• autun

IVF Västerås 2014

Hej tjejer! Har följt några IVF-trådar det senaste året då jag och min sambo har varit/är i just den svängen, men aldrig skrivit något. Har vart en ganska jobbig tid för mig och oss. Jag har inte kunnat prata med någon om detta och inte ens våra familjer har vetat om vad vi håller på med.

Vi har gått hos Johan i V-ås sedan januari 2013. Har fått reda på att vi har "oförklarad infertilitet", testat tre kurer Pergotime, två omgångar Puregon-sprutor, (blivit överstimulerad första gången), provat igen, till slut fått komma på äggplockning och äggåterinförning i Uppsala i oktober i år.

Och nu i veckan har vi (efter vårt 1:a fullbordade IVF-försök) äntligen fått ett efterlängtat plus på stickan! Så skönt efter 2,5 års slit och oro! Jag trodde ärligt talat inte att vi någonsin skulle lyckas. Nu håller jag bara alla tummar och tår för att allt ska gå vägen.

Vill bara sända er mina allra bästa lyckoönskningar. Trots att allt känns så nattsvart och deppigt och man bara vill gråta varje dag, kan lyckan komma när man minst anar.

Kram på er.

• autun

Tack för lyckoönskningarna!

Bergamott83: Ja, vi är också västeråsare:) Och i samma ålder också tydligen; jag 82:a och min sambo 83:a :)
    Vet ännu inte när "kotten" ska komma, har tid hos Johan 20/11 och då får vi nog veta mer och förhoppningsvis göra ett VUL och se så att står rätt till där. Men vet inte hur tidigt man kan se sådant på ultraljud.
    Hoppas att du får goda besked angående din operation förresten. Håller tummarna för dig.

• autun
    kaatriin skrev 2014-11-25 18:56:29 följande:

Kan tillägga att jag hade räknat fel på vilken vecka vi är. Tydligen så räknar man att man är i v 4 från dem dagen äggåterföringen sker, så vi är typ i v 6 tror vi. Återstår å se på ultraljuder om 3 veckor :)

Garttis till plusset! Jag har också nyligen fått det efterlängtade plusset efter en IVF-behandling :) Var hos Johan för 1 vecka sedan och han förklarade att på äggplockningsdagan (som räknas som ägglossnings) är man i vecka 2+0 :) Jag hade äggplockning 10/10 och är alltså i vecka 8+6 idag :)
  • autun
    Bergamott83 skrev 2014-11-21 15:03:41 följande:

Hörrni som går igenom en IVF redan och är inne i svängen. Hur lång tid tar det? Alltså
    Typ stänga ner, sprutor, äggplock tiden efter osv. Vad är totalsumman?

Hepe skrev 2014-11-22 08:00:30 följande:

Först vänta in dag 21 i en cykel, då blir det spraystart (den man nedreglerar med), då sprayar man två veckor och fram till onsdag så det kan i praktiken bli allt från 2 veckor precis till 2 veckor och 6 dagar. För mig blev det nu precis 3 veckor då min mens lät dröja till dag 15 av sprayningen, då skjuts hela planeringen upp en vecka.
    Sedan sprutstart, alltid en onsdag. Sprutorna tar man i 10 dagar, sista sprutan en fredag om allt går som planerat. Har man mycket små äggblåsor vid kontrollen den fredagen kan det blir någon sprutdag till. 
    Om allt går som planerat blir det ägglossningssprutan på lördagen på en tid som man får från Uppsala, och därefter äggplock på måndagen och oftast insättning på torsdagen samma vecka. 
    Om ingen befruktning skett så ringer de från Uppsala på tisdagen och berättar det. Det har hänt mig flera gånger.

Är nu inne på 5:e påbörjade försöket, får se hur det slutar...

