Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Raggsockan skrev 2015-09-23 17:28:24 följande:
    för oss va de tvärtom, smidigt första gången och sen både feber och diarre. Diarren höll på i en vecka, de va inte speciellt kul... och när hon precis blev feberfrå från vaccinet åkte hon på en förkylning så klart. Men dock den första hon haft så ska väl va glad att de tog över 5 månader :)

Hos vår BVC får de sockerlösning innan sprutorna, har visat att de är både lugnande och smärtlindrande. 
    Ingen sockerlösning här däremot blåste de såpbubblor direkt efter sprutorna, de var två som gav dem samtidigt. Bubblorna var distraherande och han grät knappt. Var lättad att det gick så smidigt.

Jobbigt med diarré i en vecka och sedan förkylning på det.

Vi har klarat oss trots att övriga i familjen varit sjuka. Douglas har lite hosta och nyser lite men det är nog för nåt annat för han är inte förkyld
  • Bell13

Idag kom Douglas första tand upp. Såg den vid lunchen men inte vid frukost.

Maten går bra också och klämmisar är favorit. Gav majspuré tidigare men han fick sådana kväljningar så jag trodde han skulle kvävas.

Vi håller oss till klämmisarna ett tag till

• Bell13
    Freje skrev 2015-09-25 19:05:12 följande:
    Skönt att ni hittat något som verkar poppis

Här går det trögt med smakisarna. Faktiskt är majspuré det enda hon gapar stort efter. Hon ratar gröt, potatis, palsternacka, morot och banan. Har köpt en klämmisar vi ska prova i helgen.
    Klämmisarna är ju väldigt rinniga och enklare att få i sig.

Jag varvar amning med klämmisar och märker att Douglas sover lite bättre på natten när han ätit lite mer under dagen. Vi samsover och jag vaknar bara till lite lätt när han blir hungrig och tycker nästan att jag sover hela natten.
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-09-25 20:29:35 följande:

Här är tvärtom med maten, har en som äter gröt till frukost, lagad mat till lunch och middag samt 2 mellanmål!.... Ammar någon gång på natten och vanligtvis inför natten bara nu.. Så vi fasar ut amningen nu.. Men ikväll tog sambon flaskan och gav honom, han åt tills han var nöjd, vände sig sedan på sidan och somnade! :D

Dock är vi uppe 2-4ggr/natt och ger flaskan + någon/några amningar/mystuttande... Så nätterna har blivit bra mycket jobbigare tyvärr..

Douglas vill inte ha gröt alls och inte heller flaska så det har vi gett upp här. Vi kör klämmisar nån vecka till. Jag ammar på natten men då vi samsover och vi bara vaknar ytligt i några sekunder känns det lugnt. Han vill snutta lite på natten för det är mysigt också och får göra det.

Tänkte köra turkisk yoghurt sedan om han gillar det.
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-09-26 08:39:58 följande:
    William har inte heller tagit flaskan innan. Vi har testat och kämpat i perioder utan framgång. Sedan veckan innan 6 månader (6 mån +1 vecka nu), efter en natt då vi båda varit vakna och han gnällt, ammat och snuttat i 3,5 timme så var jag slut och kändes verkligen som att han inte var mätt. Testade flaskan igen och huxflux drog han i sig 150ml! Och nu tar han den oftast...

Yoghurt med någon tesked fruktpure har William ätit till mellanmål, och igår kokade jag risgrynsgröt med lite kanel och nejlikor, mixade den slät med stavmixer. Tänkt som mellanmål. Och vad gott han tyckte det var :D
    Nu när han äter lite mat så blir det några färre amningstillfällen och han tycker det är lite mysigt med nappen. Sitter han t ex i knät och är lite trött så accepterar han nappen i ett par minuter
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-27 20:15:45 följande:

Ikväll har vi testat ge ersättning för första gången. Amningen funkar inte så bra på kvällarna och nu gav jag upp. Hon bet lite misstänksamt först i nappen men sen sörpla hon i sig 60 ml. Nu sover hon, så vi får se hur natten blir.

