Inlägg från: tjej89 |Visa alla inlägg
  • tjej89

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2014-09-24 05:40:42 följande:
    Siffran var jättebra och vi är fantastiskt glada. Nu är det bara att njuta. Allt annat såg bra ut, hon tittade på huvudet, magsäcken och urinblåsan bl a.

Ytterligare en milstolpe att checka av.

Hur mår du?
    Grattis! Längtar till mitt kub!
  • tjej89

Inskrivning gjord! Blodtrycket var lite högt så ska träffa läkare på tisdag och gå igenom hur dom ska ha koll på mig.

Men det kändes så bra att bli inskrivning! 10+3 idag!

• tjej89
    Bell13 skrev 2014-09-24 17:35:36 följande:
    Medför det några risker om blodtrycket är högt.
    Det är ju aldrig bra med högt blodtryck. Största risken är att bebisen inte får tillräckligt med näring, att den inte växer som den ska. Jag hade högt blodtryck med min son också. Men fick det då i vecka 25. Lite oroväckande att ha det såhär pass tidigt.

Fick göra tillväxt ultraljud då och bebisen måste super bra och fick tillräckligt med näring från mig :)

Högt blodtryck kan också vara början på havandeskapsförgiftning, och det är ju verkligen inge bra.
  • tjej89
    Madelen b skrev 2014-09-25 13:49:05 följande:

Hur gamla är ni som gör kub här? Känns som alla här gör det!?!

25
  • tjej89
    julii skrev 2014-09-27 21:16:53 följande:

Jag ska göra kub om ca 3 veckor. Är då i vecka 13. Hur vanligt är det egentligen att man upptäcker då att det faktiskt inte finns något där inne? En kompis till mig gjorde förra veckan kub testet då hon va i v.12 o då upptäcktes det att fostret dött i v.7. Hon hade haft grav.symptom o trott det var som vanligt och nu kan jag inte sluta tänka på det :o är det vanligt?

Vet tyvärr flera som vart med om det :(

Vet inte om det anses som "vanligt" men det händer.

När jag väntade min son skakade jag innan hon skulle kolla på magen vid kub, och sen sa hon snabbt "hjärtat slår fint" alltså jag grät så mycket av lycka och all stress som försvann.

Jag har ganska lätt för att tänka katastroftankar.
  • tjej89
    Hanna 681 skrev 2014-09-27 12:16:46 följande:
    Jag är 34 år.

Gjorde KUB igår och allt såg bra ut, vi fick 1/18708.
    Grattis för fina resultat!
  • tjej89
    Mars12 skrev 2014-09-29 09:33:09 följande:

UL och KUB avklarat idag. Allt såg fint ut med lilla pyret :) Fick 1:12.000 på KUB.

Nu kan man slappna av lite igen :) phpc74gPN62476.jpg

Grattis! Så härligt att se sin bebis!

Vilken vecka är du i?

Ska också göra kub. Och bara VÄNTAR på min kallelse som ska dimpa ner i brevlådan när som helst...
  • tjej89
    Sommarsnö skrev 2014-09-29 12:22:12 följande:

Skrev BM ut ett moderskapsintyg till er som gjorde NUPP nu runt vecka 12? Jag fick inget här i Norge men ringde och bad att få ett. Vet inte när man får det i Sverige - är det vid rutinultraljudet?

Jag fick i typ vecka 23 förra gången :)
  • tjej89
    Sommarsnö skrev 2014-09-29 15:38:25 följande:

Vilken storlek ska man köpa på babykläderna? Svårt att veta - barnet kan ju komma för tidigt och vara litet eller vara stort när det föds. Ni som har erfarenhet; vilken storlek brukar vara lämpligast att börja med?

Min son vägde 2775. Han var väldigt normal för den veckan han föddes i. Vecka 37+3 alltså ingen prematur, men tidigare än bf.

Alla i min omgivning hade sagt att "köp inga 50 kläder!! Dom växer ur det så fort"

Och jag var ju förstföderska och gick blint på vad alla sa (dumt!) så jag hade ingenting i storlek 50 (eller 44)

Och ut kom en liten kille. Jag fick be alla besök köpa storlek 50. Hans första kläder bi åkte hem med badade han i. Och jag ångrar ihjäl mig! Varför köpte jag inte åtminstone ETT sett som var det minsta. "Åka hem kläderna" sparar man ju hela livet. Dom kunde väl åtminstone få sitta bra och inte hänga i hela halsen eller vikas tre gånger runt handen.

Så jag råder dig till att köpa åtminstone ett sett i storlek 50. Nån byxa och body och kanske en pyjamas.

Man vet ju aldrig riktigt hur stor bebisen blir (om man inte gör tillväxt UL) man kan även be sin bm känna på magen mot slutet för att försöka ge en hint om en stor eller liten bebis...
  • tjej89
    Smulan 89 skrev 2014-09-29 18:28:29 följande:
    Jag hade nog köpt lite 50 och lite 56, sen kan man ju handla när bebisen är ute. 50 eller 56 borde de flesta bebisar kunna ha i början om bebisen föds fullgången eller nära inpå.
    Fast hur sugen är man att gå i affärer nyförlöst och med en nyfödd med eller hemma? Jag hade noll intresse! Ville bara vara hemma och njuta av första tiden med min bebis!

Man kan dock be andra köpa, men tyckte de första köpte så fula kläder :/
  • tjej89

Tyckte det flesta köpte så fula kläder ska det självklart stå! :)

• tjej89
    Mars12 skrev 2014-09-29 20:10:37 följande:

Tjej89: man behöver ju inte gå ner på stan för att köpa kläder nu mer... Räcker att klicka "hem" massa fint på internet :)

Drygt svar. Som att jag inte skulle veta det eller?
  • tjej89
    Smulan 89 skrev 2014-09-29 20:19:01 följande:
    Jag tyckte att det var roligt att komma ut och handla även när vårt andra barn var väldigt litet. Första barnet föddes sjukt, så vi fick stanna på sjukhuset första 4 månaderna.
    Var på min systers student när andra barnet var 1,5 dygn. Hade bara missat den om jag fortfarande låg och födde.
    Att bara sitta hemma och amma och titta på bebisen när den sover blir snabbt tråkigt tycker jag. Det är roligt när det händer något.
    Ja vissa prioriterar annorlunda. Jag ville iallafall bara titta och mysa med min familj första tiden.
  • tjej89
    agirlnamedbill skrev 2014-09-29 23:07:31 följande:
    Det handlar nog rätt mycket om energi tror jag. Klart man vill mysa med den nya lilla tillskottet i familjen! Låter hemskt när du säger "ja vissa prioriterar annorlunda"..

Men om man har en fullgången graviditet så tror jag storlek 50 är lagom för dom flesta då barnstorlekar räknas i cm och normallängd på barn är väl 48-52cm?
    Fast det är väl det man gör? Prioriterar att flänga runt med sin nya bebis, fika och träffa massa folk.

Alla får väl göra som dom vill.

Men jag tycker det är konstigt när man tycker det är viktigt att hänga i tex gallerior eller sitta på en lunch resturang när man precis fått barn. Men ja alla prioriterar annorlunda.
  • tjej89
    JhjärtaK skrev 2014-09-30 07:04:41 följande:
    Tror verkligen inte det var menat som drygt smile1.gif . Jag hade faktiskt inte riktigt tänkt på nätet.

Har du barn sedan innan?
    Jag uppfattade det som det. "Nu behöver man inte åka in till stan längre. Nu kan man handla på nätet" sjukt drygt.

Ja jag har ett barn. Va spelar det för roll?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)