Hoppas ni tjejer lyckas bättre än mig och min man. {#emotions_dlg.flower}

Vårt första försök körde vi enligt det som Hepe skrivit här ovanför. Vi började i april/maj någon gång. Hade lite för höga östradiolvärden (efter sprutdagarna) som de såg på blodprovet de tog, så det fick bli sk surf över helgen (dvs inga fler sprutor), förhoppning om att värdet skulle gå ner och återbesök på måndag. På blodprovet på måndagen visade det sig att mitt värde istället gått upp över helgen låg på 30 000 istället för de önskade ca 8000. Då avbröt de hela försöket. Vi var sååå besvikna! Men tänkte att vi hinner iaf med ett nytt försök innan sommaren. Men när jag sedan ringde tillbaka vid nästa mensstart sa de att det inte alls skulle finnas tid innan sommaren, så allt fick läggas på is till hösten. Så det bästa är verkligen att vara snabba med att börja i början av varje ny "termin/säsong" (alltså direkt efter nyår eller direkt efter sommaren), för då hinner man med två försök under det "halvåret".

Andra gången (september) körde vi den korta varianten, och då minskar tydligen risken för överstimulering.

• autun
    kaatriin skrev 2014-11-26 22:39:37 följande:
    Ja dom sa faktiskt inte så mycket, bokade in ett ultraljud den 19/12 bara. Tyckte kvinnan i telefonen lät lite disträ och uttråkad eller vad man ska säga. Hon sa även: "Då hoppas vi att vi hinner se allt vi vill se den 19/12".. Hon menade säkert inge negativt med det men hennes ton sa något helt annat. Eh jag vet inte, kanske jag som är helt hormonrubbad å misstolkade ;) haha
     Jag tror att om allt ser normalt ut så blir de vanlig mödravård, jag går här i Köping då. Så efter ultraljudet (blir nog efter jul och nyår) så ringer jag MVC och skriver in oss :)
    Jag tycker också att sköterskorna kan låta lite "loja" och ointresserade i telefon (tycker överlag att det gäller för många inom vården), men de är faktiskt hur gulliga som helst, efter ett tag, haha... ;) Till och med när den ena av dem gratulerade mig till min graviditet lät hon lite seg. Men jag vet att de verkligen vill gott och är supergulliga när man "lärt känna" dem (vi har gått där i nästan 2 år). Men när man träffar dem personligen tycker jag inte att det märks av :)
  • autun

Åh, typiskt! Hade skrivit jättelångt, och så försvann allt!!! :(

Ja, precis, men jag tror att de anpassar tiderna efter Uppsala där man gör alla äggplockningar/insättningar, så egentligen är det väl dem vi ska skälla på, haha ;)

Överstimuleringen kommer antingen efter äggplockning, eller som i mitt fall, när man blir gravid. Så på lördagen två veckor efter äggplock svullnade min mage upp och såg ut som riktig gravidmage och jag fick svårt att dra djupa andetag. Ringde ferten på måndagen och fick komma samma dag. På VUL såg vi att jag hade en vätskeansamling vid äggstockarna på ca 6*7 cm. Johan ville sjukskriva mig, men efter en försäkran om att jag har ett jobb helt utan fysiska ansträngningar gick det bra att jobba ändå. Det kan vara ett väldigt allvarligt tillstånd men sjukskrivning och t o m inläggning på sjukhus som följd. Som tur var hade jag bara lindriga symptom, inte alls hängig eller dåligt allmäntillstånd eller ont, utan bara min jättemage, haha ;) Dock fick jag blodförtunnande sprutor (Fragmin) utskrivet, då överstimulering även kan öka risken för blodproppar och dessa tar jag fortfarande och ska fortsätta med tills jag är i v 12. De tog även 4 rör blod ur armen på mig för att kontrollera alla värden. Sköterskorna fortsatte att ringa upp mig varje dag för att höra hur jag mådde och att symptomen inte blivit värre. Mot slutet av veckan hade symptomen gått över och jag kände mig som vanligt igen :)

Svar på tråden IVF Västerås 2014