Känns lite konstigt, lite som att jag inte räcker till. Fast det är bättre att ha en mätt och glad bebis. Och att själv inte vara sönderstressad av att hon bara skriker vid bröstet. Misstänker att mjölken inte kommer så fort hon vill när hon börjar bli trött.

När Douglas var 5 månader började han sova sämre, vaknade på sovstunderna på dagen efter en kvart, ammade och somnade om.

På natten var det likadant. Fick rådet att prova ge honom ersättning eller gröt men han ville inte ha nåt av det. Fruktklämmisar älskade han däremot. Han äter nu mellan 1 till 2 om dagen och sömnen funkar bättre och han är mer nöjd överlag.

Han är 5,5 månad nu och ser det som att jag ammade 2 v kortare på heltid än rekommendationen. Du får se det positiva, på alla kvällar amningen faktiskt fungerat inte är man sämre mamma för att din bebis växer och behovet blir ett annat.

Vi ammar 75 % fortfarande och jag anar att det kommer att trappas ner ännu mer.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-29 10:21:31 följande:
    Faktiskt har amningen fungerat bättre igen. Förmodligen för att jag är mindre stressad, då jag vet att hon tar flaskan om det kniper.

Vi har provat klämmisar nu. Det gick ner en tesked av det utan problem. Jag tror att jag haft lite höga förväntningar att hon ska gapa efter mer. Jag måste inse att smakisarna kanske bara blir en eller två skedar innan hon tappar intresset. Hon är mer intresserad av att leka med skeden

Så jag fortsätter med att ge en tesked då och då. Snart nog blir hon mer intresserad av att äta mer.

Sonen var helt tvärtom. Han ville äta mer av allt direkt, och så är det än. Han är en mkt matglad 4 åring

Men det är skönt att höra att fler är lagom intresserade av mat än. Men det kommer nog så småningom.
    Ett tips jag fick var att låta honom hålla i en egen sked, funkade rätt bra. Alltså en sked utan mat på
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-09-29 21:56:35 följande:

Oj vad alla verkar ge mycket mat! Här har vi bara börjat med pyttesmå smaksensationer ännu - högst någon tesked åt gången. Han blir 6 månader nästa vecka. Har köpt gröt som vi ska börja prova med. Han verkar tycka att det är godare om man låter honom smaka lite olika saker från fingret än att ge med sked. Tycker det är svårt att få det helt lent med stavmixer faktiskt. Kanske skulle testa sådana där klämmisar. Är det helt rena fruktpuréer eller är det något tillsatt jox i dem också?

Tror att det enklaste är att ge mat när de är intresserade av det. Är han nöjd och verkar mätt på att ammas är det ju ingen anledning att börja mata med annat.

Vid 6 månader behöver de extra järn det är väl det enda att tänka på
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-09-30 12:49:41 följande:

Vidar äter inte heller speciellt mycket mat utan några skedar då och då. Det rekommenderas ändå hel amning eller ersättning upp till 6 mån. Så vi stressar inte

Jag resonerar som du, amning i 6 mån så ingen stress. Douglas blev inte mätt verkade det som och jag fick prova att ge lite annat. Gröt vill han inte så det har jag gett upp. Idag åt han fruktris och tyckte det var gott, åt en liten burk på två måltider så han gillar att äta
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-09-30 20:33:37 följande:
    Gröten är ingen hit alls.. Usch! Den borde inte ens få säljas. Seriöst, är det nån unge som verkligen gillar den som den är??

Vad är det för frukt-ris?

Frukt slinker ner ganska lätt här

I morgon fyller Vidar hela 6 månader redan!
    Frukt blandat med ris som en slät puré. Var äpple, päron, banan och persika. Tror de blandat i lite ris för mättnadens skull. Vet inte om jag kände skillnad direkt gröt är dessutom inte nyttigt mjöl och vatten egentligen. Blir sur när jag får höra att det är nödvändigt med välling eller gröt för att det är järnberikat. Finns ju järn i mycket annat
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)