• Anonym (C)

IVF Västerås 2014

Mytime skrev 2014-12-10 07:10:23 följande:

Så himla besviken!

Vi skulle få en tid innan jul blev vi lovade för 2,5månad sedan.

Så i måndags när de va ca två veckor kvar till jul o vi fortfarande inte fått nån tid så ringde ja.

De ursäktade sig o förklarade att ett missförstånd uppstått där de trodde att ja skulle ha en tid i januari. Går

Nämligen på en hormonkur pga endometrios.

Den e slut 10/1.. Så eftersom vi skulle dit innan kuren va slut o de e så mkt röda dagar o klämdagar så skulle vi dit före jul.

Hur som, fick en tid nästa tisdag men så igår ringde de o förklarade att vi får komma tidigast i slutet på januari. De hade för mkt att göra sa hon.

Men hur ska ja göra nudå?

Kuren e ju slut i början på januari o tanken va att planera nästa stegninnan dess.

Vi skulle starta ivf i slutet av aug egen blev gravida i juli som slutade i

Missfall i början på aug.

Då tog de boet oss ur kön. "Varje graviditet räknas".

I början på september fick ja alit åka in me ambulans o sedan blev de akutoperation där de av en slump uppräckte att ja har endometrios.

De tyckte att ja skulle höra av mig till fert igen alltså o nu va vi välkomna ändå för att nu fanns en diagnos. O då blev vi alltså lovade en tid inom tre månader o innan kuren va slut o därmed innan jul men så gör de såhär...

Ja blir så ledsen o besviken!

Till detta hör att ja ligger på gränsen med BMI för att få göra ivf visserligen på rätt sida men ändå på gränsen..

Så stt julen närmar sig me julmat, julgodis osv o så en tid efter de

Känns ju som en smärre katastrof!

Gå upp 128kg i jul o bli nekad trots snart 3års försök och diagnos...

Ja kommer ju inte kunna slappna av alls i jul!

O vad

Gör ja ifrån 11/1?

Förlänga hormonkuren? Vänta ännu

Längre på att ens få försöka? Så länge ja äter hormoner är de ju omöjligt att ens kunna bli gravida...känns hemskt!

Jag tycker att det låter mycket märkligt att ni åkte ur kön, det har jag aldrig hört talas om att man gör när du väl har börjat på. Det är när du fött barn som du är ur kön, innan dess har du dina återstående försök kvar.
    Frågade du inte hur du skulle göra med din behandling du håller på med? Eller är den inte utskriven från Ferten? Hoppas att det löser sig för dig.
    Angående vikten så kämpa på, det finns inget som är omöjligt! Då det fortfarande är barmark ute så ut och gå promenader. Ät av all mat du gillar men mindre. Bara snask & läsk på lördagen! Det kommer att ge resultat, det kan jag lova dig.
  • Anonym (C)
    Mytime skrev 2014-12-12 23:06:00 följande:

Vi hade kommit till gruppträffen för ivf.

Hade tidigare provat Pergotime bara så vi hade startat men ändå inte el hur ja ska säga.

Johan sa "att alla graviditeter räknas" o att man ska prova på egen hand ett år mellan graviditeterna isf. Antar att de beror på att vi ingår i kategorin "oförklarligt barnlösa".

Vi har båda barn sedan tidigare men inga gemensamma och nu verkar de som endometriosen är boven i dramat.. :(

Jag vet att om vi skulle bli gravida på egenhand så skulle vi inte behöva vänta ett år för att få hjälp trots att vi är ofrivilligt barnlösa. Kanske det spelar in att ni båda har barn sedan innan, in kanske inte har så hög ålder heller? 
    Jag har även en vän till mig som blev naturligt gravid mellan två behandlingar och som slutade i missfall, hon fick nästa ivf bara två månader efteråt. 
    På grund av detta så trodde jag att det var så för alla. 
    Kanske det räknas som att ni inte ännu kommit igång med ivf då ni inte kommit igång med någon behandling och att ni båda har barn sedan innan. 
    Hoppas verkligen att det löser sig för er. 
  • Anonym (C)
    Mytime skrev 2014-12-29 00:03:25 följande:

Ja hoppas verkligen de inte e samma som gäller med ivf!

