Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

tjej89 skrev 2014-09-16 14:48:21 följande:
    När jag väntade min son så tyckte jag det var väldigt mycket fokus på vikt och motion, hur mycket jag fick gå upp ect.

Att jag faktiskt väntade barn försvann lite... Ska bli tuffare denna graviditet!
    Jag sa nu att jag rör på mig i min vardag t ex cyklar till tunnelbana osv och att det räcker just nu. Andra trimestern blir bättre och då kan jag köra lite mer.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-16 18:14:49 följande:

Vad sjukt att bm pratar mycket om vikt när man är gravid! Vad SKA man väga som gravid för att dom inte ska klaga?

Tycker att det viktiga är att man får i sig vanlig svensk kost varje dag och tar sina vitaminer om man tycker det behövs så ska inte bm klaga.. Förstår kanske att om man äter för lite, typ 500-1000kcal per dag bara så kan man få prata med en dietist..

Jag ligger på 1500kcal normalt och kommer göra det tills andra trimestern då kan man öka till 1750-2000kcal. Det borde väl låta rimligt?

Att banta under grav är ju farligt. Vet en tjej som gjorde det och bara gick upp 5 kg. Hennes baby vägde 2300 g och fick tas ut med akut snitt då hjärtat inte fixade värkarna. Små barn klarar ju en förlossning sämre.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-17 08:47:51 följande:
    Ja det är helt sjukt folk som ens tänker tanken :(
    Finns ju tjejer/kvinnor med ätstörningar som förvärras under graviditet. Söker de sig till mödravården får de förhoppningsvis stöd och hjälp. Jag tycker att det är jobbigt att gå upp mycket. Äter nyttig mat och alltid frukost, lunch och middag och två mellanmål. Blir sugen på socker kvällstid och dricker då vatten med hallon eller annan frukt i och äter grönsaker som t ex tomat, paprika eller rädisor. Är i v 12 och har gått upp drygt 3 kg och är ändå rätt nöjd med det.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-17 10:38:26 följande:
    Oj ja, du måste ha väldigt mycket bättre ämnesomsättning än jag då! Jag behöver hålla mig på typ 800-1000 för att gå ner..

Men egentligen så är det ju dumt att räkna kcal, jag gjorde det en stund med hjälp av en app när jag skulle gå ner.. Dagar då jag drack alkohol och åt stor middag plus pizza på natten då var jag uppe på nästan 3000 men har aldrig kommit över 3000 när jag räknat i alla fall.
    Vill man gå ner i vikt är det rätt nödvändigt att räkna kcal :) för mig är det viktigt att komma i form igen efter graviditeten varken vill eller kan gå omkring med alla dessa kg kvar. Kan poängtera att jag älskar kolhydrater men skulle inte älska min kropp om jag vräkte i mig socker varje dag :)
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-17 13:09:24 följande:
    Jag försöker inte gå ner i vikt nu.

Jag tappade mina gravidkilon på typ tre månader efter jag fått dottern, det mesta var vätska. Nu är jag mer hälsomedveten och tränar och äter mer rätt och tycker det är tusen gånger viktigare än att gå runt och tänka på gravidkilon direkt efter man fött.

Och det med kolhydrater, man behöver kolhydrater för att kroppen ska gå runt som den ska, och för energi. Det är väl ingen som sagt nåt om kolhydrater ens?
    Jag vet inte om du missförstått mig nu ... Kolhydrater är den enda energigivaren människan kan utesluta utan att drabbas av bristsjukdomar. Kolhydrater = samlingsnamn för alla sockerarter.

Klart man ska äta kolhydrater om man vill var och en tar sina egna beslut.
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-09-18 06:56:39 följande:

Kub idag och är så nervös! Håll tummarna för mig vid kl 14 smile1.gif

Håller tummarna för dig. Du måste berätta hur det gick :) jag har kub på tisdag.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-17 13:10:34 följande:
    Eller du kanske menade att jag drack alkohol.
    Vad menar du egentligen???
  • Bell13
    Elisebet skrev 2014-09-18 12:06:48 följande:

Jaha, då var min inskrivning + vul avklarat! Ett litet pickande hjärta syntes, så lättad att jag inte vad jag ska ta mig till. V 10 nu

Åh vad roligt för dig att allt såg bra ut :) Jag har ul för kub på tisdag och hoppas på att få ett fint svar så jag slipper fostervattensprov. 

Hur mycket ser man i v 10? Jag gjorde ul i v 9 och då var det mest som en klump men jag kunde urskilja huvud och kropp och ett tydligt tickande hjärta.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-18 13:28:48 följande:
    Du började prata om kolhydrater från ingenstans?
    Jag menade inget illa med det alls faktiskt. Var det någon som tog illa upp var det inte min mening. Det är så laddat ämne graviditet-mat-vikt. Och självklart menar jag ju inte att du dricker alkohol under din graviditet.
  • Bell13
    kiwifågel skrev 2014-09-18 15:39:10 följande:

Kul med så många positiva besked från era ultraljud! Är det någon som vill dela med sig av bilder? Tycker det är så kul att se :) Själv får jag vänta tills på torsdag, då är det dags för kub. Supernervöst!

Äntligen börjar illamåendet ge med sig lite, ser fram emot att känna mig mänsklig igen snart.

Jättedåliga/suddiga bilder blev det från mitt ul i v 8+2

Blir nog mer tydligt på ul på tisdag.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)