• Mytime

IVF Västerås 2014

Ja hoppat oxå in här, om de e okej?

Vi hade gruppinformationen bokad 19aug i år men fick de efterlängtade plusset i juli o blev därmed utskrivna ur ivf-kön men de slutade med missfall 2a aug men då hade vi varit gravida o redan åkt ur kön. "Varje graviditet räknad" o efter de krävs ett års försök innan man får komma tillbaka :(

Sen kom vi fram till början av september o då började helvetet!

Ja gick hem fr jobbet pga "mensvärk" den 2a sep. men natten till den 5e blev de akut in med ambulans till akuten i Västerås. Där blev de akut op o sedan inläggning med flera op o många undersökningar o prover. Resultatet blev Endometrios, som va orsaken till missfallet som i sin tur orsakad äggstocksinflammation som i sin tur orsakade bukhinneinflammation som va anledningen till att ja fick så ont i magen o de krävdes ambulans o akut op.

Ja har nu vart sjukskriven i nästan tre månader..

MEN innan jul är vi välkomna till Johan på fert igwn eftersom de hittade min endometrios o att vi innan plusset försökt i över två år utan resultat så nu ska vi förhoppningsvis få hjälp ändå äntligen!

Just nu går ja på hormonbehandling md provera för att endometriosen ska få "lägga" sig lite.

Men sen har ja lite för många kg oxå så ja ligger på gränsen för att va godkänd för ivf :(

Ska köra på en "soppdiet" ett par veckor med start på måndag för att förhoppningsvis hamna lite starkare på rätt sida med BMI. Ja är idag på rätt sida men ändå på gränswn.

Lycka till, till er andra.

Hoppas vi når våra efterlängtade plus ganska snart :)

• Mytime

Så himla besviken!

Vi skulle få en tid innan jul blev vi lovade för 2,5månad sedan.

Så i måndags när de va ca två veckor kvar till jul o vi fortfarande inte fått nån tid så ringde ja.

De ursäktade sig o förklarade att ett missförstånd uppstått där de trodde att ja skulle ha en tid i januari. Går

Nämligen på en hormonkur pga endometrios.

Den e slut 10/1.. Så eftersom vi skulle dit innan kuren va slut o de e så mkt röda dagar o klämdagar så skulle vi dit före jul.

Hur som, fick en tid nästa tisdag men så igår ringde de o förklarade att vi får komma tidigast i slutet på januari. De hade för mkt att göra sa hon.

Men hur ska ja göra nudå?

Kuren e ju slut i början på januari o tanken va att planera nästa stegninnan dess.

Vi skulle starta ivf i slutet av aug egen blev gravida i juli som slutade i

Missfall i början på aug.

Då tog de boet oss ur kön. "Varje graviditet räknas".

I början på september fick ja alit åka in me ambulans o sedan blev de akutoperation där de av en slump uppräckte att ja har endometrios.

De tyckte att ja skulle höra av mig till fert igen alltså o nu va vi välkomna ändå för att nu fanns en diagnos. O då blev vi alltså lovade en tid inom tre månader o innan kuren va slut o därmed innan jul men så gör de såhär...

Ja blir så ledsen o besviken!

Till detta hör att ja ligger på gränsen med BMI för att få göra ivf visserligen på rätt sida men ändå på gränsen..

Så stt julen närmar sig me julmat, julgodis osv o så en tid efter de

Känns ju som en smärre katastrof!

Gå upp 128kg i jul o bli nekad trots snart 3års försök och diagnos...

Ja kommer ju inte kunna slappna av alls i jul!

O vad

Gör ja ifrån 11/1?

Förlänga hormonkuren? Vänta ännu

Längre på att ens få försöka? Så länge ja äter hormoner är de ju omöjligt att ens kunna bli gravida...känns hemskt!

• Mytime

Vi hade kommit till gruppträffen för ivf.

Hade tidigare provat Pergotime bara så vi hade startat men ändå inte el hur ja ska säga.

Johan sa "att alla graviditeter räknas" o att man ska prova på egen hand ett år mellan graviditeterna isf. Antar att de beror på att vi ingår i kategorin "oförklarligt barnlösa".

Vi har båda barn sedan tidigare men inga gemensamma och nu verkar de som endometriosen är boven i dramat.. :(

IVF skrev 2014-12-11 19:19:14 följande:

Haha! Kände på mig att det var du bara! Jag är tjejen med page som satt på andra sidan bordet :) vad tyckte du om träffen? Har ni bestämt datum att starta?

• Mytime

Gnällvarning!

Vet inte vart ja ska ta vägen....

Valde att sluta me hormonbehandlingen på eget initiativ den 10dec en månad tidigare än de eg va tänkt. Mensen kom som ett brev på posten efter ungefär en vecka.

Så idag är jag på dag sju så ska väl använda äl-stickor fr dag tolv o hoppas på att ägglossningen sköter sig iaf.

Så förra helgen fick ja veta att en nära vän e gravid, i veckan fick ja veta att en av mina närmaste kollegor är gravid o idag kom en annan nära vän o berättade att hon plussat idag!

