Inlägg från: Raggsockan |Visa alla inlägg
  • Raggsockan

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Och idag BVC och 6månaders koll med läkaren. Får se vad de säger om hennes icke-rullande! :P

• Raggsockan
    Freje skrev 2015-10-13 09:40:06 följande:
    Raggsockan skrev 2015-10-13 08:12:35 följande:

Och idag BVC och 6månaders koll med läkaren. Får se vad de säger om hennes icke-rullande! :P

Det är helt normalt att inte rulla vid 6 månader. Tror de säger att normalt är mellan 3-8 månader, där mellan 5-6 är vanligast
    eelina skrev 2015-10-13 11:13:13 följande:

vi har kört med sitt delen i nån månad nu , han sitter så stadigt på golvet och leker så sitt delen funkar bra, han älskar att sitta och spana på allt som händer

6 månaders kontrollen imorgon.. vad gör dom då?

Hon frågade om rullningar och jag sa att de inte hände speciellt ofta - så jag fick uppmaningen att ha henne mer på golvet liggandes, va bra att träna ryggen tydligen... Lätt när allt hon vill är att sitta och blir skitsur, låter verkligen som hon skäller på mig, när jag lägger henne :D

De va koll på leder, lyssna hjärta/lungor, titta i öron och ögon. Sen kollade de greppet - hon fick ta någora klossar från läkaren hand. Och så frågade de om rullningen då...

• Raggsockan
    Fr1da skrev 2015-10-20 05:44:30 följande:

Hej alla, har inte varit här på lääänge. Glömde bort mitt lösenord och tog tid att fixa :)
    En undring bara, om någon av er har tips eller råd. Min dotter är nu 6 1/2 månad och världens gladaste :) Just nu är vi på Bali och ska vara här i två veckor till. Värmen är såklart lite jobbig för henne, men vi håller oss i skuggan och där det finns fläkt/ac. Sen ett par dagar tillbaka har hon haft väldigt vattniga diarrér, så börjar oroa mig lite över att hon ska bli uttorkad. Märks dock inget på hennes humör eller allmäntillstånd. Hur länge tror ni vi kan "låta" henne ha diarré utan att göra något åt det? Hon får fortfarande mjölkersättning så får ju ändå i sig en hel del vätska, och så lite smakportioner då och då.
    Hoppas alla har det bra med sina stora småttingar :)

Kissar hon fortfarande flera kisstunga blöjor per dygn? Kissar hon mindre och mindre så är det ett viktigt tecken på att hon börjar bli uttorkad, så håll koll på kissblöjorna!
  • Raggsockan

Fr1da - hoppas hon mår bättre!

här har vi också blivit reserverade och mycket mer mammiga, speciellt kvällstid när hon är trött... Och hon blir rädd när vi skrattar högt nu mer, vet inte om vi kanske har skrattat förlite innan så hon inte är van Skrattande

• Raggsockan

Nu när ni börjar ge mer mat, hur gör ni med vatten? Vissa dagar dricker hon bara ersättning/välling 2ggr.. men har svårt att få i henne vatten, visst är de mycket vatten i maten, men känns inte som de räcker ändå... 

Hon spottar alltså bara ut de, har svårt att fatta att de ska drickas känns de som... eller så kanske hon bara inte är törstig?

• Raggsockan
    Freje skrev 2015-10-29 10:55:54 följande:

Jag skulle nog också först prova med stl 74 i pops overall. Vi har nu 68 i vindfleece och det finns fortfarande plats att växa i. Hon är 66 cm.

Nu har dottern återgått till att bara vakna en gång på natten för amning. Dessvärre har min kropp inte fattat det utan vaknar ändå. Så knasigt att inte kunna sova trots att dottern gör det.

och här har vi återgått till att vakna varje timma.. är helt utamattad vill jag lova Gråter
  • Raggsockan
    Bell13 skrev 2015-10-29 16:45:46 följande:
    Så gjorde Douglas innan jag började med riktig mat, var ett vrak ett tag. Hoppas du kommer på varför han vaknar
    nappen är boven, hon har blivit mer fäst vid den. Förut släppte hon alltid den innan hon somnade ordentligt... nu vaknar hon istället när de åker ut... så jag får stoppa i den, annars blir de gallskrik, och så tappar hon den 20 min senare igen. 
    Vet inte om jag ska sluta stoppa i den och låta henne hållas eller hur jag ska göra! Viste jag att de va övergående och att nappen bara är en dålig vana skulle jag kanske ta tag i de och försöka få henne o sluta.. Men känns ju som honbehöver tryggheten just nu! Aja jag vet inte helt enkelt hahahha
  • Raggsockan
    Bell13 skrev 2015-10-29 20:49:27 följande:
    Det är nog som du säger en trygghet för henne. Douglas är precis tvärtom han finner ingen tröst i nappen alls. Har provat men han vill inte ha den.

Kanske samsova en period till det gått över?
    jo får kanske göra de! Får vänta lite till vi flyttat och ta det då, just nu sover jag i en 80 säng så får inte plats direkt :P  
  • Raggsockan
    Bell13 skrev 2015-11-06 11:07:20 följande:
    Ja exakt ju mer mat de får under hela dagen desto bättre sover de på natten säger min BVC. Det verkar stämma på Douglas. Han äter en gång och ska se om det går att få honom att sova hela natten med välling.
    Igår hade vi en riktigt bra matdag - åt ordentligt med "riktig" mat så att säga. Och avslutade med välling när hon hade somnat, drack i sömen (brukar gå bäst då, annars vägrar hon ofta flaska nu mer även fast jag inte ammar ens).
    Sov ända till 07 (med en del gnäll när hon sakna nappen) utan att behöva äta. Så skönt, även om de skulle va himmelriket att få bort allt smågnäll på nättera som jag vaknar av ... 
  • Raggsockan
    aprilbebis15 skrev 2015-11-12 15:02:57 följande:

Verkar som ni andra kommit längre med maten än oss men förr eller senare vill han väl ha, åt lite avokado idag å då åt han ca 1 tesked och de är nog rekord

Hur sover era småttingar på dagarna och nätterna? Vi har en ungefärlig rutin där han somnar för natten 18.30-19 någon gång, ammar tills sömns (försöker dock vänja bort att somna med bröstet i munnen) sen varierar det hur ofta han vaknat på natten men senaste tiden vaknar han då vääldigt många gånger, ibland har han hunnit somna om när jag ska lyfta över han i vår säng, ibland somnar han så fort han får bröstet i munnen.. Skulle gärna få färre uppvak dagtid sover han oftast två längre stunder, totalt ca 4 timmar ibland mer. Undrar om han sover för sent på eftermiddagen eller för mkt under dagen och att de påverkar nätterna negativt? Därav min fundering bra å höra hur andra i samma ålder fungerar

här har de också vaknats många fler gånger per natt och somnar bara om med nappen i munnen, annars är de skrikpanik... Tror också de är ngt utvecklingsstadie, men frågan är när de ska gå över detta har snart pågått iallafall 3 månader
    Dagtid är rätt samma sover ca 20-1h på förmiddagen och samma på eftermiddagen, oftast mer åt 20min än 1h...
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)