Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

jag hade ingen foglossning och var ute ca 1 timme på ppromenad vvarje dag fram till förlossningen ÷) så jag var rörlig.
  • Anonym
    amandanS skrev 2014-09-08 22:21:03 följande:

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om.smörgås och div pålägg.. Nu hållt mig till ost i rädsla för att göra fel... Men redan tröttnat på osten! idag blev det smörgås med ägg, men hjälp vad illamående jag blev av doften när jag skalade de...

Är galet sugen på prickigkorv, Onsalakorv etc... Salami vet jag man kan frysa 3 dygn, men vad finns det mer för alternativ? Hur noga är ni med vacuumförpackad påläggsskinka tex?

Min barnmorska sa igår att det enda man inte ska slarva med är att genomsteka köttet man äter. Jag frågade om skivad skinka i plastförpackning och hon sa att rekommendationen säger att man ska vara försiktig i slutet på hållbarhetstiden men att hon har aldrig varit med om att någon av "hennes gravida" drabbats av listeria och fått missfall. 

Hon sa också att insjöfisk får man ju äta några gånger när man är gravid och att det inte är farligt att göra det någon gång. 
    Hon tycker att man ska läsa rekommendationerna men tänka själv :)
  • Anonym
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-09 06:17:42 följande:

Angående lax så är rekommemdationerna att inte äta gravad eller rökt. Men färsk gravad eller rökt är ok. Men frågan är hur man vet att det är just färskt. Ni som undviker lax, undviker ni ALL lax? Isf undrar jag varför?

Jag äter laxfile som jag steker eller ugnsbakar. Gravad och rökt lax äter jag inte ens som icke-gravid och gör det således inte nu heller
  • Anonym
    lillalivet8084 skrev 2014-09-09 07:20:33 följande:

Leverpastej är väl inälvsmat eller tänker vi fel här hemma?

Leverpastej är ok att äta sa min barnmorska igår den innehåller väldigt lite lever. Man ska däremot inte äta lever eftersom den innehåller för mycket a-vitamin. 
  • Anonym

Jag som skrev ovanstående. Blir galen på dessa anonyma svar 

• Anonym
    Anonym skrev 2014-09-09 08:04:35 följande:

Jag som skrev ovanstående. Blir galen på dessa anonyma svar 

Från Bell 01 :)
  • Anonym
    JhjärtaK skrev 2014-09-09 15:18:26 följande:

Någon mer än jag som kissar oftare på natten än på dagarna? På nätterna kissar jag varannan till var tredje timme men på dagarna kan jag hålla mig fyra timmar. Känns så himla skumt att kroppen har "ändrat om" så :-/. Och jag kissar mängder också på nätterna, inte några småskvättar där inte.

Exakt samma här!
  • Anonym

Jag hade också åtminstone önskat att lyssna på hjärtat innan ultraljudet. Får man verkligen inte det? Är ju typ 10 veckor till ultraljud.

• Anonym

Hej igen alla =)

Missat sisådär 20 sidor sista veckan, men jag har haft fullt upp.. Studerar och sen har vi varit till min syster i helgen..

Såg att någon frågade hur rörlig man är i slutet på graviditeten och det är ju såå individuellt.. Men jag har aldrig mått bättre än när jag varit gravid.. Lika nu med, jag mår toppen, känner mig helt ogravid men mår fysiskt och psykist bra, eller toppen lär jag säga..

Idag är det 3 år sen jag och mamma var ute och plockade över 100 liter lingon, då var jag 6 dagar över tiden och nu på fredag är det 3 år sen sonen föddes, så som sagt, det är väldigt individuellt.

jBilden ovan är från förra graviditeten, v. 4+2 och v. 11+1 och nu har jag inte tagit nån bild alls..

Gick förövrigt upp nästan 30 kg med sonen, från 57 kg till 84 kg..
    Hittills har jag gått upp 5 kg, känns som mkt men jag bryr mig inte så mkt..

Hoppas ni andra mår bra och har det bra =)

• Anonym

Åh jag var på vul idag tillsammans med sambon i vecka 9 (8+1) och fick se hjärtat slå. Vilken obeskrivlig lycka, helt fantastiskt. Pyret var 1,7 cm lång.

• Anonym
    Rebecka84a skrev 2014-09-10 17:28:51 följande:

Tänkte fråga er med barn sedan tidigare, när kände ni av barnets första rörelser?

V22-23 hade moderkakan i framvägg och då kan man känna rörelserna något senare.
  • Anonym
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-10 20:26:45 följande:
    Nej vad tråkigt! Beklagar sorgen.
    Tack! Jag ska sörja och hoppas att kroppen läker snabbt och att jag snart blir gravid igen. Det har varit en underbar tid att vara gravid och hoppas snart få vara det igen. Njut nu av era graviditeter!
  • Anonym
    tinifini skrev 2014-09-11 12:33:44 följande:

Hej, tänkte höra med er ang brösten, jag har haft jätteont i brösten, svullna och varma. Men över en natt så bara det försvann. Jag är jättenojig nu att det ska vara missfall på G. Mår fortf illa men lite bättre- har köpt seaband och dom funkar bra. Har även haft ont i ryggen- allra längst ner vid svanskotan och ut i skinkorna.. Känner ni igen det? Ska på VUL på måndag men fy vad nervös jag är.. Har haft mf tidigare i v 11.

