En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
Känner sig lite dum när jag först nu förstod att det var bf april 2015 inte 2016... jahopp :) Grattis till alla bebisar!
Känner sig lite dum när jag först nu förstod att det var bf april 2015 inte 2016... jahopp :) Grattis till alla bebisar!
vi har samma problem, bytte nu vid 5månadersdagen till sitt.. men hon kanar ned en hel del här också... och halvligg i vagnen går inte, då blir de situps här också :) Lite irriternade, men ändå kul att hon verkligen vill vara med.
Och sen kanske 2v tillbaka kan jag äntligen bära henne på höften utan att stötta nacken, så skönt!
Inga tänder i sikte än, dock attackerar hon allt hon får tag på och verkligen gnuggar de i munnen så det borde väl komma något snart även om de inte känns med fingret.
Idag blir de invägning och 5mån-vaccin. Ska bli kul att se vad hon väger...
Dock har hon börjar käka på natten igen runt 3-4 och är jättepigg en stund efter vilket är mindre kul.
Angående gröt
Vår bvc sa att man skulle undvika sådan med fruktsmak för att de vänjer sig vid den sötare smaken och har svårt att äta vanlig sen. Vet dock inte om de stämmer, eller om de gör så mycket..?
Vi har iaf en havregröt fr 4mån, verkar inte innehålla maltodextrin om de inte heter ngt annat än de på innehållsförteckningen (blev tvungen att kolla så klart :D )
Vad ger ni på kvällarna?
Efter att dottern sovit riktigt bra på nätterna har hon nu börjat vakna och vilja ha mat igen 2 ggr per natt... Kan då dra i sig nästa 200ml per tillfälle, så hungrig verkar hon va. försöker med napp, men då somnar hon om 15min och vaknar ledsen igen.
Vi brukar ge ersättning på kvöllen precis innan hon somnar och då kanske hon dricker 90-120ml... Funderade på gröt på kvlllen, dock rekomenderar bvc ersättning som sista och första mål...
Börjar bli rätt trött...
vi ger ju alltid ersättning här... men kanske ska pröva med gröt och sen toppa av med ersättningen efter de! Allt är värt att prova :) Förstår inte hur man orkade i början med mat varannan timma hahaha...
Nestles milda havregröt (i alla fall utan smak) innehåller inte det. Så vi kör den här hemma. Tack för tipsen om maltodextrin! hade inte ens tänkt på de. När jag köper barnmatsburkar så kollar jag alltid så de endast innehåller tex majs eller potatis, men gröten va så snurrig med allt innehåll :P
Vänder sig era barn?
Här säger inte BVC ngt, de har inte frågat än och jag har inte sagt ngt... men tror de kommer upp på 6-månaderskontrollen, där av att jag har lagt på golvet nu. Problemet är att man måste sysselsätta henne med saker för att hon ska ligga där, vilket göra att hon har annat att koncentrera sig på än att vända sig.
När jag pluggade så pratade vi lite om detta med att vända sig och krypa osv, och det visade sig att BVC tydligen har fått göra om sina riktlinjer lite i städer där det finns många familjer från mellanöstern. Där skall det tydligen vara mycket ovanligt att barnen är på golvet utan de är mest i famnen på familjen hela tiden vilket innebär att många barn inte lär sig krypa och BVC då fick "utreda"(eller vad de gör?) helt i onödan. Och de barnen klarar sig fint dom med, så jag är inte så orolig :D
Vi köpte en hoppgunga men hon är på tok för kort för den tyvärr, så hon ser ut att kunna strypas med kanten direkt över halsen, så vi får vänta lite med den tyvärr. Annars verkade hon tycka den va ritkigt kul...
här får dotter också hålla sked, ibland med mat på då hon faktist får in den i munnen till o från, beror lite på hur mycket jag orkar städa som avgör :)
någon som gör egna pureer? har svårt att få till dem lika bra som brukarna tyvärr... får mest kväljningar av det som jag gör medan brukarna faktist verkar gå i! Men skulle så gärna vilja göra egen mat, så nån som har tips? har kört genom vitlökspressen, men man kanske ska använda stavmixer?