Ja vet inte vart ja ska ta vägen.. 2,5år har vi försökt utan att lyckas. Fick ett plus i somras som slutade i missfall i v7-8, hade inte utvecklats som de skulle..

O så nu blir dessa tre personerna gravida på sina första försök!

Allt känns så fruktansvärt orättvist!

Ja vill verkligen va glad för deras skull men ja kan inte... Ja kan inte låta bli att känna att de är så fruktansvärt orättvist o ensamt...

20/1 har vi nytt möte på fert i Västerås hos Ivana.

Hoppas verkligen de går me på att dra igång ett IVF-försök FORT!!!!!

• Mytime

Ja bor lite utanför Västerås men tillhör Västerås.

Liii82 skrev 2014-12-21 13:11:04 följande:

Fick oxå missfall i juni va då i v13-14 hade försökt i nästan två år innan o nu prövar vi igen men kroppen mensen äl ja allt bara krånglar o alla runt mig blir ggravida o ja blir så avundsjuk när d går för alla andra. Bor du i västerås

• Mytime

Liii82

Har ni fått nått datum hos fert eller försöker ni på egen hand just nu?

• Mytime

Vänta ett år "för att alla graviditeter räknas"?

Känns så surt efter ett missfall :(

• Mytime

Ja hoppas verkligen de inte e samma som gäller med ivf!

Ska man behöva vänta ett helt år mellan försöker, e ju inte ens säkert de tar sig och om de skulle ta sig men sluta med missfall så... man har ju ändå kommit fram till ivf av en anledning, att de inte funkar oavsett om de finns en diagnos, en förklaring eller om man är oförklarligt barnlös. De har ju oavsett inte funkat eller tagit sig på annat sätt. Sparade ägg får väl dessutom bara sparas i fem år och ska man då vänta ett år mellan varje försök om man lyckas men får missfall tex så hinner man ju kankse inte ens använda alla sina ägg som man förhoppningsvis får ut... de måste va andra regler helt enkelt när de kommer till ivf!

• Mytime
    Anonym (C) skrev 2014-12-11 18:42:45 följande:
    Jag tycker att det låter mycket märkligt att ni åkte ur kön, det har jag aldrig hört talas om att man gör när du väl har börjat på. Det är när du fött barn som du är ur kön, innan dess har du dina återstående försök kvar.
    Frågade du inte hur du skulle göra med din behandling du håller på med? Eller är den inte utskriven från Ferten? Hoppas att det löser sig för dig.
    Angående vikten så kämpa på, det finns inget som är omöjligt! Då det fortfarande är barmark ute så ut och gå promenader. Ät av all mat du gillar men mindre. Bara snask & läsk på lördagen! Det kommer att ge resultat, det kan jag lova dig.
    Ja läste ditt svar.

Men jo vi åkte ur kön.

Ska dit 20/1 så får vi se va de bestämmer då om hur vi går vidare
  • Mytime

Imorrn är de äntligen dags, vi ska tillbaka till festen och få besked om hur vi går vidare!

Ska träffa Ivana.

Va ju på väg mot IVF i somras men blev utsparkade ur kön pga att vi blev gravida (slutade i tidigt missfall)... Sen har hösten följts av allvarliga sjukdomar men nu är de alltså dags igen!!

Ja håller tummar o tår så de blånar för att vi ska få IVF nu och att de ska gå fort!

• Mytime
    Andje skrev 2015-02-18 09:04:34 följande:

Hej!

Jag tänkte hoppa med i den här tråden Glad

Jag och min sambo ska på gruppinformation för IVF om några veckor. Vi har provat med Pergotime sedan augusti utan något resultat. Jag har läst en del här på Familjeliv och tänkte att det kanske kan vara kul att skriva med andra i samma situation.
    Jag har förstått att man kan få olika lång behandling inför IVF (vissa får nässpray, andra inte). Vad är det som avgör vilken behandling man får?

Hejsan!

Vi ska oxå på gruppinfo om några veckor :)

Vilket datum har ni fått?
  • Mytime
    Andje skrev 2015-02-18 18:10:15 följande:

Jag fyller 39 om två månader och min sambo blir 39 i sommar. Jag är stressad över min ålder men läkaren försöker få mig att slappna av. Går sådär... Om vi inte blir gravida på denna Pergotime-kur eller IVF innan jag blir 40 så får vi väl köra privat.

Kul med en till som är i samma fas som vi! Vi ska dit den 6 mars. Ni då? Har ni varit länge på fert.mott.?

Då ska ni dit före oss, vi ska dit 26 mars.

Vi har varit hos fert sedan dec -13.

Ni då?

Har ni några "problem" eller är ni som vi oförklarligt barnlösa? Går ni hos Johan el Ivana?

Provat pergotime flera ggr?
  • Mytime
    Andje skrev 2015-02-18 19:49:50 följande:

Vi hann få första info innan sommaren -14, sen fick vi vänta till efter sommaren med att få första kuren Pergotime. Jag har provat 5 kurer. Enkel och dubbel gav inga äggblåsor alls, men trippelkur har givit ägg varje gång, dock olika många. Aldrig lyckats bli gravid. Vi är väl oförklarligt barnlösa, men jag har pco-liknande äggstockar och alltid haft krånglande mens. Jag har även hypotyreos (underfungerande sköldkörtel) men medicinerar så det borde inte vara ett hinder.