Ska man behöva vänta ett helt år mellan försöker, e ju inte ens säkert de tar sig och om de skulle ta sig men sluta med missfall så... man har ju ändå kommit fram till ivf av en anledning, att de inte funkar oavsett om de finns en diagnos, en förklaring eller om man är oförklarligt barnlös. De har ju oavsett inte funkat eller tagit sig på annat sätt. Sparade ägg får väl dessutom bara sparas i fem år och ska man då vänta ett år mellan varje försök om man lyckas men får missfall tex så hinner man ju kankse inte ens använda alla sina ägg som man förhoppningsvis får ut... de måste va andra regler helt enkelt när de kommer till ivf!

Du har mitt svar på #125.
  • Anonym (C)
    Mytime skrev 2014-12-29 00:03:25 följande:

Ja hoppas verkligen de inte e samma som gäller med ivf!

Ska man behöva vänta ett helt år mellan försöker, e ju inte ens säkert de tar sig och om de skulle ta sig men sluta med missfall så... man har ju ändå kommit fram till ivf av en anledning, att de inte funkar oavsett om de finns en diagnos, en förklaring eller om man är oförklarligt barnlös. De har ju oavsett inte funkat eller tagit sig på annat sätt. Sparade ägg får väl dessutom bara sparas i fem år och ska man då vänta ett år mellan varje försök om man lyckas men får missfall tex så hinner man ju kankse inte ens använda alla sina ägg som man förhoppningsvis får ut... de måste va andra regler helt enkelt när de kommer till ivf!

Du har mitt svar på #125.
  • Anonym (C)
    Kiyara skrev 2015-02-15 20:57:44 följande:

Hej Började med suprecur den 31jan och forfarande ingen blödning, känns jävligt surt då jag har haft det jobbigt under tiden av alla biverkningar är rädd att jag inte får börja med sprutan på onsdag... Efter hur lång tid fick ni mensen??? Längtade verkligen till vecka 10 :(

Vid mina 2 försök så fick jag blödning på spraydag 10.  Båda gångerna började jag med sprutorna på spraydag 14. 
    Säkert mycket olika från person till person. 
  • Anonym (C)
    Bergamott83 skrev 2015-02-16 08:36:07 följande:
    Åh urs för munsår det är så jobbigt att ha. hoppas det går över fort. 

Anonym (C) skrev 2015-02-16 07:02:34 följande:
    Vid mina 2 försök så fick jag blödning på spraydag 10.  Båda gångerna började jag med sprutorna på spraydag 14. 
    Säkert mycket olika från person till person. 
    Så du fick spraydag 10. Vad bra då vet jag. Då kanske jag också får det. Jag började den 10e med sprayen och borde få mens den 20e alltså.Nämen! Åh vad jobbigt. Hur går det för dig? Får du börja med sprutan? Jag har ju precis eller ja på tisdag är det 7 dagar med sprayen så jag har inte fått min mens än och kan inte tipsa dig. Men hoppas det går vägen. Tänk om 2 veckor är det vecka 10!

Inget som säger att du från mens på dag 10, men jag vet många som får runt dag 10 till 12. Som jag skrev innan så är det såklart olika från person till person. 
  • Anonym (C)
    ivf2014 skrev 2015-02-24 19:12:52 följande:

Å herregud. Nu blev jag livrädd. 
    Krya på dig snabbt Cameleon!

Tänk på att ett äggplock inte behöver kännas speciellt mycket. 
    Även jag hade innan läst om de som tyckt att det kändes hemskt och gjorde så ont. Men vid de två jag gjort så har det inte varit speciellt besvärligt. 
    Bedövningssprutan har ej känts alls. Har inte heller känt något under själva plocket. Vid första plocket var jag dock lite öm i magen ca två dagar efteråt, lite som mensvärk. 
    Det är alltså så olika från person till person. 
    Ville bara lugna dig lite. 
  • Anonym (C)
    Bergamott83 skrev 2015-02-25 08:36:44 följande:

Jag går på långa protokollet och sprayar för fullt. Mensen brukar komma den 10 men månaden innan spraystart kom den inte fören den 20 e.

Jag började spraya den 10e och idag är det den 25 e och fortfarande ingen mens. Ska jag ringa till kliniken och berätta det för dem? Tänk om inte mensen kommer vad gör man då?

