• Hepe

IVF Västerås 2014

Hej Tjejer!
    Det finns en till tråd, skapad under våren av MamaC, där har vi samlats som hållit på ett tag på ferten i Västerås. Vissa av oss har lyckats och vissa av oss håller på och tragglar med mediciner m.m. fortfarande (som undertecknad). Ska till Uppsala på måndag och är inne på mitt 2:a IVF. Gruppen heter "IVF:are i Västmanland". Välkomna dit! 

• Hepe

Jag svarar gärna så gott jag kan. Som du nämnde finns en annan stängd tråd som du kan bli inbjuden i via MamaC eftersom det är hon som startat den tråden. Orsaken var den att vi skulle kunna diskutera lite mer fritt utan insyn från alla som surfar runt här. Att den varit död sedan juni kan bero på sommarstängningen, men ett par av oss är igång igen nu och skriver. 
    IVF-resan har varit krokig, vi fick komma på samtal förra hösten och började vid årsskiftet, har ett fullgånget försök sedan tidigare och två avbrutna, och nu blir det 4:e gången, men enligt deras matematik nr 2 eftersom ett försök räknas från start till återföring. 
    Nålen är supertunn och bara 1,5 cm så den är ok. Har varit blodgivare innan så jag är van vid värre. 
    Jag har inte blivit koko alls av någon medicin. Har haft lite migrän av sprayen, och kanske lite vassare humör om du frågar min man...
    Skulle ni på infoträff eller har ni varit?

• Hepe

Det var inget bra reportage, inte frågestunden heller.
    Det som signalerades var att alla lyckas med ivf, så är det verkligen inte.
    Men det är bra att hon som offentlig person går ut med detta och visar att det finns ett problem i samhället som heter ofrivillig barnlöshet och som väldigt många mår dåligt av.

• Hepe

Vi har fått en ny tid den 29:e, får se vad de säger då, om det blir fler försök eller om vi blir nekade? Läkaren i Uppsala rekommenderade äggdonation, men det har vi ju så sent som i april i år blivit nekade av dem i just Uppsala!! Det är konstigt hur de tänker... 
    Känns riktigt deppigt nu...

• Hepe

Fyra, men det är bara ett fullföljt. Vi får inte ut ägg som är mogna. Ferten räknar bort de som inte leder till återförande så vi är fortfarande på försök två. Får se nu om de vill fortsätta. Jag vill prova Puregon igen, hade bättre äggmognad första gången när jag tog den, Menopur ger fler omogna ägg för mig.

• Hepe

Jag tror det brukar samla ihop till de har en 5-6 par, och det är ett rent infomöte, inte meningen att man ska träffa andra i samma sits. Jag tyckte det var oerhört jobbigt då alla paren kändes som om de var minst 15 år yngre än oss!

• Hepe

Läkarbesök igår. Ny planering, spraystart igår! Trodde knappt att vi skulle få ett försök till, men det gick att "höra" mellan orden att inte ens Johan tror på att vi ska lyckas längre...
    Vi försöker dock vara positiva. Har fått återgå till den första medicinen, puregon, på vår/min begäran. Han sa att generellt sett få man bättre resultat med menopur, men min kropp verkar ju inte reagera alls på den och eftersom jag ändå fick ett ägg återfört första gången så ville jag prova den igen. 
    Har ställ alarm i mobilen på 05.00, 13.00 och 21.00 så jag inte ska missa någon puff!

• Hepe

Det gör vi med. 
    Adoption håller vi på med parallellt. Så svårt att få en läkartid bara för den obligatoriska hälsoundersökningen. Det är en lång process och just nu kör vi på båda parallellt. Lyckas vi med IVF kommer vi nog ändå att fortsätta med adoption för att få syskon.
    Äggdonation kan vi inte få hjälp med i sverige. Köerna är över ett år och jag fyllde 39 för 2 månader sedan. Utomlands går det ju bra, men med min höga risk för missfall vet jag inte om det är ett alternativ i alla fall. Ett försök kostar ca 100000 inkl resor, mediciner och allt.
    Surrogatmödraskap är inte tillåtet i sverige, där blir det också att vända sig utomlands i så fall, men jag vet inte om jag tycker det är etiskt riktigt...
    Embyoadoption är inte heller tillåtet i sverige, och eftersom de som erbjuder detta också erbjuder IVF och min mans spermier är ok så blir det nog hellre äggdonation utomlands i så fall.

• Hepe

Vilken härlig historia. Stort grattis till ert plus! Då är det inte dags att deppa ihop alldeles än då

• Hepe

Först vänta in dag 21 i en cykel, då blir det spraystart (den man nedreglerar med), då sprayar man två veckor och fram till onsdag så det kan i praktiken bli allt från 2 veckor precis till 2 veckor och 6 dagar. För mig blev det nu precis 3 veckor då min mens lät dröja till dag 15 av sprayningen, då skjuts hela planeringen upp en vecka.
    Sedan sprutstart, alltid en onsdag. Sprutorna tar man i 10 dagar, sista sprutan en fredag om allt går som planerat. Har man mycket små äggblåsor vid kontrollen den fredagen kan det blir någon sprutdag till. 
    Om allt går som planerat blir det ägglossningssprutan på lördagen på en tid som man får från Uppsala, och därefter äggplock på måndagen och oftast insättning på torsdagen samma vecka. 
    Om ingen befruktning skett så ringer de från Uppsala på tisdagen och berättar det. Det har hänt mig flera gånger.

Är nu inne på 5:e påbörjade försöket, får se hur det slutar...

Hoppas ni tjejer lyckas bättre än mig och min man. {#emotions_dlg.flower}

• Hepe

Jag kommer att kliva av den här gruppen, vi kommer inte att göra fler ivf:er. Mina äggstockar är slut och enda sättet är äggdonation, vilket vi är för gamla för i Sverige, det får väl bli Grekland eller så när vi orkar ta tag i saken igen.
    Tack och hej och hoppas att ni lyckas bättre än vi gjort!
    Kram på er!

Svar på tråden IVF Västerås 2014