Det är samma här. Hade jätteont i någon vecka och sedan försvann det plötsligt. Har inte haft ont alls sedan dess. Är inte orolig för det dock då illamåendet och tröttheten fortfarande är kvar. Brösten har väl precis som allt annat sina tillväxtperioder.
  • Anonym
    Bell13 skrev 2014-09-12 11:08:44 följande:
    Vad intressant. Kan man göra det i Sthlm också?

Är det sjukhusen som gör det?
    Jag kollade med Tataa Biocenter och de har några utbildade vårdcentraler dit man går för att ta själva blodprovet i Göteborg. Kanske har de utbildat någon vårdcentral i Sthlm också? Kolla med dem via info@fostertest.se

Man får stå för kostnaden själv och det är rätt så dyrt (ca 5000-7000 kr). Vårdcentralen skickar blodprovet till Tataa Biocenter som sedan gör själva analysen. Man kan även få reda på kön och om det finns någon avvikelse på könskromosomerna utan extra kostnad. 
  • Anonym
    Bell13 skrev 2014-09-12 11:19:54 följande:
    Googlade och det går att göra i Sthlm :) rätt dyrt 10000 kr för blodprov och ul
    Oj, genom vilken leverantör? 
  • Anonym

Hej alla
    Är ett tag sedan jag var här inne. Gick in i vecka 10 iförrgår, och började blöda samma kväll. Inte jättemycket, men obehagligt och höll på hela natten .
    Åkte till akuten igår förmiddags (hade slutat blöda) med väldigt pessimistiska tankar, varför skulle allt gå bra för mig för en gångs skull?(ivf-graviditet efter många års försök och aldrig ett plus) 
    Fick en smärre chock när jag låg där med benen i vädret. Först konstaterades svamp(blärk) och troligtvis anledningen att jag blött men det lugnade inte mig direkt. 
    Ett ultraljud visade en frisk bebis som boxades med händerna, helt fantastiskt. Vid ett tidigt UL konstaterades ETT foster(v 6+6) då vi satte in två ägg men igår hittades tvillingen, när läkaren bara skulle kika på "andra" sidan. Ytterliggare en pigg liten krabat, något mindre än tvåan och kanske kan förklara att den missades vid första vulet. helt otroligt häftigt och omtumlande. 

Gick som på moln hela dagen igår, lite i chock. Kram på er! 

• Anonym

Åh tvillingar alltså?! Var det planerat? Hur känns det? :D stort grattis! <3

Anonym skrev 2014-09-13 08:21:39 följande:

Hej alla

Är ett tag sedan jag var här inne. Gick in i vecka 10 iförrgår, och började blöda samma kväll. Inte jättemycket, men obehagligt och höll på hela natten .

Åkte till akuten igår förmiddags (hade slutat blöda) med väldigt pessimistiska tankar, varför skulle allt gå bra för mig för en gångs skull?(ivf-graviditet efter många års försök och aldrig ett plus) 

Fick en smärre chock när jag låg där med benen i vädret. Först konstaterades svamp(blärk) och troligtvis anledningen att jag blött men det lugnade inte mig direkt. 

Ett ultraljud visade en frisk bebis som boxades med händerna, helt fantastiskt. Vid ett tidigt UL konstaterades ETT foster(v 6+6) då vi satte in två ägg men igår hittades tvillingen, när läkaren bara skulle kika på "andra" sidan. Ytterliggare en pigg liten krabat, något mindre än tvåan och kanske kan förklara att den missades vid första vulet. helt otroligt häftigt och omtumlande. 

Gick som på moln hela dagen igår, lite i chock. Kram på er! 

• Anonym
    agirlnamedbill skrev 2014-09-13 21:55:24 följande:
    Ja hoppas jag slipper den här tröttheten snart.. Det värsta är att jag inte orkat åka in med dottern till dagis i vanlig tid, utan åkt in till halv tio typ. Känns inte så kul för hon har en period nu där hon älskar dagis! Men klarar verkligen inte av att stiga upp vid 6-7..
    Den där morgontröttheten slapp jag den här gången. Vaknar oftast runt 06.00 och är jättepigg och går upp. Var tvungen att sova mitt på dagen nån timme förut men den här veckan har jag känt mig pigg dagtid Skrattande på kvällen somnar jag senast 21.30 jag längtar efter att få bli mig själv igen där jag hittar på saker med barnen och med kompisar, hoppas att den tiden kommer snart. 
  • Anonym
    agirlnamedbill skrev 2014-09-15 12:23:54 följande:

Haha tvål!? :D

Haha jaa! Det är sjukt jag vet. Min sambo tittade himla konstigt på mig när jag berättade det för honom ;)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)