Om den inte kommer innan det är tänkt att du ska börja med sprutorna så är det så att du får spraya ännu 1 veckan och sedan börja med sprutorna. 
  • Anonym (C)
    Bergamott83 skrev 2015-02-26 09:21:46 följande:

Det är No-show på mensen än så länge. No show! Min spray är ju ändå förskjuten en vecka redan skulle ha äggplocket vecka 11 men det blev 12. Så då hoppas jag att det går bra ändå.

Jag har bara lite kvar i sprayen och det känns som att det inte sprutar in lika mycket i näsan ska jag byta då även om den räcker ett litet tag til?

Byt om du känner att du inte får in så mycket som du ska. Du bör få in dosen som du ska ha för att äggstockarna ska vila. 
  • Anonym (C)
    Andje skrev 2015-03-07 10:04:32 följande:

Haha Cameleon, du har koll på oss i tråden

Mötet var helt ok. Lyssna på massor med info och ställa lite frågor. Har man som jag Familjelivs-knarkat och läst allt möjligt om ivf så känner man ju igen mycket av det hon berättade. Jag kunde konstatera att jag var nog äldst av tjejerna i rummet.

Jag trodde man skulle få en läkartid där och då men man skulle ringa när man är redo att köra igång. Alltså ringer jag direkt på måndag morgon Om jag inte är gravid nu på sista kuren Pergotime, vilket jag inte tror att jag är, så beräknar jag att få mens på torsdag eller fredag. Borde ju vara superläge att dra igång med behandling på en gång då tycker jag. Ge mig sprutor!!!

Beroende på om du får korta eller långa så börjar men på olika dagar i menscykeln. 
    Då du skrivit att du är äldre så brukar oftast äldre få den långa. Då börjar men med spray ca 1 vecka innan förväntad mens. Man börjar alltid med sprutorna på en onsdag. Så låt säga att du först sprayar ca 14 dagar och sedan kommer sprutorna in i bilden. 
    Hoppas att du snart får komma igång med behandlingen. 
  • Anonym (C)
    cameleon skrev 2015-03-10 14:11:06 följande:

Mitt första försök lyckades inte, fick mens idag :(

Åh vad tråkigt! Vet ej hur du ser på detta så här tätt inpå men var ändå glad att du har många i frysen. 
  • Anonym (C)

Åh vad tråkigt! Vet ej hur du ser på detta så här tätt inpå men var ändå glad att du har många i frysen. 
  • Anonym (C)

• Anonym (C)
    cameleon skrev 2015-03-10 18:58:19 följande:

Jag är superglad att jag har många i frysen!
    Vet inte hur snabbt jag får göra FET, har inte fått svar från kliniken än men det får max ta 2 månader enligt deras regler, det är bra.

Vad kommer vara annorlunda med att göra FET istället för ET? Förutom hela processen fram till äggplock.. Ruvar man lika länge, tar man Lutinus, skall man göra något särskilt..?

Det finns 2 olika metoder för FET, stimulerat (vet inte allt om detta men då får du mediciner), då får du även åka på vul och kolla slemhinnan innan det är dags. Då kan det planeras in en dag för FET precis som det varit planerat en dag är ÄP och ET i färskförsöket du nyss gjort. 
    I ostimulerat så tar du inget alls, det är helt naturligt. Du får då ta ägglossningstest och när det blir överslag så får du ringa Uppsala och sedan komma dit 4 dagar senare. Om det då skulle krocka med helg så får du testa med ägglossningstest månaden därpå igen.
    Dom vill att man gör ostimulerat så långt det bara går för att missfallsrisken är betydligt lägre då. 
    Jag är rätt säker på att du måste ha en mens nästa månad och när du haft den så kan du börja sedan med ägglossningstest. 
    Hoppas att du blev klokare!
  • Anonym (C)
    Andje skrev 2015-03-12 21:06:43 följande:

Jag vet inte riktigt vad som avgjorde det. Pco? Min ålder? Det var så himla mycket info på en gång och jag blev bara så himla glad att få starta direkt :) ska kolla om min sambo lyssnade bättre än jag :)

Just nu längtar jag också till att min mens ska gå över. Alltså fy satan vad ont jag har och man kan tro att jag ska förblöda. Var inte jättekuligt att göra undersökning idag...

Härligt att du fått börja på nu. Jag som trodde du skulle få långa för den lite högre åldern, men som du skrev så kanske det berodde på din Pco. 
    Kan tänka mig att det inte var speciellt trevligt med undersökning om du hade mens. 
    Spännande med att vara ett steg närmare!
Svar på tråden IVF Västerås 2014