-
Vecka 11+2, energinivån är snart nere på botten, tur är att jag får behålla så pass mycket mat att jag inte gått ner i vikt iaf och jag orkar kämpa mig igenom nätterna på jobb... Vissa dagar är också bättre än andra, idag är t ex en dålig dag så hoppas imorgon blir bättre för då är det dags att jobba. Vill helst gräva ner mig några veckor till och sen vakna upp och må prima! Ska på inskrivning hos bm på onsdag så förhoppningsvis får man kollat så alla värden är bra osv. Och tid för rul så man har något att se fram emot!Bebben84 skrev 2014-11-10 21:24:48 följande:Oj det lät inte så kul :(. Vilken vecka är du i?
-
Ja jag tar vitaminer, har säkert lågt järnvärde det hade jag förra graviditeten (aldrig under 100 dock, det hade jag däremot efter förlossningen och har faktiskt inte kollat mitt värde sen dess). Natten har vi här hemma spenderat med magsjuka (så typiskt nu ska man oroa sig för bebisen också), jag har kräkts hela natten (mannen med) så nu är vi hemma hela familjen. Blir alltid så besviken när jag måste sjuka mig från jobb, behöver ju pengarna :(Bebben84 skrev 2014-11-10 23:49:08 följande:Äter du vitaminer? Låter som om du skulle behöva järn också. Men det kommer din bm kolla. Tycker det är oerhört strongt av dig att orka jobba trots att du mår piss. Jag mådde piss fram till vecka 11. Då klarade jag ärligt inte av att jobba heltid. Det gick bara inte. Illamåendet knockade mig totalt. Hoppas du snart kliver ur den jobbiga fasen <3
-
Första barnet började jag känna i vecka 14/15 någon gång, men var inte helt säker just då på att det var bebisen, kom mest när jag satt så magen trycktes ihop lite. Nu är jag i vecka 12 och kan ibland (typ en gång var tredje dag eller nåt) känna som små petande men vågar inte tro att det är bebisen riktigt än, men snart så. Tror också många känner bebisen tidigare än man förstår att det är bebisen. Första sparken som syntes utanpå kom i vecka 20 nästan precis efter RUL.LFru skrev 2014-11-13 09:07:18 följande:Hej! Roligt att följa hur alla upplever det. Eftersom jag väntar mitt första barn så vet jag inte riktigt vad som ska kännas/hur det känns. Har läst att många förstagångsföderskor inte känner förrän framåt v.18. Men det kanske är just därför...att man inte vet att det är bebisen man känner?
Jag är i v 14 (13+3) och har två gånger den sista 1,5 veckan stannat upp i det jag gjort och reagerat på några små korta pulserande "tryckningar" under naveln. Kan ju bara vara gaser eller tarmförflyttningar som någon annan skrev. Vad tror ni? -
Har inte gått upp någonting än, men förra graviditeten gick jag inte upp någonting heller förrän efter vecka 20. Mellan vecka 20 och vecka 32 gick jag upp 8 kg, sen ytterligare 10 kg fram till BF (sen stannade det av sista veckan). Hoppas gå upp lite snart dock för jag äter bara frukt o mackor pga illamåendet som håller i sig, är o vecka 11+6 idag...
-
Min matlust är inte heller på topp, jag äter också mest mackor men kan äta mat vissa dagar nu (är i vecka 13), men har extremt svårt för att laga mat så det får pappan i familjen stå för. Jag äter precis det jag är sugen på så man får i sig någonting iaf. Mådde illa o kräktes både i fredags o lördags men har varit lite bättre sen i söndags. Sist var illamåendet helt borta i typ vecka 14, hoppas på samma denna gången, även om jag mått mer illa denna grav...
-
12-15 kg är väl normalt, 9 kg låter extremt lite. Förra grav gick jag inte upp någonting förrän efter vecka 20, sen gick jag upp 8 kg fram till vecka 32 och 10 kg till efter det, totalt 18 kg alltså! Dagen efter förlossningen hade jag tappat 7 kg, tre veckor efter förlossningen hade jag 3 kg kvar. Denna graviditet är min startvikt 8 kg mindre än förra gången, har nu i vecka 13 gått upp knappt ett kg... Unnar mig god mat och lite sötsaker (just nu har jag saltlakrits som favorit), skippar läsk o chips o skräpmat (som jag inte är sugen ändå).
-
Ja så länge man äter som vanligt och unnar sig lite extra när man är sugen (typ en macka på kvällen el lite extra stor portion till middag). Inte frossa "bara för att man kan" typ godis, glass, chips, läsk... Går man upp mycket i vikt kan det också bero på vätska, det märker man ju främst på slutet när anklar och fingrar är svullna, jag gick t ex upp 18 kg men extremt mycket vätska pga havandeskapsförgiftning (gick upp 10 kg sista 8 veckorna). En månad efter förlossningen hade jag tre kg kvar o då hade all vätska försvunnit. Kvar var bara mjölk i brösten och det extra fett jag lagt på mig under graviditeten ju. Det gick jag ner när jag slutade amma.Kissemiss skrev 2014-11-18 20:24:53 följande:
Min BM räknade ut ungefär hur mycket som är rimligt att jag går upp efter hon frågat min vikt och längd. Har för mig hon sa 12-15kg men jag lyssnade inte så noga:) Det är väl bara att äta bra mat och inte för mycket sötsaker så borde det bara lugnt(..?)
-
Känner precis som du. Har inte heller gått upp något särskilt i vikt o magen syns bara när jag precis ätit o sen på morgonen är den som borta. Har mått fruktansvärt illa fram till nu, är i mitten på vecka 13 och kan precis börja äta lite varm mat igen. Ont i brösten, ingen mens osv men ändå kan jag inte tro på att där är en bebis. Har inte RUL förrän 30/12... Känns så långt kvar! Hade också velat gå och kolla bara för att men vågar ändå inte ringa mvc, känner mig så "löjlig" eller vad man ska säg... :/LFru skrev 2014-11-19 07:32:10 följande:
Jag har inte gått upp någonting ännu, gick ner lite i början då jag också mådde så sjukt illa att jag knappt stod ut! Men sedan v.13 har jag kunnat äta ordentligt (nu v15) och ingenting händer. Blir lite nojjig när jag ser alla fina magar som ni har, min är inte alls stor. På kvällen kan jag se lite smågravid ut, men då är man ju svullen. På morgonen är magen typ borta.
Så igår var jag den jag lovat mig att inte bli och ringde mvc för att få komma och kolla så det inte handlar om MA. Fick tid imorgon. Håller tummarna att allt är bra!
-
Vecka 12+5, någon mer som inte ser så gravid ut? Vid den här tiden var jag större med första barnet, nu känns det som magen är borta varje morgon jag vaknar, mer svullen på kvällen bara...
-
Har också hemsk växtvärk... Minns inte om jag hade det sist... Måste ligga ner hela tiden typ..