amandanS skrev 2015-09-29 20:09:50 följande:
Jag tror att det har med vanesak att göra.. Vi är inte fega med smak, tex torsk med palsternacka och dill, eller dillkött och potatis.. Och gjort en med kyckling, cous cous, kokosgrädde, morötter, tomatpuré och en gnutta curry.. Smakar betydligt mer än många burkmat, jag tror det är därför han inte vill ha burkmaten...
Men vi började med små portioner av palsternacka och morot var för sig, la sedan till lax eller torsk i liten liten mängd och jobbat oss upp :) Nu äter han bara mat, vi har ammat kanske 4ggr på 1 vecka nu.. Sedan har han ätit någon portion ersättning som mellanmål och 1 gång på natten..
problemet här är nog inte smaken, utan koncistensen, får inte till den när jag gör själv... men får väl öva antar jag. Hade en sån där vakennatt med dottern och insåg då att de säkert inte är svenskt kött i barnmatsburkarna, så jag måste helt enkelt lära mig att få till de på rätt sätt :D
Vi stressar inte med maten egentligen heller, men ser att dottern gillar att äta och verkar ibland vara lättare att få i henne gröt eller majspure än ersättning så vi byter ut ett mål på dagen som BVC rekomenderade oss och sedan har vi börjat ge gröt + ersättning på kvällarna också med förhoppningen om färre uppvak, vilket inte verkar fungera... haha... ..