• cameleon

IVF Västerås 2014

Nu har jag pratat med Uppsala.
    Det blir äggplock på tisdag och återföring på fredag :)

• cameleon
    Orkar inte skriva så jag kopierade detta från min blogg:
    Det har gått bra idag, vi var på plats redan halv åtta och installerade oss på rummet. Det var totalt sju äggplock idag så vi fick dela rum med två andra par (skynken mellan sängarna). Det var första gången för oss och ett annat par i rummet. En halvtimme/fyrtio minuter innan vi skulle in på operation skulle vi få ta Alvedon och en lugnande cocktail.. Tiden gick men ingen sköterska var synlig. Eftersom jag och min man var först på plats i vårt rum så tog vi för givet att vi skulle få gå till plocket först. Så blev det inte. Det andra paret som det var första gången för fick gå in först men sköterskorna hade glömt att säga till henne att hon skulle ta sitt lugnande i tid så hon fick ta det och på en gång gå in till op. Då blev ju jag skapligt nervös att jag också skulle bli bortglömd för jag ville verkligen ta min medicin i tid, så det hann verka på rummet. Sedan blev det dags för det andra paret..
    Tiden gick och jag började bli nervös, klockan var ungefär 10 när det blev vår tur, fattar inte vad vi skulle dit till 08 att göra!
    Vi hade planerat att min man skulle ta med mobilen och fotografera lite inne i operationssalen men det blev inte så eftersom han var tvungen att lägga all fokus på mig.
    Jag kände mig skapligt lugn när vi kom in i salen, likaså när jag fick hoppa upp i gynstolen. Då fick jag en varm påse över äggstockarna, det var skönt. Jag började grina när det var dags för bedövningen för då var jag riktigt rädd, min man och sköterskorna var supergulliga och tröstade mig och vips så var bedövningssputorna injicerade, jag kände inte ett smack av dom.
    När jag kom på morgonen fick jag berättat för mig att dom inte punkterar en äggblåsa efter varandra utan dom suger upp i princip alla på samma äggstock samtidigt! Vilken lättnad det var att höra det!
    Det var nu det jobbigt började, fy fan vad ont det gjorde och jag skrek och halvgrät flera gånger. Jag fick massor med smärtlindring via kanylen i armvecket och efter ett tag blev det bättre även fast jag hela tiden kände av det. Jag kan inte förklara smärtan på något annat sätt än att det kändes som om jag fick flera jättestarka elektriska stötar samtidigt som det kändes att dom försökte slita ut äggstockarna via slidan.
    Jag hade inte väntat mig den här smärtan.
    När vi väl kom tillbaka till rummet var jag groggy och mådde lite illa. Vilade ungefär tjugo minuter sedan åkte vi hem.
    Vi fick inte reda på exakt hur många ägg dom fick ut, det vi fick reda på var 9 stycken men då hade dom ett/flera rör kvar att räkna igenom. Får reda på det på fredag samt hur många som blivit befruktade.
    Innan vi gick in i operationssalen så fick vi komma in i labbet och kolla på min mans spermier i mikroskop, det var riktigt kul att se. Helvete vad snabba dom var :)
    Nu molvärker det rejält i nedre delen av magen och jag blöder ganska mycket :(
  • cameleon
    ivf2014 skrev 2015-02-24 19:12:52 följande:

Å herregud. Nu blev jag livrädd. 
    Krya på dig snabbt Cameleon!

Äh, var inte rädd! Som någon annan skrev så är det så olika hur man upplever äggplocket. Jag är chockad att det gjorde så ont eftersom jag har en väldigt hög smärttröskel men tydligen inte i muttan, haha!

I morse började jag med Lutinus och imorgon är det återföring. Än så länge har jag inte fått något samtal från Uppsala så befruktningen går nog som en dans :)

Jag blöder fortfarande ganska mycket efter äggplocket och det känns som om det är för tidigt för återföring imorgon eftersom jag fortfarande känner mig så pass sargad där nere. Inte kul att fortfarande blöda efter äggplocket när jag har fått tillbaka embryot. Då kommer jag ju vara orolig hela tiden..