Vi träffar oftast Johan men någon gång har det varit Ivana. Jag gillar Johan då jag tycker han är rak och tydlig.

Hur gamla är ni? Vad har ni provat hittills? Vilken läkare träffar ni? Några erfarenheter av Pergotime?

Vi skulle fått gruppinfon i slutet på aug -14 men vi lyckades bli gravida på egen hand i juli. De slutade dock med missfall i början på aug. De ena ledde till de andra o för att göra en väldigt lång o turbulent historia väldigt kort så har ja endometrios, som förmodligen var orsaken till missfallet som i sin tur ledde till äggledarinflammation o förstorad äggstock som i sin tur orsakade en bukhinneinflammation. Så vår höst har varit väldigt jobbig.

Vi gifte oss 23/8 -14 o 5/9 började karusellen där ja blev akut inlagd me blåljus o akut op, sen rullade hösten på o ja låg mest inne o när ja inte låg inne va ja ständigt på höga doser morfin.

Vi är oförklarligt barnlösa, trots att vi båda har barn sedan tidigare men inga gemensamma.

Vi är 29 resp 34år.

Ja har endometrios men de borde inte påverka så mkt.

Trots att ja har egen ägglossning o regelbunden mens så ville Johan att vi skulle prova pergotime. (De va innan vi visste om endometriosen för då ska man absolut inte äta pergo). Hur som så provade vi tre kurer men ja blev överstimulerad tom på halv dos så de va ingen bra ide.

Ja hoppas dock att de innebär att vi borde få ut många ägg vid ivf.

Men ja e livrädd för äggplocket!

Pga endometriosen som även sitter i slidan (tagit sig igenom bukväggen) så vill ja bli sövd men vet inte om de så gärna de, för ett så pass "litet" ingrepp.

Men under hösten skulle de vid ett tillfälle göra en undersökning o proppadeni

Mig höga doser morfin men de hjälpte ingenting utan de fick avbryta o boka in mig på op ist trots att ingreppet bara skulle ta fem min..

Vi har vart hos både Johan o ivana men ja tycker bäst om ivana tror ja.
  • Mytime
    Andje skrev 2015-02-19 14:32:19 följande:

Roligt att ni är igång ivf2014 och Cameleon! Ska hålla tummarna att det går vägen.

Men oj Mytime, vad ni har fått gå igenom! Förstår att det tärt på er. Hoppas ni har ork att se framåt och hålla hoppet uppe. Har ni tagit hjälp av kuratorn nånting och bearbetat det som hände? Det där med äggplock verkar ju lite obehagligt. Hoppas du kan få bli sövd om du är så pass rädd. Man får väl smärtstillande och lugnande vad jag har förstått. Man kanske inte är i skick att gå till jobbet efter ingreppet..

I morse var jag på VUL och av de 3 möjliga äggblåsorna hade 1 vuxit som den skulle. Nu är det bara att göra grav.försök och hålla alla tummar och tår.  

Nej vi har inte pratat me nån annan än me varandra så att säga.

Kul, då e de bara att hålla tummarna att de ägget som växt som de ska släpper när de ska oxå o att ni lyckas pricka :) Lycka till.
  • Mytime
    cameleon skrev 2015-02-20 11:38:58 följande:

Nu har jag varit på mitt tredje vul. Aningens för många äggblåsor har jag. Väntar på samtal från Uppsala med förhoppningsvis goda nyheter om äggplock på måndag.
    Visar blodproverna dåliga/fel värden (vet inte vad det är för värden dom kollar) så blir det tillbaka till Johan i Västerås på måndag och endast Orgalutransprutor fram till dess.

Jag hoppas så klart på äggplock :)

Vad innebär de om man får för många äggblåsor? Varför får man ibland avbryta behandlingen då? Måste man avbryta? Va händer om man inte gör de?

Om man avbryter, räknas de då ändå som ett försök? Tänkte om man tex får tre försök bekostade av landstinget, är ett avverkat då?
  • Mytime
    ivf2014 skrev 2015-02-22 10:06:33 följande:
    Du kan bli överstimulerad, alltså jättesjuk.

om läkaren vill avbryta pga att äggen inte är bra eller su överstimulerad så skulle jag lyssna på honom. Han vet vad han gör. För många ägg är inte bra heller. Genomgående kvaliteten blir sämre. Så hellre 3 riktigt bra ägg, än 15 med ok kvalitet.

Googla på överstimulering ivf så får du en egen uppfattning :)
    Ok tack.

Ja ska googla :)
  • Mytime

Hur lång tid tar de från gruppinformationen till start så att säga?

• Mytime

Bara hålla tummarna att de går fort då! Ska dit den 26e o förväntad mens ca 3/4 så me lite tur kanske man in få börja direkt dådå?

Svar på tråden IVF Västerås 2014