgå
  • alhi

Tillbaka och räkan mår strålande!

Bild kommer strax.

såkandetgå
  • alhi

Blev inte flyttad öht utan bebis kommer runt 25:e mars med snitt som tidigare planerat. Vi visste datum eftersom vi gjort 6 vul/ul så här långt.

Hon skrattade åt envis och osammarbetsvillig liten som ligger som en arg liten fällkniv i magen. Vägrar att flytta på sig. 

Och så fick vi se könet också. Fast vi tänkt att inte kolla. Nyfikenheten tog över

.

såkandetgå
  • alhi
    Bell13 skrev 2014-11-10 17:55:09 följande:
    Grattis till rul :) vad blev det, pojke eller flicka?
    Som jag trodde, en pojke
    Har gissat rätt varje gång.
    såkandetgå
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)