Inlägg från: Raggsockan |Visa alla inlägg
  • Raggsockan

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Oj vad era vänder sig! :D
    Här har dotter vänt sig 1 gång i vecka 12, som både jag och pappa missade då farmor var barnvakt, typiskt... men farmor var själaglad iaf! hahah efter de har hon inte gjort en ansats till o vända sig. 
    Hon hatar mage, så att vända sig till mage är nog inte ngt som lockar.
    Ligger hon på mage har hon kommit på att hon kan suga på sina händer, vilket gör nackträningen mycket svårare... hm...  

• Raggsockan
    Freje skrev 2015-07-22 23:08:50 följande:

Vi tar också de vaccinationer som erbjuds.

Jag undrar om det är tänder på gång. Hon dreglar eller suger/tuggar på händerna och framför allt tummen. Även tröjärmar och dregglisana åker in i munnen. Hela tiden, så fort hon inte har nappen. Kan inte komma ihåg att sonen höll på så. Eller så har hon stort snuttbehov.

Emmadee skrev 2015-07-23 08:24:28 följande:
    Känner igen det där. Han gör precis likadant. Funderar också på om det kan vara tänder.

Kommer inte heller ihåg att äldsta sonen höll på så, men det har ju gått några år så jag kan ju ha glömt...
    här är de också allt i munnen, och hellre typ filten än nappen :/
    Har kollat lite i nedre käken på henne, och finns små vita avteckningar av tänderna i tandköttet, men efter att ha rådfrågat det allvetande googlel så verkar det som att de ändå kan ta månader innan tänderna kommer... Har köpt en bitleksak i form av en hand åt henne, men den är inte så populär. Dock är giraffen Sophie en riktigt hitt att tugga på, så försöker locka med den när hon får tag på filten o dyl. 

Vi tar allt som erbjuds, känner att dessa vacciner har funnits i evigehter så är inte orolig.
  • Raggsockan

åh vad tiden flyger, tänk att de börjat äta :D
    Ines blev 4månader i måndags, ska till BVC idag så tänkte vänta och kolla med dem vad de säger iom att hon har haft de så enormt trixigt med magen. Men hoppas vi kan börja lite lätt, ska blir så kul att se hennes min :) 

• Raggsockan
    BigMami skrev 2015-08-05 11:19:53 följande:

Varit till bvc på 4 mån koll.. 63 cm ca och vägde 8030! Herregud! Inte undra på man blir trött i armarna

Att de kan skilja så mycket :P
    Ines är fortarande under 6kg, 5,7 gick den upp till idag på bvc och 4månaders kontrollen... och 59cm, kommer nog aldrig få använda alla hennes fina sommarkläder som jag fått i stl 68 :(
  • Raggsockan
    Bell13 skrev 2015-08-05 12:37:16 följande:
    Det har inte jag fått. Ska nog ringa till min sköterska och be om ett besök nu och säga att jag vill ha info om mat osv
    gör de, jag fick en liten bok om mat för barn under 12månader och sen sa hon att vi kunde börja med 4mån gröt i teskedsstorlek under 2 veckor och sen öka och även ge morötter potatis osv. Känns ju kul iaf att de börjar äta nu på hösten när de finns massa rotfrukter att greja med. 

Tänkte ni göra egen mat sen eller kör ni på burk? Nån som vet om "stora mosboken" är något att ha?
  • Raggsockan
    Sommarsnö skrev 2015-08-06 16:18:24 följande:

Hugo var vid 4,5 månad 7,5 kg tung och 66 cm lång. En riktig liten tungviktare

Vad har ni för leksaker nu? Behöver lite inspiration

vi har fjärlien man fick i libro-boxen... typ de enda som går hem här. men börjar också fundera på ngt mer nu, kanske en sån där prasselbok?
    Behöver med andra ord också inspiration!
  • Raggsockan
    mandalii skrev 2015-08-18 14:10:51 följande:
    Är det mycket? Vår son väger 7,6 kg, 68 cm lång och blir fyra månader på lördag ????
    är ju så olika! :P En bekant till mig har en tremånaders på nästan 8kg medan vår 4 1/2 månaders väger 5,7 :D hahah... men dotter ligger iof också umder kurvan med både vikt och längd. 
  • Raggsockan
    mandalii skrev 2015-08-18 14:10:51 följande:
    Är det mycket? Vår son väger 7,6 kg, 68 cm lång och blir fyra månader på lördag ????
    är ju så olika! :P En bekant till mig har en tremånaders på nästan 8kg medan vår 4 1/2 månaders väger 5,7 :D hahah... men dotter ligger iof också umder kurvan med både vikt och längd. 
  • Raggsockan
    Freje skrev 2015-08-26 21:06:17 följande:

Var på 4 månaders kontroll idag med dottern. Väger 6,8 kg till 61,5 cm. Alldeles lagom rund och go

Däremot blir jag lite brydd. Ingen info om smakportioner  (det var ju ändå 4 år sen sist så lite uppdatering vore ju bra). Nu fick jag specifikt fråga efter lite info. Lite tråkigt tycker jag.

Förresten, ni som har barn sen tidigare, erbjuds ni delta i mamma/föräldragrupp ? Där jag bor verkar det bara vara med första barnet som detta ordnas. Också lite trist tycker jag. Kan ju vara ett bra sätt att hitta någon att gå på promenader och så tillsammans med. Jag har inga bekanta som också nyligen fått eller väntar barn. Får väl gå till öppna förskolan så småningom och leta "kompisar" Skrattande.

jag fick också fråga lite om smakportioner, hon sa bara att vi kunde börja med de... jaha, lätt när man inte fattar nått :D hahah 
    Men de hon sa till oss var i alla fall att man skulle vänta med typ fruktgröt innan hon hade börjat gilla vanlig gröt. Alltid testa allt utan frukt först och sen introducera de, för annars blir de bortskämda av den söta smaken... Vet inte om de stämmer, men havregröten är ju inte såå populär här hemma :P 
  • Raggsockan

Vet inte riktigt hur vi ska göra... svårt att ta upp henne ute om man kör åkpåse och meckigt med alla lager på lager när man kommer in... Vi har en åkpåse vi fick med vagnen, så kör väl på den ett tag och ser hur de känns antar jag. 

Ni som använder sele... är det ngt som används på vintern? Står i valet o kvalet om jag ska köpa en ergobaby 360, har en vanlig ergobaby men hon hatar att sitta vänd inåt eller på sidan, bara utåt som går bra. Men funderar på om den kanske inte används så mycket under vintern ändå och således rätt onödigt att köpa en för dyra pengar... :/

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)