Bergamott83: Hur går det, är mensen på gång?
  • cameleon
    ivf2014 skrev 2015-02-27 19:59:29 följande:
    Härligt! Hur känns det? Håller tummarna för er nu :)
    Det känns konstigt. Jag känner mig upprymd hela tiden, likaså min man. Detta är så spännande :)

Hur långt har du kommit ivf2014?
  • cameleon
    ivf2014 skrev 2015-02-27 20:49:42 följande:
    Förstår det! :)

just nu går det inte så bra. Var hos Johan idag igen, varit där varannan dag hela veckan, äggen är för små. Han har höjd dosen från 116 till 150 till 225 nu.

Är inne på sprut dag 7 idag. Ska tillbaka på måndag morgon men de kommer inte vara klara då heller.
    Hur gick det i morse, var äggen större? *hoppas*
  • cameleon
    ivf2014 skrev 2015-03-02 19:59:10 följande:
    Några hade växt på högra sidan, ett är på 17 mm. Resten runt 12/14 mm. på vänstra växer inget alls. Så räknar med att knappt få några ägg.....ska fortsätta med 225 E och sen tillbaka på onsdag. Riktigt deppig idag..

Tack för att du frågar! :)

Hur är det själv? Hur känns det?
    Jag har också en äggstock som det knappt växer något på och det konstaterades redan innan ivf:en.
    Jag förstår att du är nere, man vill ju snabbt komma till äggplock och återförandet så jag förstår dig fullt.

Med mig är det bra, på dagarna känner jag inget särskilt men på kvällarna/nätterna mår jag inte så bra. Måste upp och kissa stup i ett, känner mig konstig/har lite ont i magen.
    Imorgon är det 10 dagar sedan jag tog ägglossningssprutan så förhoppningsvis kommer jag snart att börja må bättre. Den går ur kroppen runt 10-12 dagar har jag läst.
  • cameleon
    ivf2014 skrev 2015-03-03 12:17:38 följande:

Så skönt att höra att man inte är ensam! Hållit på med sprutor i 12 dagar nu. :-/

Hoppas på att det är annat som känns än ägglossningssprutan :) när är testdag?

Jag har testdag den 17 mars så det är lååångt kvar. Jag tror inte på en massa biverkningar så tidigt i en graviditet (om jag skulle bli gravid), tror mest att man vill känna. Antingen är det Pregnylen eller Lutinusen som spökar just nu.
    Förresten så tror jag inte ens att ägget har fäst än, 4-6 dagar har jag läst och jag är på ruvardag 4 (räknar inte ET som dag 1)

Hur tycker du att det går med sprutorna?
    Jag tycker det gick bra men ju fler dagar jag sprutade ju svårare blev det att ta sprutan, magen var liksom öm så det blev väldigt obehagligt, särskilt med Orgalutranen. Jag sprutade bara i 9 dagar, 10 med ägglossningssprutan.

• cameleon
    ivf2014 skrev 2015-03-04 09:37:46 följande:
    Oj, det är länge kvar :) jag minns när jag vänta min dotter så förstod jag i vecka 6 art jag var gravid och det var av att jag kräktes. Men när jag vänta mitt som senare blev utomkveds kräktes jag från vecka 2. Men vi får hoppas att mag värken är något tecken på att ägget fått fäste. Det går bra med sprutorna tycker jag. Men jag är så svullen i buken nu. Inga kläder passar och det smärtar. Sitter på sjukhuset nu, ska träffa Johan vid 10.15. Får se vad de säger idag då....

Jag har ju ett utomkveds i bagaget men då visste jag inte ens att jag var gravid så om jag hade några känningar kommer jag inte ihåg.

Idag vaknade jag upp med jätte stora/svullna bröstvårtor, inbillar mig att det är bra :)

Det där med att kläderna inte passar längre känner jag igen, jag går med stora bylsiga tröjor som döljer att jag har byxorna uppknäppta..
    Nu är ju jag hemma nästan varje dag så då lever jag ju i myspyskläder.

Hur gick det på dagen VUL?

• cameleon
    ivf2014 skrev 2015-03-04 17:55:36 följande:
    Låter som något bra!!

Haha! Går också med uppknäppa byxor, såå snyggt! ;)

Det gick jättebra! Ska ta ägglossningssprutan ikväll och sen till uppsala på fredag :D äggen är fortfarande ganska små men de får duga sa Ivana... :) spännande allt är!!
    Fan vad nice, nu börjar det hända grejer :)
    Lycka till på äggplocket!
Svar på tråden IVF Västerås 2014